Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en e-butik værd? Hjælp os lige i kloge e-handel og økonomi-kloge Aminoer

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Forresten - så synes jeg det kunne være sjovt hvis der kom et »solgt« skilt - ved de virksomheder som har afsluttet en handel på virksomhedsbørsen :·)


Hej Helle

Det har vi faktisk lige lavet, men den er ikke helt up to date.
Men i løbet af ugen forventer vi at den har det meste med.
Du kan se den her:
http://www.amino.dk/blogs/virksomhedsbors/default.aspx

Dbh Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg kigget på alt det i har skrevet og vi begynder stille og roligt at lave en beta af en beregner.

Jeg er helt med på at holde lageret uden for beregningerne.
Indgående links er fjernet, da de burde afspejle sig i antallet af besøgende.

Omsætningen har jeg det svært ved at fjerne helt. En e-shop med en omsætning på 10 millioner kroner og et overskud på 0 kr. er næppe 0 kr. værd.
Jeg er helt klar på at det kan være tilfældet, men i andre tilfælde vil det ikke. Så vidt jeg ved, så er det lige så almindeligt at vurdere en købmandsbutik til 1 * årsomsætningen, så vil det ikke være rimeligt at finde en mellemting.
Min gode makker fra Jubii Kasper Larsen har solgt mange virksomheder og i kan se hvad han skriver her:
http://www.amino.dk/virksomhedsbors/vaerdiberegning

Så mit forslag er at man finder en mellemting.

Jeg mener stadigvæk godt at man kan sætte en værdi på mailliste og besøgende,  og alder, men ok at de sættes lavt.
Løn er sat op til 350.000 kr.

Her er mit forslag:

* Overskud (Kroner)
(Overskud - løn 350.000 kr.) - skat 30% * 10)

* Omsætning - overkud / 2 + overskud

* Mail liste - hvor mange abonnenter
(3 kr. pr. abonnent?) 

* Unikke besøgende pr. måned (Gennemsnit over seneste halve år)
(2 kr. pr. unik besøgende?)

* Butik alder (År)
(2.000 kr. pr. år?

Casen ser nu sådan ud:

E-butik Dukkevognen
* Omsætning: 2.200.000 kr.
* Overskud 450.000 kr.
* Unikke besøgende: 8.500 stk.
* Nyhedsbrev: 4.300 stk.
* Alder 3 år

Regnestykke med ovenstående facts:
Overskud: (450.000 kr. - 350.000 kr i løn) - (Skat 30%=30.000 kr.) * 10 = 700.000 kr. 
Omsætning: 2.200.000 kr. (2.200.000 - 700.000 = 1.500.000 / 2 = 750.000

Mellemting mellem omsætning/overskud = 1.450.000

Unikke besøgende: 8.500 * 2 = 17.000 kr.
Mailliste: 4.300 * 3 = 12.900 kr.
Alder: 3 * 2.000 kr. = 6.000 kr.

Salgspris =  1.453.900 kr.

Faktorer der også skal kigges på efterfølgende:

* I hvilken retning går overskud og omsætning?
* Hvad er værdi af lager?

Hvad ellers?

Igen, det er ikke muligt at lave noget der præcis kan sætte værdi på noget som helst, men man kan komme det lidt nærmere og det kan danne udgangspunkt for en forhandling.

Jeg har dertil sikkert lavet 17 regnefejl..

Hvad siger i nu?

Dbh Martin


Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Nu har jeg læst Kasper Larsens indlæg om værdiberegning også og sammenholder det med de indlæg og forslag, der er kommet her. Mit umiddelbare indtryk er, at en investering uden varelager, der vil tage min 14 år at tjene hjem langt overstiger det, som man kan forlange, når vi snakker detailhandel/fjernsalg. Der er ingen beskyttede varemærker, patenter, banebrydende teknologi eller andet overhovedet, der kan forsvare at prisen er så høj, som den ender i dette tilfælde.

Hvis en køber kunne se, at en teknologi eller fremtidsmuligheder har meget stort indtjeningspotentiale, så ville man kunne forlange en pris som denne. Men vi taler helt ordinært fjernsalg og købmandsskab. Jeg ville som køber se sådan på det: For 1,5 mio så har jeg masser af muligheder for at tjene mere end 70.000 årligt efter skat og dermed ville jeg ikke have nogen som helst interesse i at købe Dukkevognen.dk. Hvis jeg så syntes rigtigt godt om konceptet og troede på det, så ville jeg blot starte noget lignende og forsøge at gøre det bedre i markedet og for en langt mindre investering.

Hvis Dukkevognen.dk var en fysisk butik med en supergod placering i gadebilledet og med et godt kundeunderlag i nærområdet, samt at der fulgte lokaler, indretning, inventar, driftsmidler og meget andet med i købet, så ville det være muligt at hive 1,5 mio hjem ved salg af virksomheden.

Jeg hælder til at værdien på denne type forretning vil være max halvdelen. Altså ca 750.000 kr. Det er det, som min mavefornemmelse siger mig. Så ville jeg skulle investere i varelager og så ville jeg være 7,5 år om at forrente min investering på 750.000,-

Det var mine tanker.

Mvh

Flemming

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper - den gode beliggenhed som en fysisk butik kan have - det gælder jo også en online butik... her er beliggenheden måske mere gode googleplaceringer, linkbuilding osv. Så en online butik kan godt have placering som på strøget i København - men den kan også ligge på en mark i Vestjylland :·))) Så om Dukkevognen er en fysisk eller en online butik må jo være underordnet - og her kan man så også sige at der nok er nogle flere muligheder for at hæve omsætningen i en online end i en fysisk butik.

Når det så er sagt, så tror jeg desværre også at prisen samlet bliver for høj for Dukkevognen.dk - medmindre der er særlige omstændigheder... og det er jo dem som man efterfølgende skulle kunne tillægge som merværdi.

Det ville måske også være smart at lave en vejledning i hvordan man efterfølgende kan tillægge merværdier.

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også, at man skal tage lidt mere højde for hvor risikofyldt investeringen er. Det er vel langt fra sikkert at man kan bibeholde indtjeningen.

Besøgende:
Hvor sikre er de? Er det besøgende fra favorites, betalte eller henvisninger fra andre websteder, eller kommer de fleste fra søgninger i google? Hvis google laver om på sin algoritme eller du laver lidt om på designet af din netbutik, kan de 90% af de besøgende så reelt forsvinde fra en dag til den næste?

Konkurrenter:
Det er faktisk forholdsvis nemt at få en netbutik op at køre og se pæn ud. Så du kan vel også ret nemt få en masse konkurrenter på netop dit område.

Der er sikkert også flere.

Mon ikke et afkast på omkring 20% er rimeligt på en sådan investering ? og så er vi nok nede i en faktor 5 x den reelle indtjening.

Hilsen
Jacob

Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

* Overskud (Kroner)
(Overskud - løn 350.000 kr.) - skat 30% * 10)



Hvorfor er skatten sat til 30%?, selskabsskatten i Danmark er pt. 25%.

Martin Thorborg:

Regnestykke med ovenstående facts:
Overskud: (450.000 kr. - 350.000 kr i løn) - (Skat 30%=30.000 kr.) * 10 = 700.000 kr. 
Omsætning: 2.200.000 kr. (2.200.000 - 700.000 = 1.500.000 / 2 = 750.000

= 1.450.000 kr.


Hvis skatten havde været 25% ville summen være 1.500.000 kr.

Hvis overskudsgraden havde været 10% og skatten 25%, ville regnestykket have set sådan ud:
Overskud: (570.000 kr. - 350.000 kr i løn) - (Skat 25%=55.000 kr.) * 10 = 1.650.000 kr. 
Omsætning: 2.200.000 kr. (2.200.000 - 1.650.000 = 550.000 / 2 = 275.000 kr.
Totalt: 1.925.000 kr.

Dvs. at en forbedring af overskuddet før skat (efter fratrukket 350.000 kr. løn) fra 100.000 kr. til 220.000 kr. (120% forbedret overskud) giver en forhøjelse i salgsprisen på 1.925.000-1.500.000 = 425.000 kr. eller 28%....

Hvis omsætningen havde været 2.000.000 kr. og overskuddet efter skat & løn havde været 200.000 kr. ville regnestykket havde set sådan ud:
Overskud: 200.000*10 = 2.000.000 kr.
Omsætning: (2.000.000 - 2.000.000)/2=0

Så der skal vist lige laves nogle modifikationer, førend førnævnte regnemetode kan benyttes til universal værdiberegning.

Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktisk tror jeg I prøver at lave et universelt værktøj :-) hvilket jeg ikke mener kan lade sig gøre.

Der er for mange usikkerheder - tommelfinger reglen i Amino artiklen - er købsmands agtig :-) og meget simplificeret og er mere en "rettesnor" en så meget andet.

De fleste priser pt. går på EBITDA multiple - og pt. for "IT virksomheder" er det 2 til 4 gange EBITDA.

EBITDA skal beregnes udfra at "chefen" får en markedsløn - og arbejder et realistisk antal timer. Dvs. som iværksætter er man tit blæksprutte - og det kan en evt. køber måske ikke regne med at være med mindre køber er en "lille fisk.." :-) Så fx. er man måske nød til at tage en bogholder med i beregningen hvis man ikke har en idag.

Udfra EBITDA bergningen laver man så "discounts" eller "addtions"

Discounts kan være - vigene salg, dyr markdsføring (COA - prisen for hver "ny" kunde i butikken), lav lageromsætning (sammenlignet med markedet), høj churn (mange kunder som ikke køber igen), dårlige aftaler med leverandører - fx. ingen eksklusivitet eller dårlige betalings betingelser)

Additions kan være en Discounted Cash Flow beregning - som tager udgangs punkt i 3,5,8 eller 10 års fremskrivning af omsætning med "rabat", Stærkt brand, høj lageromsætning (sammenlignet med markedet) , lavt churn (mange kunder som køber igen og igen)

Så der desværre igen gylden formular som virker på alle typer butikker, hverken offline eller online.

Hvad der er af page impressions, nyhedsbrevs modtagere etc. etc. er faktisk - pga. EBITDA beregning - allerede indregnet i prisen, med MINDRE at man føler man kan gøre det BEDRE eller DÅRLIGER end sælger..... Så hvis jeg købte noget af Martin :-) ville jeg nok regne nyheds brev for negativ kapital *G* da jeg ikke kommer op på hans niveau nogensinde. :-)

Så jeg ville starte med

1. hvad er din EBITDA?

2. Hvad er din branche? (den giver multiplikations faktor for EBITDA)

3. Går din branche generelt op eller ned i omsætning?

4. Går din butik bedre en branchen? (Ja, Nej, Samme + hvis ja eller nej.. så skal du nok lave en DCF - discounted cashflow for så er din multiplikations faktor nok ikke korrekt.)

5.  Hvor mange medarbejderes arbejde laver du selv? (er du bogholder, direktør, lager etc?) (alternativ - hvis du skulle ansætte folk til at gøre dit arbejde + hvad vil det koste?)

6. Hvor mange timer bruger du pr. måned på butikken?

7. Hvad koster det dig at få en ny kunde (ca. tid du bruger på nyhedsbreve til ikke kunder, reklamer, forum, SEO etc) divideret med antal nye kunder pr. måned. = ca. pris pr. ny kunde

8. Har du nogen patenter, eller andet beskyttet "IP" som ingen kan tage fra dig? (amazon  1-click fx.)

Jeg har sikker glemt et par stykker :-) som kunne være med til at danne et billede. Men de ovenstående spørgsmål er dem du nok skal overveje i prissætningen. 

Så tilbage til KISS.... Keep it Simple St...

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig med dig Kasper :)

Et lille spørgsmål omkring patenter ...
Jeg tror også selv at det har en stor betydningen for værdien af et selskab - men hvor meget?

Jeg sidder p.t. selv med et selskab vi er ved at lancere i USA, hvor jeg er ved at udtage US og Canadisk patent på en meget central del. Næsten ingen andre i lige det marked har patenter - og alene derfor vil det nok "imponere" mange (og pisse lige så mange af hehe). Og det er bestemt et meget spændende patent (skal jeg jo sige, da det er mig der er opfinderen :)).

Men hvad ville du mene, Kasper, en virksomhed i et online service marked bliver mere værd, af at have et godt patent på en for dem central brik - i forhold til ikke at have noget patent?

Som du ved er patenter en langsommelig process - og der går nok 2-3 år før vi kender det endelige udfald. Indtil da vil vi, når de sidste papirer fra advokaten er på plads, kunne annoncere det som "patent pending"

Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

En god online placering ... well det er jo afhængig af site der linkes fra og tekst der linkes med. Hvis du sælger Dukkevogne er det ikke en stor hjælp hvis der kun linkes til "www.xyz.com"

Så hvis man skal evaluere "online" placeing så skal man nok snakke med en ekspert :-) som Mikkel. Men jeg tror det kan være smådyrt at få en evaluering på "placerings værdi" - der ville jeg nok bare sig "HØJ, MIDDEL, LAV" og lægge lidt til og trække lidt fra.

Online placering kan man jo flytte på - mens 700kvm på strøget er lidt sværere at flytte rundt på - så det ville jeg personligt ikke give helt så meget for. :-)

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

jeg syntes bare det er svært at stille sådan op, f.eks børnetøjs butikker på nettet kan du næste få gratis, varerlager koster ingenting osv.

vi er f.eks ved at overtage en spilleside med ca. 1500 gratis spil det er en com adr. koster os ca. 45.000 kr. og der er netto intægt for ca. 5-8000 kr. i mdr.

og det er minimal  hvad der skal bruges af tid på den, hvor en tøjbutik skal der bruges meget tid på og en stor investering modsat den anden en rimelig sikker indtjening

 

hilsen

thomas 

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)