Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé: Lave en kæmpe virksomhed, hvor alle de arbejdsløse bliver ansat

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal desværre regler til for at denne slags fungere. Derfor er der så mange gode ideer som fejler. De forskellige scenarier er ikke ordentligt gennemtænkt, og når man så rammer en af de situationer, kan hele ideen ikke klare det, og alt falder til jorden. Det er synd.

F.eks. efter første måneds arbejde hvor alle har knoklet, og overskuddet er 100.000 kr. pr. person. FEDT. Så er der 2 ud af de 20 der tænker, hey fuck det. vi kan da bare dovne den, så kan de andre arbejde for os.
Næste måned kommer og og lønnen er desværre faldet til 90.000. De 2 tænker, det er da ikke dårligt det her :)
8 ser dem gøre det, og tænker, nææ nej, det gør vi også. hvorfor skal vi arbejde hårdt for at de kan fede den.
Næste måned kommer og de får alle kun 40.000. Men 40.000 er sku da ok for de 110 som ingenting laver.
De sidste 10 arbejder dobbelt så hårdt, men får kun 40% ud af det. Hvad fanden er det her for noget pis. Vi skrider herfra det lorte firma, og starter vores eget.
Næste måned kommer og de 10 som skred tjener 60.000 hver og nyder livet.
De 10 som blev tilbage og "dovnede" den tjener alle 0 og dør af sult.
Firmaet får 0 kr. og bankrottere. 

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 13:56

Hey Greyzone :-),

Du har taget forudsætningen at der ikke er nogen ledelse af medarbejderne i underselskaberne.
Du har fuldstændig ret i, at det vil gå helt rabundus, hvis der ikke er nogen til at dele gulerod og pisk ud :-).
Men med en ordentlig ledelse, der kan motivere medarbejderne, og selvfølgelig fyre dem, som ikke laver noget, så synes jeg ikke det
virker som et helt umuligt scenarie.

:-)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:58

Det var bare for at sætte det sjovt op. Smile 

Som sagt kan det sagtens lade sig gøre, hvis det bliver meget gennemtænkt, og at der tages højde for rigtig mange ting.

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Fra  Tame Skrevet kl. 14:46

Enig :-)!

Det var blot en rå-udgave af ideen :-) Men alt skal tænkes igennem selvfølgelig :)

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 01:12

Ja, prøv at se mulighederne i stedet for begrænsninger og problemer. Man kommer ikke langt ved kun at tænke på alt det der kan gå galt - ellers blev vi jo alle liggende i sengen hele dagen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15007
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:02

Hvorfor er min første tanke USSR og markedsforvridende konkurrence? Er der en grund...

Du vil tage alle arbejdsløse og samle i et selskab... Ved du hvor stort DK er og hvor svært det vil være at styre kommunikationen?
Herefter skal de ud og kapre kunder fra de firmaer de er blevet fyret fra. Det vil så medfører at de NORMALE firmaer taber mere omsætning og dermed skal fyre flere... Virkelig smart ting især i disse tider!!!
Du vil have dette store firma til at blive til en stod administrativ boble. Ik nok med at der skal være et firma, det skal deles op i en masse små enheder med hver deres ledelse og bogholderi. Dermed skaber du jo blot et stort cirkus, hvor der går mere biokrati i det hele fremfor effektivitet... Kan kommunerne ik selv klare disse 2 punkter eller ønsker vi endnu et sted hvor det skal foregå?

Til sidst så vil jeg gerne vide, hvorfra styringen af så stort og mangfoldigt firma, skal foregå. Du finder næppe en ledelse, der kan overskue, så mange brancher, og som har kompetencerne til at varetage en ledelsesansvar.

Tror umildbart nemt du kan læse min holdning, men kreativ og spændende ide... ;D

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:39

Hej Christian!

Har selv tænkt tanken flere gange under mine løbeture, men det er vist en af de idéer, som mere er sjov hjernegymnastik, end et gennemførbart projekt.

Jeg kan se flere grunde hertil:

1) Som alle andre virksomheder skal denne forretning jo også konkurrere på pris. Etablerede virksomheder har som regel brugt år på at tune deres forretninger, så enhver pris kan holdes så lav som muligt. Denne forretning skal nok fra dag ét kunne konkurrere på pris, hvilket bliver meget svært.

2) Selvom der ansættes chefer og direktører så mangler den vigtigste styringsforudsætning stadig: Vision og kultur. Det tager normal år at opbygge intern branding, rutiner, visioner mv. Medarbejderne i vores nye virksomhed vil derfor, på trods at chefer, løbe hver deres retning i mange år.

3) Hvorfor skal kunder købe varer/ydelser af en sådan virksomhed, hvis det ikke skal være af filantropiske årsager. Jeg vil selv være meget skeptisk hvis jeg skulle købe varer/ydelser af en virksomhed, hvis kompentencer matematisk set er i den lave ende.

4) Arbejdsløse får normalt understøttelse. Vores selskab skal derfor generere løn fra den dag det starter, ellers er arbejdsressourcerne ikke tilstede. Og hvordan skal man inden for lovens rammer starte en sådan forretning, når ingen arbejdsløse må yde noget, så længe de er på understøttelse.

Som sagt synes jeg dog stadig, at det er super hjernegymnastik.

Dbh,
Aleksander  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:46

Finanskrisen er overvurderet og det er ikke så slemt som det ser ud.

HVIS du vil til at lave noget for at få Danmark op i gear, skal du igang med noget som ødelægger den socialkultur vi har indenfor dansk politik.
Høj skat, høje afgifter, misundelsesskatter osv. Det skal rent faktisk være lukrativt at have en stor pengemaskine i Danmark.

Og nej. Argumenter som at vi har verdens bedste velfærdsstat for de penge, kan ikke bruges, da vi ikke har det. Det er ren og skær snyd og bedrag. Vi har ikke en velfærdsstat som kommer tæt på det kunne få ud af de penge. Hvor ryger pengene så hen? Ja det må guderne vide. 

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Fra  Tame Skrevet kl. 14:54

Hej Alexsander,

Ja, du har ret :-).. det er en god gang sjov hjernegymnastik. Højst sandsynligvis ikke realiserbart i forhold til offentlige regler om a-kasse, rådighed for arbejdsmarkedet, og selvfølgelig at der skal leveres kroner fra første dag :-)

Men tanken er sjov! :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:56

Et selskab  fuld af de folk, vi andre har fyret, men som så skal have løn af os (dagpenge/bistand - betalt af skatten) for så at konkurrere med os. Nej tak siger jeg bare.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)