Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé: Lave en kæmpe virksomhed, hvor alle de arbejdsløse bliver ansat

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Nej, jeg ville ikke tage alle de arbejdsløse og samle i et selskab. Jeg præciserede dette tidligere i debatten.
:)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:39

Hej Christian!

Har selv tænkt tanken flere gange under mine løbeture, men det er vist en af de idéer, som mere er sjov hjernegymnastik, end et gennemførbart projekt.

Jeg kan se flere grunde hertil:

1) Som alle andre virksomheder skal denne forretning jo også konkurrere på pris. Etablerede virksomheder har som regel brugt år på at tune deres forretninger, så enhver pris kan holdes så lav som muligt. Denne forretning skal nok fra dag ét kunne konkurrere på pris, hvilket bliver meget svært.

2) Selvom der ansættes chefer og direktører så mangler den vigtigste styringsforudsætning stadig: Vision og kultur. Det tager normal år at opbygge intern branding, rutiner, visioner mv. Medarbejderne i vores nye virksomhed vil derfor, på trods at chefer, løbe hver deres retning i mange år.

3) Hvorfor skal kunder købe varer/ydelser af en sådan virksomhed, hvis det ikke skal være af filantropiske årsager. Jeg vil selv være meget skeptisk hvis jeg skulle købe varer/ydelser af en virksomhed, hvis kompentencer matematisk set er i den lave ende.

4) Arbejdsløse får normalt understøttelse. Vores selskab skal derfor generere løn fra den dag det starter, ellers er arbejdsressourcerne ikke tilstede. Og hvordan skal man inden for lovens rammer starte en sådan forretning, når ingen arbejdsløse må yde noget, så længe de er på understøttelse.

Som sagt synes jeg dog stadig, at det er super hjernegymnastik.

Dbh,
Aleksander  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:46

Finanskrisen er overvurderet og det er ikke så slemt som det ser ud.

HVIS du vil til at lave noget for at få Danmark op i gear, skal du igang med noget som ødelægger den socialkultur vi har indenfor dansk politik.
Høj skat, høje afgifter, misundelsesskatter osv. Det skal rent faktisk være lukrativt at have en stor pengemaskine i Danmark.

Og nej. Argumenter som at vi har verdens bedste velfærdsstat for de penge, kan ikke bruges, da vi ikke har det. Det er ren og skær snyd og bedrag. Vi har ikke en velfærdsstat som kommer tæt på det kunne få ud af de penge. Hvor ryger pengene så hen? Ja det må guderne vide. 

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 14:54

Hej Alexsander,

Ja, du har ret :-).. det er en god gang sjov hjernegymnastik. Højst sandsynligvis ikke realiserbart i forhold til offentlige regler om a-kasse, rådighed for arbejdsmarkedet, og selvfølgelig at der skal leveres kroner fra første dag :-)

Men tanken er sjov! :)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:56

Et selskab  fuld af de folk, vi andre har fyret, men som så skal have løn af os (dagpenge/bistand - betalt af skatten) for så at konkurrere med os. Nej tak siger jeg bare.

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:04

Hej Christian

JEG synes det er en fænomenal idé, og kan se enormt meget potentiale i den, og jeg synes egentlig den indeholde mange liberale og innovative elementer.

Det er jo netop i krisetider som disse hvor innovatørerne igennem historien har blomstret. Udførte man et sådant eksperiment i en tid som denne, ville man kunne få ihærdige og velkvalificerede arbejdstagere for en slik. Medieomtalen ville med garanti være millioner værd i reklame og på den måde brander firmaet sig selv fra start af, som et kreativt, kvalificeret og ikke mindst velgørende foretagende. Jeg tror ikke at de mere eller mindre pessimistiske forudanelser mht. at arbejdstagerne ville blive dovne og uvirksomme, holder stik. Kunne i hvert fald nemt forestille mig, at en arbejdsløs ville være dybt taknemmelig for at komme igang igen og dermed yde en ekstra indsats og endog være yderligere motiveret eftersom lønnen afgøres af indsatsen. Desuden ville der være en stærk følelse af selvjustits i foretagendet, da dovenskab og inkompetence må betragtes som ildeset, hvis det direkte påvirker kollegaernes lønudbetaling.

Når det så er sagt, så tror jeg som andre, at det vil være en stor mundfuld at gå igang med, set fra en organisationsmæssig synsvinkel. Men stadigvæk en sjov idé.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)