Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger programmør

Side 4 ud af 6 (57 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er jo alt sammen smukt, de herrer, men kan I så forklare mig, hvor jeg skal finde 80.000 kr.- til et projekt? Det giver mening, hvis man ønsker at forgælde sig og dermed kaste endnu flere penge i hovedet på endnu rigere folk. Problemet med jeres tankegang kontra min er, at I kun tænker indenfor den lille boks, hvor I er placerede. Samtlige, som har skrevet herinde, er jeg ikke engang interessserede i at forhandle med.

Bare måden folk henvender sig på lugter så langt væk af sælger-mentalitet, at jeg brækker mig i lårtykke stråler. Jeg er ikke interesseret i at arbejde sammen med én, som ser en guldpose hoppe rundt. Jeg er interesseret i at arbejde sammen med én, som ønsker at kæmpe ligeså meget for mig projekt, som jeg selv gør. At han så får betaling er en anden sag.

Jeg bliver konstant mødt af: "Vi kan levere præcis hvad dit projekt har brug for fra start til slut. Vi har kompetencer herfra og til månen!" Det er jo bare snak. Hvad fanden kan jeg bruge snak til? Og, derudover, så er det jo nærmest uhyggeligt hvor utroligt grimme de fleste referencer folk har, er. Set fra et designmæssigt synspunkt er størstedelen af henvendelsernes referencer ikke noget, som jeg ville give mere end 50kr/timen for eller max 500 kr i alt for.

I kan selvfølgelig alle sammen have ret og fjong for det, men den form for 'storhedsvanvid' som tydeligt hersker i denne branche er da for skræmmende. Alt flair for faget, udviklingen og idéerne er da efterhånden forsvundet i salgstaler og store ord som "teambuilding" og "coaching", samt timepriser som er så høje, at det er til grin.

Kan I ikke se hvor det bærer hen? Måske HAR Siemens råd til at betale 600-1200kr/timen for GODT håndværk, men hvad fanden skal JEG gøre? Skal jeg låne 100.000 i banken, så jeg kan kaste dem efter middeldårlige programmørfirmaer, som leger opstiller timelønninger som de store drenge gør det?

Men, jeg vil da gerne pointere, at uvidenhed sælger utroligt meget mere end bevidsthed. Forstå mig ret; det er sgu bedre at I laver røvkedeligt, let arbejde til en høj timeløn, fordi dem som anmoder om opgaverne ikke aner hvad det kræver. Det er der sgu flere penge i, så good luck med det. Jeg ville bare aldrig kunne nøjedes med den mentalitet, men der er vi heldigvis forskellige. Jeg ville aldrig nøjedes med at fuldføre et job, som ikke yder mine kompetencer retfærdighed.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dysp:
Det er jo alt sammen smukt, de herrer, men kan I så forklare mig, hvor jeg skal finde 80.000 kr.- til et projekt?

Sure thing, hvis du lige kan fortælle mig, hvor jeg finder 3 mil. til en Ferari.

Dysp:
Kan I ikke se hvor det bærer hen? Måske HAR Siemens råd til at betale 600-1200kr/timen for GODT håndværk, men hvad fanden skal JEG gøre?

Sådan er kapitalisme, utak er...

Okay, nu vil jeg prøve at være lidt mere konstruktiv. Som jeg ser det så har du reelt set to muligheder: du kan låne pengene i banken eller finde et partnerskab med en programmør/webdesigner.

Hvis du låner pengene i banken, så skal finde et firma der skal udvikle løsningen for dig. Det firma du finder lever højst sandsynligt af kunder som dig, og derfor betragter de dig som en indtægtskilde. Det betyder ikke at de ikke vil gøre deres yderste for at dit projekt lykkedes, men de står ikke last og brast med dig. Og den dag du ikke har flere penge, kan du ikke for udført mere arbejde.
Det gode ved denne model, at du ejer hele projektet selv og fortjenesten går udelukkende til dig.

Hvis du finder en partner der kan udfører arbejdet for dig, så vil vedkomne så længe han/hun tror på projektet, kæmpe for at dit projekt lykkedes. Fordi der er penge i det. Ulempen er, at du skal dele overskudet med andre.

Umiddelbart, lyder det som om, at du bør gå efter den sidste løsning. Hellere 20 % af en succes, end 100 % af en fiasko.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dysp:

Det er jo alt sammen smukt, de herrer, men kan I så forklare mig, hvor jeg skal finde 80.000 kr.- til et projekt? Det giver mening, hvis man ønsker at forgælde sig og dermed kaste endnu flere penge i hovedet på endnu rigere folk. Problemet med jeres tankegang kontra min er, at I kun tænker indenfor den lille boks, hvor I er placerede. Samtlige, som har skrevet herinde, er jeg ikke engang interessserede i at forhandle med.

Hvis den lille boks er; "vi vil gerne kunne leve af vores forretning" så har du helt ret. Det er overhovedet ikke for at være overlegn men når der er betalt revisor, bogføring, husleje, computere, porto, frokost, administration, salgsarbejde, etc. så er der ikke alverden tilbage til lønninger ud af 600kr pr. time. Der er ingen af os i TakeTwo som bliver millionærer af vores arbejde men vi vil meget gerne kunne holde os en bare nogenlunde løn.

Dysp:

Bare måden folk henvender sig på lugter så langt væk af sælger-mentalitet, at jeg brækker mig i lårtykke stråler. Jeg er ikke interesseret i at arbejde sammen med én, som ser en guldpose hoppe rundt. Jeg er interesseret i at arbejde sammen med én, som ønsker at kæmpe ligeså meget for mig projekt, som jeg selv gør. At han så får betaling er en anden sag.

Jeg tror ikke der er nogen af os som ser dig som en pose guld. Eller... Vi ser dig som en potentiel kunde i en professionel forretning hvor vi gerne vil kunne leve af vores arbejde. Så lidt ret har du vel i din guld analogi.

Dysp:

Jeg bliver konstant mødt af: "Vi kan levere præcis hvad dit projekt har brug for fra start til slut. Vi har kompetencer herfra og til månen!" Det er jo bare snak. Hvad fanden kan jeg bruge snak til? Og, derudover, så er det jo nærmest uhyggeligt hvor utroligt grimme de fleste referencer folk har, er. Set fra et designmæssigt synspunkt er størstedelen af henvendelsernes referencer ikke noget, som jeg ville give mere end 50kr/timen for eller max 500 kr i alt for.

Jeg kan ikke gennemskue om dit indlæg er rettet mod mig? Men, vi har kompetencer her fra til månen og hvis du ikke tror på det så skal jeg gerne fremsende CV'er på udviklerne.

Referencer; hvis du henvender dig til mig, kan du så ikke lige smide et par eksempler (gerne privat) hvor det er så ganske forfærdeligt?

Dysp:

I kan selvfølgelig alle sammen have ret og fjong for det, men den form for 'storhedsvanvid' som tydeligt hersker i denne branche er da for skræmmende. Alt flair for faget, udviklingen og idéerne er da efterhånden forsvundet i salgstaler og store ord som "teambuilding" og "coaching", samt timepriser som er så høje, at det er til grin.

Er du også sur når du går til mekanikeren, kontakter en håndværkerm går til frisøren?

Jeg har 3 ekstremt kompetente (jo jo de er medejere men alligevel lidt mine Big Smile) programmører, som både uddannelsesmæssigt (dataloger, bemærkes) og erfaringsmæssigt befinder sig meget højt oppe i hirakiet. Men af en eller anden grund hersker der generel konsensus om at de helst ikke må tjene mere end en kassedame på deltid, giver det mening?

Dysp:

Kan I ikke se hvor det bærer hen? Måske HAR Siemens råd til at betale 600-1200kr/timen for GODT håndværk, men hvad fanden skal JEG gøre? Skal jeg låne 100.000 i banken, så jeg kan kaste dem efter middeldårlige programmørfirmaer, som leger opstiller timelønninger som de store drenge gør det?

Helt ærligt; jeg har fuld forståelse for din situation, men ovenstående svarer lidt til "jeg vil så gerne have et nyt køkken men jeg har altså slet ikke råd til at betale en håndværker for at sætte det op". Hvad kan man gøre i situationen? Håndværkeren vil gerne leve af sit arbejde og programmøren vil det såmænd også gerne.  Dit alternativ er ganske enkelt at gøre det selv, lær dig lidt php og knald et opensource system op (den 17årige hobbyprogrammør er jo på forhånd dømt ude?), jeg tvivler kraftig på at du finder en programmør som vil arbejde til en pris som vedkommende ikke kan leve af.

Dysp:

Men, jeg vil da gerne pointere, at uvidenhed sælger utroligt meget mere end bevidsthed. Forstå mig ret; det er sgu bedre at I laver røvkedeligt, let arbejde til en høj timeløn, fordi dem som anmoder om opgaverne ikke aner hvad det kræver. Det er der sgu flere penge i, så good luck med det. Jeg ville bare aldrig kunne nøjedes med den mentalitet, men der er vi heldigvis forskellige. Jeg ville aldrig nøjedes med at fuldføre et job, som ikke yder mine kompetencer retfærdighed.

Igen, er den henvendt til mig/os? De fleste af de projektet vi er involveret i er der ikke tale om let arbejde, da vi netop bliver hyret til projekterne med baggrund i vores kompetenceniveau. Ydermere så tror jeg squ en lang række af vores kunder vil blive lidt triste hvis de blev kaldt uvidende (og det er såmænd også ganske ufortjent).

Mvh Peder

P.s. Hvis noget af ovenstående lyder arrogant, højrøvet, bedrevidende eller lignende så er det bestemt ikke fordi jeg mener det sådan. Det har nok bare grund i at min evne til at formulere mig på skrift er ganske forfærdelig Stick out tongue

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:46

Peter, så slog du mig lige på stregen og temmeligt meget mere kompakt formuleret kan siges. Big Smile

Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:01

Dysp, har du en email du kan kontaktes på?

Tilmeldt 5. Mar 09
Skrevet kl. 22:53

dysperen (at) gmail.com

Tilmeldt 5. Mar 09
Skrevet kl. 23:04

@ Peder.

Lad nu være med at undskylde for at være højrøvet eller for at lyde arrogant. Du har vel, forhåbelig, ikke fået indtrykket af, at jeg er en TV-kigger som bliver forarget over hvad der siges i fjernsynet. Det er faktisk lidt paradoksalt, hvis jeg skal være ærlig. I første omgang kommer du med adskellige argumenter for, at I skal have en høj timeløn, som kan sikre jer frokost og computere og andet gøgl. Du må forstå, at jeg intet har imod dig eller jer som personer, det er mere den idealisme, som I er stærke tilhængere af. Oh, det paradoksale; du argumenterer for hvorfor I, som højtuddannede, skal tilsidesættes med samme løn som en ufaglært kassedame. Derefter slutter du af med at sige, at du helst ikke vil virke arrogant og nærmest undskylder på forhånd. Tag dog et standpunkt, menneske.

Men der er ingen tvivl om, at du har ret i rigtig, rigtig mange af dine punkter. Systemet er desværre sat sådan op, at netop skal være sådan. Du er blot en slave af det system, som du selv foragter(=" hvordan skal jeg få råd til ansatte og rengøring og frokost?"). Det er jo netop problemet. Alting gøres op i penge og jeg siger ikke, at vi skal forhandle med kærlighed, jeg siger bare, at kapitalismen er kommet til et punkt i egen selvudvikling, hvor selve idéen er hæmmende for udviklingen af teknologien(ja, jeg betragter fx mit produkt som værende en teknologisk forbedring) og velfærden i sig selv; selvsamme velfærd som kapitalismen startede.

Systemet kvæler kreativitet, fordi alting handler om penge.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:28

Dysp:

Du sagde selv at du havde en i baghånden der stod med pengene klar. Men mit foreslag til dig vil være at du laver en kravsspecifikation (uden at nævne noget om teknologier) og derefter kontakter eks. 5 forskellige firmaer/programmører og beder dem lave et tilbud til dig. 

I det tilbud skal de angive hvordan de vil løse din opgave og til hvilken pris. Ud fra disse tilbud kan du læse en del om hvad de kan. Der får du også en række priser på dit projekt.

Når du laver en aftale med en programmør så kan du vælge at betale på 2 måder: 1) Fast pris for hele projektet, 2) Timepris.

Hvis projektet er stort så vil det betale sig at betale for at få lavet en komplet analyse først med diagrammer som beskriver hele projektet. Dernæst kan du så finde ud af om det skal være fast pris eller timepris.

Dysp:

Du kan ikke forvente at han har lige så meget interesse for dit projekt som du har. Det er jo DIT barn og ikke hans. Hans belønning er jo den pose penge du sidder med.  Derudover har programmøren jo en personlig stolthed i at få lavet dit projekt ordentligt.

Dysp:

Så bed dem om at lave et skriftligt tilbud. Der er ingen der kan lave et seriøst tilbud på "jeg skal have lavet et website".... Når du snakker designmæssigt, er det så kode eller det grafiske du mener?

Dysp:

Erfaring, erfaring og atter erfaring. Selv har jeg mere end 10 år bag mig og min timeløn ligger i nuværende projekt på 800 kr. Jeg har selv været nede på 400 kr i timen. Du skal tænke på at ud fra en arbejdsdag på 7,5 timer ligger der måske kun effektiv programmering i de 4-5 af dem. Der går mange timer på ting som opsætning af testmiljø, test af kode, læsning af diagrammer m.m. Tid som nogle vil fakturere og andre vil ikke. Selv fakturerer jeg kun for kode-tid med mindre at andet er aftalt.

Dysp:

Find en investor der kan se et potentiale i dit projekt. Eller spar penge op til du har råd til at betale for en god programmør som du åbenbart er på jagt efter.

Dysp:

Du skal tænke på at når du køber en programmør så er det ikke "røvkedligt, let arbejde til en høj timeløn". Du betaler for hans erfaring, viden og rutine på området. En god programmør sidder ikke bare og koder hele dagen. Han sørger for at holde sig opdateret så DU kan få et projekt der sparker røv. En dag hvor man har siddet og arbejdet på højtryk er ret opslidende for hjernen, da man er koncenteret om at gøre et godt stykke arbejde. 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 5. Mar 09
Skrevet kl. 23:37

Smukt svar, men i sig selv meget logisk og åbenlyst.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:52

Jeg ved ikke om du er klar over det, men du er bestemt ikke den første der mener at havde en genial ide, som alle andre ville blive god for. Jeg mener iøvrigt også, at havde en.

Så er det bare lige virkeligheden rammer os, og vi finder ud af at det er relativt nemt, at få en ide man selv mener er genial. Tilgengæld er det typisk rigtigt svært at fører den ud i livet. Mener også at Thorborg er snakket en del om dette.

Så mit råd til dig, at du skal droppe selv-ynken og se at komme i gang med at realiserer din ide.

Dysp:
at kapitalismen er kommet til et punkt i egen selvudvikling, hvor selve idéen er hæmmende for udviklingen af teknologien(ja, jeg betragter fx mit produkt som værende en teknologisk forbedring) og velfærden i sig selv; selvsamme velfærd som kapitalismen startede.

Kapitalisme er vel ikke så tosset til få gode ideer frem, jeg vil da tro at du selv ønsker at tjene en skilling på din ide ? Ligesom vi andre vil tjene på vores kompetencer.

Hvis du ikke ønsker at tjene på ideen, så er det bare at offentligtgøre den, hvis den virkeligt god så er der gode chancer for at en driftig iværksætter, fører den ud i livet, så har samfundet ikke mistet noget.

Side 4 ud af 6 (57 indlæg)