Jeg har siden 1998 med jævne mellemrum markedsført mig som "Vestjyde med begge ben i næsen". Nu har jeg opdaget, at et dameblad bruger det samme udtryk i deres slogan. Hvis jeg skal leve op til mit slogan, er jeg jo nødt til at gøre ét eller andet, men nytter det? Har jeg en sag? Hvordan griber jeg det an, så jeg ikke spænder ben for mig selv, før jeg er kommet i gang? mvh Hans |
Nogen har nakket mit slogan
Men det skader jo aldrig at spørge pænt om de ikke gider stoppe :) eller citat dig... |
Ja. Det er synd. Men det er ikke sikkert, at Woman har hørt det fra dig. De kan principielt selv også have fundet på det. Og det er vel fair nok. Du har jo ikke "retten" til et udtryk, blot fordi du selv engang har tænkt det? Så ville det efterhånden være svært blot at skrive en almindelig artikel eller brugsanvisning uden at komme til at træde nogen over tæerne... Hvis du til gengæld havde branded udtrykket, således at det er din virksomheds kendetegn, så ville der måske være noget at hente. Ellers tror jeg godt du kan forberede dig på blot at være en oplevelse rigere... Men jeg føler med dig. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg har faktisk branded mig som musiker med netop dette udtryk - som jo er en ordleg med de to udtryk "begge ben på jorden" og "ben i næsen". Det er rigtigt, at de selv kan have fundet på det, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg har taget det i brug først. Jeg er også sikker på, at Saltum Vand villle få problemer, hvis de pludselig fandt på at markedsføre sig med ordet "Enjoy". mvh Hans |
I dit tilfælde, så er slogannet enormt fedt. I starten brugte jeg selv slogannet "-vi letter trykket!" og mener fortsat at det er et sjovt koncept for et trykkeri (nu er jeg mere skiltemand end trykkeri, derfor det ændrede slogan). Men jeg ville ikke på noget tidspunkt starte en sag mod andre, der brugte det samme slogan. Det er jo bare ord, og i mit tilfælde, en sjov sammenhæng. For dig er det også blot ord sammensat på en inkongruent måde, som til sammen gør at man lige husker dig bedre. Og jeg har forståelse for at du mener at have rettighederne til denne konstellation. Problemet, som jeg ser det, er at selvom nogen finder på "noget" et sted i verden, så kan andre helt uafhængigt et andet sted i verden sagtens finde på det samme. Altså er der ikke tale om tyveri, men om "hvem der kom først og hvis far der er stærkere end den andens far". Altså - hvem har mest ret? Der er så lige en hårfin grænse mellem inspiration og tyveri. Woman-bladet har markedsført slogannet og bliver nu identificeret med sammensætningen af ord. Andre, som hører dig bruge samme slogan, vil straks tro, at du har stjålet det fra Woman, fordi de er størst og dermed jo nok har ret. Hvis du havde haft et autoværksted med slogannet "Vi fikser dit køretøj!", så ville det være ret håbløst fremover at forbyde andre at bruge netop den sætning sammen med et autoværksted. Og havde du en frisørsalon med slogannet "Vi klipper dit hår", så ville der jo nok være en 7-800+ frisørsalonner rundt om i landet, der skulle skynde sig at ændre deres salgsmateriale. You see my point? Uanset om Woman eller du har brugt navnet først, så vil det i sidste ende være op til en domsmand (eller anden officiel myndighed) at afgøre hvem der har ret - eller om i begge to har ret. Baseret på diverse dokumentation og en sund portion etik tror jeg at de fleste sager ender ret tilfældigt - muligvis med fordel til den, der har den dyreste advokat, hvis en sådan sag overhovedet bliver taget op. Jeg læser lige mit indlæg igen, og håber ikke at jeg har sagt noget, jeg ikke mener :-) /Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Egentlig tænkte jeg, at nogen, som kender til detaljerne i juraen måske kunne hjælpe mig. Mit slogan er blevet værdiløst for mig, fordi nogen har nakket det. Ja, Aller-koncernen er større end mig - det giver dem ikke ret til at stjæle mine ting. - i øvrigt er det Bazar, og ikke Woman. mvh Hans |
Nå - jeg håber at du får success, og jeg er ked af at jeg ikke selv kan hjælpe dig udover at belyse sagen fra mit synspunkt. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Teknisk set, ville det vel falde under "litterært værk" i henhold til ophavsretsloven. Dog tror jeg, at du ville få problemer, i en eventuelt sag, da "begge ben i næsen" - omend er et sjovt, så ikke super originalt udryk. Du ville jo teknisk set skulle bevise, at du er den første, der nogensinde har sat ordene sammen på denne måde. En hurtig tur på google, viser at Bazar i hvert fald ikke er de første til at bruge dette udtryk. Det vælter frem med sider. Et teaterstykke fra 2000 bruger det i titlen - en dansk roman fra 1998 (!) bruger udtrykket - ovenikøbet på en henkastet "sådan sagde vor morfar altid"-måde. Under alle omstændigheder er det skide ærgeligt, hvis du har brugt sloganet til at promovere dig selv og at "Gud og hvermand" nu har hørt det via Bazar... men en sag? Det tror jeg ikke du har. |
I Danmark behøver man ikke nødvendigvis at registrere et varemærke for at opnå rettighederne til det, men spørgsmålet er, om din brug af sloganet er omfattende nok til at du kan gøre hævd på det. Det tvivler jeg på. Problemet er, at den slags normalt er ret dyrt at finde ud af. Med mindre aller bare giver op, når din advokat kontakter dem første gang skal der en retssag til. Og jeg tvivler på at Aller bøjer sig for ret meget - specielt hvis modstanderen er "lille". Så, som altid kan man sige at loven er lige for alle - men mest lige for dem der har penge! :) |
Men som sagt, det koster en masse penge at få det endelige svar ... |