Jeg går ud fra at flere af jer sikkert allerede har set sagen om hostingfirmaet Cliche - hvis ikke kan du læse lidt mere om den f.eks. i Computerworlds dækning fra i går. Læs også nogle af de mange kommentarer i deres debat.
Er al PR virkeloig god PR?
Det virker unægteligt somom Cliche har kludret gevaldigt i den og nu er folk så begyndt at snakke om det i alle mulige debatter online, hvilket direktøren kommenterer på denne måde:
"Han oplyser, at Cliche i øjeblikket overvejer, hvordan man kan skride ind for at få stoppet "den smædekampagne, der er sat i gang på flere danske it-forummer".
Så, det kan jo være han også ender med at komme rendende her :)
Tror han seriøst at han kan styre hvad folk snakker om på Nettet - endsige få det fjernet?
Jeg synes nu ikke vi skal spilde tiden her på sagens kærne, men mere hele situationen set i et PR lys. Er det godt eller skidt for Cliche? Hvor skidt er det? Har alle folk glemt det om 1 uge, eller kan de langvarige men af en forfejlet håndtering af en sådan sag få langsigtede konsekvenser for en virksomhed, som nu Cliche?
Hvad mener I?
|
Cliche - et godt eksempel på dårlig PR
I og med de fleste kender til cliche og ved det er hosting, tror jeg ikke denne dårlige omtale er noget værd, og tvivler på den er glemt om en måned. Folk vil måske ikke snakke om den, men står man i en sitiuation og skal vælge hosting, vil en hurtig søgning på google groups hurtig afsløre et dårligt ry og folk ville vælge en af de mange andre, som har samme pris, og et bedre ry. Og det er jo ikke første gang det er galt med cliche. |
Det var vist kun Simon Spies der kunne bruge negativ omtale til noget - vi andre må arbejde hårdt for at tilfredsstille vore kunder. Og laver man fejl, tror jeg stadig på at den bedste løsning er at erkende sine fejl og få dem rettet i en hulens fart inden man mister kunder. Istedet for at bruge tiden på at lukke munden på folk der siger sin mening på diverse forums. Men når det er sagt, så tror jeg ikke at det på lang sigt vil betyde så meget for Cliche. Dem jeg kender, som har webhotel hos Cliche, bruger det til private sider og til foreninger. Altså ikke-kritiske websites. Jeg tror ikke der er så mange virksomheder der sætter sin lid til et webhotel til 1 kr. For private der skal på nettet for første gang og ikke har erfaring med webhoteller, er det jo nok ofte prisen der afgør valget... /Carsten |
Dårlig omtale kan være fint, hvis cliche havde gået ind og undskyldt sagen og rettet sikkerhedshullet efter henvendelsen ville den dårlige omtale fra start blive lavet om til positiv. Og på den måde kan man udnytte negativ omtale. |
Som Carsten rigtigt siger så var Simon Spies nok den indtil nu eneste mand i DK der kunne vende "al omtale til god omtale" - for det er jo i øvrigt også fra ham udtrykket stammer :) Manden med morgenbolledamer, sindssyge idéer, den første åbne Jaguar i Danmark og swimmingpool omkrandset af hvide lædersofaer... dét kalder jeg stil... Men for lige at rnude emnet, så tror jeg også det er et ganske skidt træk af Cliche. Især set i lyset af at virksomheder som netop cliche og b-one med minimum pris og minimum service (tror jeg) i fremtiden vil dø i lyset af at forbrugerne ønsker service og kvalitet fremfor lavpris... bare vent og se - det kan jo også gå hen og blive for billigt! Men om den er glemt om en måned ved jeg nu ikke... hvis han selv bidrager til "kampen" og bliver ved med at puste til ilden rundt omkring, så vil både troværdighed dale og emnet vil blive pisket op og op igen i lang tid... istedet for han ignorerede det og lod det dø ud som al anden negativ omtale... Er der f.eks. nogle af Jer der kan huske hvilke virksomheder der har været igennem "Kontanten"''s mølle det seneste års tid?!? Og Mikkel... giver du mig ikke ret i at efterhånden som den lille mavesure direktør bliver ved med at tilføje debat på debat på diverse forums, så vil søgemaskinerne med tiden ranke snakken højere og højere...?! Og til hvis fordel er det så Blot lidt betragtninger... |
|
det er sku inspirende at læse sådanne indlæg hvor det bare lyser langt væk at der virkelig er en som har styr på sagerne!!! syns lige jeg måtte sige det.. |
|
Hej Mikkel, flot skrevet. Mange guldkorn. Dejligt når nogen ''gider'' beskrive oplevelser. Men det er jo ikke nyt, du plejer at være god til meninger og holdninger. Ikke at jeg nødvendigvis altid er enig med dig - men for at vi skal komme videre, nytter det jo ikke at vi går og klapper hinanden på skulderen. Det har vi jo set flere eksempler på i dansk erhvervsliv inden for de sidste år...
Vi skal udnytte de uenigheder der altid vil optræde når flere mennesker arbejder sammen. Det er i uenigheden vi skal finde vinklerne på de problematikker der opstår. Det er hér nuancerne opstår. Og det er hér de innovative tanker og idéer opstår.
Jeg kom vist lige uden for emnet af tråden...sorry....
Det jeg vil sige er, at Morten Bonavent fra Cliche jo taler og giver holdning ud fra hans kontekst. Jeg vil ikke på nogen måde beskytte ham, da jeg jo ikke ved en dyt om hvad der er rigtigt eller forkert i denne sag.
Morten Bonavent snakker sin sag. Han taler som han ser sin virkelighed. Vi kan jo hurtigt blive enige om, at den måde han vinkler virkeligheden på, ikke passer til et 2005. Men han vinkler dog!
Og han har en holdning og en mening.
Det er denne vinkel jeg godt kan lide.
Vi har alle lært noget.
(Eller har vi nu også det - Grundfoss har ihvertfald ikke lært så meget. Men de kommer nok heller ikke så meget hér på sitet.)
Videre Jørgen...Vi har vist alle lært, at vi skal være imødekommende, vi skal være oplysende, vi skal være nærværende, vi skal høre på dem vi er uenige med, vi skal være nuancerede, vi skal lytte, lytte og lytte.
Et af mine mantraer er store ører, lille mund
Og nu må det være på tide at jeg slutter denne retirade.... |
Tak. Ja, jeg synes heller ikke det er så vigtigt, i denne sammenhæng, hvem der har ret og de øvrige tekniske detaljer i sagen. Det er sagen, som et PR eksempel, jeg synes er interesant at snakke om herinde. Får år tilbage kalde jeg denne type sager for "Bernard Shifman" sager. Hvis du ikke kender til "Bernard Shifman" sagen vil jeg anbefale at læser min korte gennemgang, som jeg skrev for flere år siden, her: http://www.joyzone.dk/sw311.asp - den kære Bernhard skrev faktisk også til mig og bad mig fjerne denne artikel. Er der nogle der vil gætte på om jeg gad svare ham? Nej, det er næsten for let :)
Cliche er på mange måder en klassisk "Bernard Shifman", hvor Cliche med direktøen i spidsen tilsyneladende graver sig dybere og dybere ned. Først laver de en lille fejl (tror jeg nok det var), som de så håndterer rigtig skidt. Så kommer der lidt brok over det, som de håndterer enddu værre. Og så bliver håndteringen af sagen i sig selv en sag, som de muligvis vil håndtere endnu dårligere. Til sidst har de fleste glemt hvad sagens kærne egentligt var, tilbage står bare hundredevis af stærkt kritiske sider på Nettet, som risikere at forurene "online-stemningen" for Cliche i mange år.
Spørgsmålet er: Kunne Cliche have håndteret dette anderledes og fået et bedre resultat? Jeg vil mene ja.
|