Hej aminoer Går og tumler med tanken om hvordan vi får øget salget uden at skulle satse en stor fast måndelig udgift på en sælger. Det fedeste for os ville jo klart være hvis vi kun skulle betale vores sælger hver gang han solgte noget men er dette overhovedet muligt. Er det muligt at få en god sælger til at arbejde på ren provision? Og hvor langt kan man strække den: ingen fast månedsløn, ingen bil stillet til rådighed ingen betalt telefon osv. Jeg regner med at det økonomisk godt kan blive en god forretning for den rigtige person, men han/hun skal altså være klar til at tage en risiko. (som kyllingen jeg ikke er klar til) Glæder mig til at høre nogle menninger og evt erfaringer!!! |
Kan man få en sælger til at arbejde på ren provision??
Det kan lugte lidt af at du vil eksperimentere og derfor ikke tage nogen chance så hvordan vil du få en person til at arbejde for dig på noget du ikke tror (nok) på? På den anden side er sælgere et sjovt folk. Så hvis personen kan se den rigtige plan og tror på at han/hun kan sælge nok til at få noget ud af det så tror jeg nok du skal finde en person. Jeg tror det er et spørgsmål om at skrue planen rigtigt sammen. Ingen løn, ingen bil, ingen telefon etc. så skal der bare være en høj provision. De ser vel på den samlede pakke også. Jeg ved at nogen arbejder med en garantiprovision i indkøringsperioder og det vil du nok også skulle hoste op med. |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.
Det lyder som et forslag der hører hjemme i MLM afdelingen... Hvis du beder sælgeren om at give dig penge for at få lov at være med - så skulle der være ekstra mange friske folk. |
MLM Ja det kunne da sikkert være en god forretning. Nej gas, det er nok ikke lige den vej vi skal gå. Det har ikke noget at gøre med at jeg ikke "tror" på det nok til at ansætte en sælger på ren månedsløn, men 20-30.000 pr måned er meget at give ud for en nystartet virksomhed. Skal der så købes en bil til mesteren osv er vi gået konkurs inden vi overhovedet er kommet ordentligt i gang. Det jeg godt kunne tænke mig at høre er om nogle af jer har brugt en freelance sælger eller ansat en sælger på ren provision. Det er lidt de muligheder vi har på nuværened tidspunkt og jeg ville derfor gerne høre om I tror det er muligt. |
Det første jeg siger til alle kunder, der gerne vil have en sådan aftale er, at de skal vide, at de med stor sandsynlighed kommer til at betale mig MANGE gange mere end de ville komme til med en kontant afregning, når dagen er omme. Hvis JEG skal tage en risiko, koster det naturligvis, og går det godt så skal jeg også have kassen. Går det ikke så godt, får jeg jo ikke ret meget. Og så gider jeg ikke høre brok bagefter. Hvis det ender med, som det tit er gjort for mit vedkommende, at jeg får en løn der er højere end direktøren i selskabet og arbejder halvt så lidt (eller endnu mindre) så gider jeg ikke høre noget pis. Så spørgsmålet er: Er du klar til det? Kan du leve med, at din kommende sælger arbejder 4-5 timer om dagen og tjener det dobbelte af dig? For det kan det jo godt ende med i et sådan rent provisions-styret arrangement. Hvis ikke du er klar til det, eller hvis du allerede nu ved at du vil gå og blive irreteret over det, så skal du lade være. |
Der er da sikkert en del frie fugle der vil være interesseret i at indgå i et sådant arbejdsforhold. Men du skal nok gøre dig selv klart, at denne type sælgere er meget selvstændige af natur, så hvis du vil diktere arbejdstider mv, tror jeg det er dødsdømt på forhånd. Jeg har set et eksempel på et sådan setup, hvor man startede med vistnok 6 sælgere, hvor de 4 gik kolde efter et par mdr. pga. manglende resultater, de 2 sidste brændte igennem og opnåede efter et halvårs tid en extrem høj hyre, herefter begyndte chefen at jamre over at de tjente helt ublu på deres job og de var svære at træffe, da arbejdstiderne var noget udsvævende og de ikke så nogen grund til at informere om hvornår de holdt ferie, ligeledes var der uenighed om hvem der skulle booke møder, da sælgerne IKKE var indstillet på at andre end dem selv skulle plotte aftaler ind i deres kalender. Sælgerne mente derimod at chefen kunne være ligeglad bare der kom tilpas med ordrer. Endvidere skal du være klar over at sælgere af denne type ikke klamrer sig til jobbet hvis der opstår uenighed, da de nok i bund og grund ikke er bange for at skulle prøve noget andet, da deres selvtillid som regel er i top Så er du indstillet på at du ikkke har fuld kontrol over dit salgskorps kan det være en god løsning. |
|
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Saugstrup Løsningen med at lade sælgeren køre på prøve et stykke tid, og herefter evaluere, synes jeg virker ligesom at sætte sig mellem 2 stole. Hvis jeg var sælgeren ville jeg " arbejde langsomt i denne periode" for iikke at begrænse mine muligheder. Vil man ikke fastansætte men hellere være fritstillet med sælgere på ren provision, skal man også være indstillet på at de scorer kassen, og man skal kunne tåle dette. Sælgere på ren provision er som regel ikke særligt socialt indstillede, og jeg tror ikke de vil være særligt interesseret i at sondere terrænet for at arbejdsgiveren ikke skal brænde nallerne med en for ham for høj provision |
Hej hans. Det kunne jo være at sælgeren ville arbejde hårdt i prøveperioden for at bevise at han er en god sælger som det er værd at satse på. hvis han nu beviser at han kan sælge rigtig godt vil jeg da gerne give ham en god grundløn. Både for at holde ham i stalden men også for at hans provisionsløn skal ryge igennem taget. En høj provisionsløn er nu ellers ikke noget jeg ville have et problem med. Det betyder jo bare at han sælger rigtig mange varer og dermed tjener jeg jo også mere. Så hans løn vil vel aldrig overstige min da de to vil stige proprosenalt |
Hej Anders Kan kun bekræfte Mikel og andre herinde i at det kan blive en dyr fornøjelse med ren provision, men omvendt er risikoen for at en enkelt sælger ''kører død i arbejdet'' er også ret stor, da det kan være et ensom job, (Nu ved jeg ikke ikk lige hvad du handler med).. Har du overvejet at hyre et salgsbureau til opgaven? Der kan du jo få et større antal sælgere på opgaven og kun betale provision. Og jeg er overbevist om at hvis du ønsker det, kan du få lov at have en testperiode før du binder dig. Så kan du se hvor meget de kan sælge og evt indarbejde et loft i antallet af salg.. Mvh Peter Juhl |