Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af adsense indtægter

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/28/2006 8:35:03 AM Forfatter: Mikkel deMib
Hvis det virkelig ender med at forholde sig sådan, kunne en løsning j være at oprette sig som personlig AdSense publisher - altså IKKE som firma. Da det kun er momsregistrerede firmaer der kan opkræve moms burde den del jo så være på plads. Jeg har aldrig hørt om at SKAT beder privatpersoner om at putte moms på deres indtægter. Der skal naturligvis fortsat betales indkomstskat af indtægten, men det skulle der jo også hvis den efterfølgende blev udbetalt som løn af dit selskab.

Ja men det går bare ikke hvis man tjæner over 50.000 for så skal man være registeret som virksomhed og man skal betale moms

Et andet alternativ kunne være at flytte den del af sin virksomhed til et andet land - f.eks. i form af et datterselskab, i et land der ser lidt mere realistisk på disse ting. UK kunne være en mulighed ...

Ja jeg har faktisk selv overvejet at flytte til UK, så slipper jeg også med en lavere skat, topskatten herhjemme er til at grine af (jeg mener græde) Så det er faktisk en mulighed jeg serriøst overvejer.

Og endelig kan man jo bare lade være med at lave danske sites, da jeg forstår at hele problemet ligger i at det så antages, at det er danskere der ser annoncerne på de danske sites, og danske virksomheder der annncerer. Hvis websitet er på f.eks. engelsk holder den antagelse jo i hvert fald ikke stik.

Ja det var det oprindelige argument i den sidste sag de vandt, men nu prøver de så at tage alt uanset om det er dansk eller ej, bare det at du/din virksomhed er dansk. Ja der er noget i galt i danmark...

Det sidste bringer så iøvrigt en interessant problematik på banen idet at Google IKKE levererer nogen form for dokumentation på hvilke annoncer der har været vist, for hvem, på hvilket sprog og hvilke lande annoncørerne kommer fra. Og jeg ved det heller ikke. Jeg ved bare at mange af de sites jeg laver ikke er på dansk, men side for side, krone for krone har jeg ingen mulighed for at vide det.

Det er skat også ligeglade med, som der står i afgørelsen, så man antage at en side på dansk henvender sig til danskere. Dømte argumenterede ellers for at der var mange udenlandsdanskere som benyttede siden og at man reelt ikke havde nogen dokumentation for at siden blev læst af danskere men det var dommeren åbenbart kold over for.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 12:30
Når jeg læser vejledningen på SKATS hjemmeside er jeg ikke i tvivl om reglerne. I vejledningen står der bl.a.:

"Hvad betragtes som elektroniske tjenesteydelser?
...
Reglerne i afsnittet gælder bl.a. for følgende ydelser:

....reklameplads, der stilles til rådighed, herunder bannerreklamer på et websted...."
Adsense reklamer falder uden tvivl ind under begrebet elektroniske tjenesteydelser.

Videre står der:

"Salg af elektroniske tjenesteydelser

Hvis du er etableret her i landet og sælger elektroniske tjenesteydelser, afhænger leveringsstedet af, hvem køberen er. Det er uden betydning, hvor ydelsen benyttes/udnyttes."

Køberen er jo det amerikansk firma Google og leveringsstedet er, jf. ovenstående altså USA.

Videre står der:
"Eksempel: Salg til en momspligtig person uden for EU

En dansk virksomhed sælger en reklameplads på sin webside til en amerikansk virksomhed. Leveringsstedet er ikke Danmark, og hverken køber eller sælger skal betale dansk moms."

For mig er det soleklart, at man som dansk adsense publisher IKKE skal betale dansk moms.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:58
Godt fundet! Ja, det ser ifølge denne forklaring ud til at vi er på sikker grund :)

Jensense (en af verdens førende contextual advertising eksperter) tog sagen op i sin blog forleden dag og her er der også faldet et par bemærkelsesværdige kommentarer fra brugerne i andre lande. Således kan en AdSense publisher fra Polen fortælle at før de kom med i EU skulle de også, ifølgde de polske regler, afregne moms, men da de kom ind i EU blev det lavet om da deres regler ellers ville stride med EUs regler på området. Interessant! Danmark er jo OGSÅ med i EU ....
Tilmeldt 30. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 15:03
Dato: 7/2/2006 12:30:12 PM Forfatter: Roscoe
Når jeg læser vejledningen på SKATS hjemmeside er jeg ikke i tvivl om reglerne. I vejledningen står der bl.a.:

''Hvad betragtes som elektroniske tjenesteydelser?
...
Reglerne i afsnittet gælder bl.a. for følgende ydelser:

....reklameplads, der stilles til rådighed, herunder bannerreklamer på et websted....''
Adsense reklamer falder uden tvivl ind under begrebet elektroniske tjenesteydelser.

Videre står der:

''Salg af elektroniske tjenesteydelser

Hvis du er etableret her i landet og sælger elektroniske tjenesteydelser, afhænger leveringsstedet af, hvem køberen er. Det er uden betydning, hvor ydelsen benyttes/udnyttes.''

Køberen er jo det amerikansk firma Google og leveringsstedet er, jf. ovenstående altså USA.

Videre står der:
''Eksempel: Salg til en momspligtig person uden for EU

En dansk virksomhed sælger en reklameplads på sin webside til en amerikansk virksomhed. Leveringsstedet er ikke Danmark, og hverken køber eller sælger skal betale dansk moms.''

For mig er det soleklart, at man som dansk adsense publisher IKKE skal betale dansk moms.

Det gælder så kun hvis du sælger en reklameplads for f.eks. 5.000,- og sender en faktura. :-) Hvis du derimod får provision i form af betaling pr. click hører du ind under formidlingsydelser. Prøv at kigge på http://www.skat.dk/Vejledninger/Erhvervsserien/Enr_22_ver1_2.pdf og scroll ned til formidlingsydelser..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:35
AdSense afregnes IKKE kun på basis af kliks, men for nogle annoncers vedkommende også på CPM - det vil sige, netop en pris for placeringen!
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 19:30
Jeg er 99% sikker på, at Adsense ikke falder ind under formidlingsydelser. I det materiale du henviser til (jeg kan ikke åbne dit link, men det kan findes i HTML format her: http://64.233.183.104/search?q=cache:kETOKaGsndkJ:www.skat.dk/Vejledninger/Erhvervsserien/Enr_22_ver1_2.pdf+Enr_22_ver1_2.pdf&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1 ) fremgår det bl.a. i afsnittet om reklameydelser, at

....Levering af annonceydelser i medierne. Bannerreklamer på et web-sted er ikke omfattet af reglerne i dette afsnit, men af reglerne i afsnittet om elektroniske tjenesteydelser.

For mig at se, er der ingen tvivl om, at man som Adsense publisher udelukkende skal forholde sig til punkterne om elektroniske tjenesteydelser.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 20:31
For at undgå, at vi skal blive ved med at tæske rundt i hvad reglerne er har jeg d.d. indsendt en anmodning om bindende svar til SKAT.

Sagsbehandlingen forventes at være ca. 1 måned afhængig af kompleksiteten.

Jeg poster SKATS svar, når jeg modtager det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:43
Hvis svaret bliver et nej, er det dog langt fra sikkert det behøver at stoppe der. For dels er jeg sikker på at det er imod intentionerne fra politisk side, at reklamenetværk udenfor EU på den måde skal strafbeskattes med 20%, og dels er jeg ikke sikker på at der vil være juridisk hold i et sådant nej. Det kan jo så i givet fald afprøves ved domstolene. Skulle det så fortsat blive et nej der, vil jeg tro at politikerne laver reglerne om - for det er jo helt åbenlyst både urimeligt og uforståeligt hvis det skal være sådan.

Men den slags tager jo tid - meget tid, og penge. Så man kan jo håbe på, at Google, og andre eventuelt berørte netværk, vil flytte deres aftaler og udbetalinger til et selskab i EU, for SÅ er problemet i hvert fald løst :) Alternativt må vi jo "udflage" på samme måde som man har set det med f.eks. spille-sites.
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 09:00
Hej  Roscoe

Godt initiativ, så kan vi få det afklaret en gang for alle. På den her måde bliver de vel nød til at sætte sig ordentligt ind i reglerne og hvad Adsense egentlig er og så er jeg sikker på at de vil komme frem til at Adsense selvfølgelig ikke er noget der skal betales moms af, i hvert fald ikke så længe google ikke har en dansk afdeling som gør det muligt at opkæve moms.

Jeg ser frem til at høre svaret om en månedes tid eller tre, der er jo ferie sæson og de har jo ikke just ry for at arbejde hurtigt og så er det jo til syne ladende også en kompleks ting at finde ud af.

Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 14:15
Jeg har fået sendt et link omkring dette emne fra et EU perspektiv, som jeg lige vil dele med dem der er interasseret:

Har iøvrigt fundet et alternativ til at "slå plat og krone", ring til SKAT og fortæt at du tjæner penge på adsence annoncer og spørg om der skal betales moms. Ja= plat og nej=krone  sandsynligheden for at udfaldet er det ene eller det andet er lige stort, har selv prøvet en del gang de sidste par måneder og ser nu frem til Roscoes bindende svar når det engang kommer, Havde jeg dog bare tænkt på det, så kunne jeg have sparet alle de opkald til SKAT. 

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)