Hvis du mener at jeg med mit indlæg om at han skal gå til sin bank for at få pengene igen opfordrer til bedrageri så er du helt galt afmarcheret. Firechief er blevet bedraget af et luskefirma der har bildt ham ind at han har købt noget han ikke har. Derfor kan han ganske retmæssigt gå til sin bank og forlange sine penge igen da han ikke har bestilt noget.
Det er langt fra bedrageri, men hans fulde ret. Hvis du, FireChief, har betalt regningen som privat person (helst med dit kreditkort) står du ganske fint i denne sag. Jeg ved ikke om det er de samme regler der gælder hvis domænetnavnet står i dit firmanavn og du har betalt det den vej.
Jeg har ikke lige et af deres breve liggende her, men jeg er nu ret sikker på at de rent faktisk skriver hvad det går ud på. De giver ham et tilbud som han kan vælge at smide ud (som de fleste har gjort) eller acceptere ved at betale og flytte domænernes betaling over til ham.
Så at gå i banken og sige at man ikke har handlet med dem vil være bedrageri overfor banken, når han nu netop selv har handlet med dem, selvom han måske er blevet ført bag lyset. (Det er så vidt jeg ved, et civilretsligt spørgsmål, som sådan set ikke kommer banken ved)
Jeg ville vælge at skyde en hvid pind efter de penge og skynde mig væk derfra, og tage oplevelsen som en træls og dyr lærestreg.
Jeg tror Anders har ret her. Deres tekster er kringlede og de forsøger at fuske ved at virke officielle, men det er et tilbud. Det er den kloge narre den mindre kloge... så at sige. Men hvis det var mig der var blevet snydt for sådan et beløb ville jeg nok alligevel gå i banken og forklare dem sagen og spørge om de kunne føre pengene tilbage!
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
For mig er det en lærestreg.....og jeg syntes faktisk det er en billig lærestreg. Jeg føler i realiteten ikke de har snydt mig for jeg har købt et real produkt. Bagefter finder jeg så ud af, at produktet stinker og det er svært at komme af med igen. Det er min egen skyld og jeg ser bestemt ingen grund til at gå i banken og bede om, at få pengene tilbage.
Jeg har dummet mig.....jeg betaler straffen. Ikke banken, bare fordi man kan!!
Det er ikke banken der betaler - de skal nok sørge for at få pengene trukket tilbage fra rette sted. Du er blevet snydt og det er du klar over, men at betale 95$ for at lære det synes jeg er meget gavmildt af dig. Banken vil nok i øvrigt spørge om du har bedt om at få pengene igen hos DROA, så det må du hellere lige forsøge først.
Man kunne eksempelvis skrive til dem, at man ønsker at ophæve aftalen og begrunde det med, at de har vildledt en til at tro at dette var en officiel opkrævning for domænet. De vil sikkert afslå, men så har man da en god sag i banken vil jeg mene. Hvis banken giver en medhold og tilbagefører pengene mister DROA ikke blot de penge de har fusket sig til, de skal også betale en form for bøde til kortudstederen. Hvilket ville være en passende straf
Det er korrekt at det på ingen måde er banken som skal sætte penge til. Men banken er formidler af et betalingskort og skal fungerer som mellemmand mellem brungeren og udstederen (eks. VISA). Det er VISA som skal tilbagefører pengene fra fuskeren og til din bank som sætter pengene tilbage ind på din konto.
Selv om Firechief ikke ønsker at bruge energi på det, så håber jeg da, at andre har lyst til at gøre det. Banken skal godt nok bruge lidt tid på sagen, men de scorer kassen på os alligevel, så mon ikke de overlever. Og DROA de har bare godt af det hvis det lykkedes at få pengene tilbage - så kan de lære det
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
> Det er den kloge narre den mindre kloge... så at sige.
Da de markedsfører sig i Danmark, med direkte breve, er den den danske forbrugerlov der gælder. Så jeg er også enig i at du kan gå til banken med dit krav Man kan ike skrive sig ud af bedragerisk adfærd med kringlet Amerikansk jura-pladder :)
Hvis banken giver en medhold og tilbagefører pengene mister DROA ikke blot de penge de har fusket sig til, de skal også betale en form for bøde til kortudstederen. Hvilket ville være en passende straf
Et firma kan altid bestride en chargeback, hvis det bare drejer sig om at du føler dig snydt. Det kan VISA ikke involveres i og så skal du en tur igennem retssystemet. VISA har ingen dømmende magt på området.
Du kan kun lave en klokkeklar chargeback gennem banken, hvis du skriver under på du aldrig har foretaget betalingen. I det tilfælde vil dit Credit Card blive udskiftet på din regning (selvrisiko).
Her er iøvrtig et par artikler om emnet fra gammel tid af:
Et opslag i google viser utallige advarsler fra folk der er blevet snydt. DROA har desuden fået forbud mod deres metoder i USA, men åbenbart ikke i EU lande endnu.