Desværre er programmører blevet sat på en piedestal, hvor de får gudestatus, fordi ingen aner hvad det tager at løse programmeringsopgave, som i bund og grund er hamrende nemme. Jeg ved hvad det tager og at tage 300 kr/timen virker måske overfor Siemens og andre firmaer, som gerne kaster millioner efter folk. Men, det virker ikke ved mig, når jeg ingen penge har. Jeg bliver nødt til at finde en programmør, som jeg ved kan løse opgaven til en rimelig pris. |
Nu er nemt jo rimelig relativt. Hvad der er nemt for Hans er måske en umulig opgave for Ole. Det kan godt være Hans koster 1000 kr. i timen og Ole kun koster 100 kr. i timen. Men hvis Hans kan gøre arbejdet 20 gange hurtigere end Ole, så vil Hans ende med at koste det halve af Ole.
Og eftersom Hans synes opgaven er nem er sandsynligheden for, at han finder en løsning som på sigt bliver ved med at være en god løsning meget større end at Ole gør det samme. Det kan godt være, at Ole kan løse opgaven i første omgang. Men hvis Oles løsning viser sig at være umulig at bygge videre på og man bliver nødt til at smide det hele væk, når kravene til løsningen ændrer sig, så er det måske endnu et argument for at Hans i virkeligheden er et bedre køb end Ole, selvom Ole er billigere pr. time. Eller det kan vise sig, at Ole efter at have brugt 100 timer på projektet må give op og man ender i en strid om, hvem der skal betale for den forbrugte tid.
Det er selvfølgelig ikke sikkert, at Hans er bedre end Ole, bare fordi han tager en større timepris. Det er noget man som køber vil være nødt til at vurdere og i sidste ende vil det altid blive et spørgsmål om, hvilken leverandør man har størst tillid til.
Endelig vil jeg lige nævne, at 300 kr. i timen er langt under, hvad større virksomheder betaler for konsulenter. Hvis man er veletableret kan man snildt få over 1000 kr. i timen for programmeringsopgaver - og hvis der kræves specialviden kan prisen sagtens ryge over 2000 kr. i timen.