Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af ApS

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke rigtigt. Ejer man rettighederne privat hvor man oppebærer "short-term" ydelser (royalty) fra sit selskab eller andre virksomheder slipper man ikke for beskatningen medmindre royaltyen forbliver under dansk beskatning med begrænset skattepligt til følge.

Jeg kan se nogle juridiske grunde til at holde dem personlig (hvis selskabet går ned....) men det er mere besværligt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 19. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:57

OK meget interessant. Jeg har talt med både en ekspert hos Skat og en uafhængig skatterådgiver der bekræftede at hvis man ejer et stykke software privat skal man ikke exit-beskattes når man flytter fra landet. Altså alene beskattes af den royalty der er tjent på leasing af rettighederne op til udflytningstidspunktet. Hvis man dog bor i udlandet og modtager royalties fra et dansk selskab vil der blive opkrævet skatter (30% tror jeg) før pengene forlader landet. Men der kan man jo så vælge at fortsætte leasen med et udenlandsk selskab og dermed være underlagt pågældende lands regler i stedet.

Er du enig i det?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:37

Begrundelsen for ikke at fraflytterbeskatte aktiver i personlige virksomheder, herunder software m.v. er jo at Danmark fortsat har beskatningsretten når der er tale om en virksomhed som fortsat drives her fra landet (begrænset beskatningsret). I det øjeblik du flytter virksomhedens aktiver til udlandet er der jo tale om virksomhedsophør og det sidestilles med salg. Der har Danmark ligeledes en begrænset beskatningsret i relation til den avance der opstår ved ophøret. Da softwaren har genereret royalty indtægter vil det være vanskeligt at hævde at softwaren ikke har en værdi.

Dette fremgår også af Skats egen ligningsvejledning: " 

Afhændelse m.v.

Den begrænsede skattepligt omfatter fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der er knyttet til et fast driftssted her i landet.

Overførsel til brug i udlandet af formuegoder som nævnt i AL § 40, stk. 1 og 2 - goodwill, tidsbegrænsede rettigheder (knowhow) og udbytte-, forpagtnings- eller lejekontrakt - sidestilles med salg. Salgssummen ansættes til værdien i handel og vandel på overførselstidspunktet."

Tilmeldt 19. Dec 10
Skrevet kl. 18:20

Jaaa men det du skriver om omhandler så vidt jeg kan se selskaber/firmaer og ophør af disse. Hvis jeg ejer et stykke software privat sidestilles det med jeg ejer en sofa og tager den med ud af landet. Eller mit tøj (Skats eget eksempel). Og disse effekter skal ikke exit beskattes. Det er dog vigtigt at man ikke har taget nogen fradrag før skat på at skrive softwaren (f.eks. lønned folk til at hjælpe). 

Tilmeldt 19. Dec 10
Skrevet kl. 18:24

- hvis softwaren er privat ejet svarer det så ikke lidt til at en sportsstjerne der lejer sit navn ud til reklamer rundt omkring i verden rejser fra landet? Hans navn/ brand har tydeligvis også en fremtidig værdi men det bliver heller ikke exit beskattiget.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 18:47

Nej det omfatter aktiver der bruges i en personlig erhvervsvirksomhed og et privat stykke software som der genereres indtjening på er erhvervsmæssig indkomst/virksomhed. Det er kun privat software hvis det ikke udnyttes kommercielt (dvs. kun udnyttes til eget brug). Prøv lige at tal med dine "eksperter" om det.

Tilmeldt 19. Dec 10
Skrevet kl. 19:24

OK. Jeg var rimeligt klar over for dem jeg talte med men det er mit indtryk det er komplekse sager så det kan godt være de har taget fejl.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)