Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en e-butik værd? Hjælp os lige i kloge e-handel og økonomi-kloge Aminoer

Side 3 ud af 6 (60 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Når prisen på en butik skal vurderes, synes jeg også, det er relevant, hvor mange penge, der skal bindes i f.eks. lager. Altså om der er tale om væsentlige pengebindinger ud over købssummen. Det er ikke uden grund, at dropshipping virker så attraktivt.

Overskuddet skal korrigeres, hvis der er tale om en personligt ejet virksomhed. Hvis virksomheden er et ApS, hvor ejeren har fået løn, er overskuddet "retvisende". Men hvis ejerens løn skal tages af bundlinjen, skal der beregnes en driftsherreløn, som skal trækkes fra overskuddet, for at de to organiseringsformer kan sammenlignes.

Ahhh godt at du kom på banen :-)

Mht. lager, så har jeg smidt den på, men måske kan det gøres bedre.

Kan man klare "overskuddet" med at sige "efter rimelig løn til ejer" etc.?
Og hvad er værdien af overskud/omsætning?

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Grundlæggende er der jo ikke så stor forskel på e-handel og andre virksomheder: Det skal kunne betale sig at investere pengene. Derfor synes jeg ikke, at omsætningen er nær så interessant som dækningsbidraget og overskuddet. Dækningsbidraget er interessant, fordi en ny ejer ofte vil vælge at drive den praktiske del af butikken på en anden måde, end den tidligere ejer har gjort. Det kan være, at lageret tages hjem i garagen så lagerhotel spares, at man vil outsource eller hjemtage bogholderiet osv. Så dækningsbidraget: Hvor meget har vi tilbage til de faste udgifter og overskud til ejeren, er et spændende tal.

Overskuddet kan man fint klare med at sige "rimelig løn til ejer", idet man i alle andre sammenhænge regner med mindst 250.000 kr.

Hvis overskuddet er 450.000 og vi fratrækker en driftherreløn på 250.000, så er der 200.000 kr. tilbage i overskud til ejeren. Hvor meget vil vi investere for at få et udbytte på 200.000 - risikoen taget i betragtning? Og kan vi faktisk få nogen til at udføre arbejdet for de 250.000 kr., hvis vi ikke selv vil udføre arbejdet? Eller skal vi nærmere sige 360.000? Det er jo den type overvejelser, en eventuelt køber gør sig.

Varelageret vil man jo normalt overtage, og her vil det i første omgang være nok med et tal: Værdien af varelageret. Men der er mange måder at gøre lageret op på, så det vil være et meget usikkert tal. Måske kan man gøre situationen særlig præcis ved at beregne varelageret til genanskaffelsesprisen: Altså hvis vi skulle ud og købe det hele nu, hvad ville det så koste os. Så undgår man problemer med kurssvingninger, som har været så hårde ved mange ved afslutningen af 08-regnskabet.

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Grundlæggende er der jo ikke så stor forskel på e-handel og andre virksomheder: Det skal kunne betale sig at investere pengene. Derfor synes jeg ikke, at omsætningen er nær så interessant som dækningsbidraget og overskuddet. Dækningsbidraget er interessant, fordi en ny ejer ofte vil vælge at drive den praktiske del af butikken på en anden måde, end den tidligere ejer har gjort. Det kan være, at lageret tages hjem i garagen så lagerhotel spares, at man vil outsource eller hjemtage bogholderiet osv. Så dækningsbidraget: Hvor meget har vi tilbage til de faste udgifter og overskud til ejeren, er et spændende tal.

Overskuddet kan man fint klare med at sige "rimelig løn til ejer", idet man i alle andre sammenhænge regner med mindst 250.000 kr.

Hvis overskuddet er 450.000 og vi fratrækker en driftherreløn på 250.000, så er der 200.000 kr. tilbage i overskud til ejeren. Hvor meget vil vi investere for at få et udbytte på 200.000 - risikoen taget i betragtning? Og kan vi faktisk få nogen til at udføre arbejdet for de 250.000 kr., hvis vi ikke selv vil udføre arbejdet? Eller skal vi nærmere sige 360.000? Det er jo den type overvejelser, en eventuelt køber gør sig.

Varelageret vil man jo normalt overtage, og her vil det i første omgang være nok med et tal: Værdien af varelageret. Men der er mange måder at gøre lageret op på, så det vil være et meget usikkert tal. Måske kan man gøre situationen særlig præcis ved at beregne varelageret til genanskaffelsesprisen: Altså hvis vi skulle ud og købe det hele nu, hvad ville det så koste os. Så undgår man problemer med kurssvingninger, som har været så hårde ved mange ved afslutningen af 08-regnskabet.

* Så med andre ord, så syntes du jeg skal fjerne omsætning helt?
* Mht. overskud, hvilken multiplikator mener du jeg skal bruge der? 10 gange overskud?
Mht. værdi af lager, så har jeg tilføjet "Stigende eller faldende over det sidste år" skal jeg trække noget fra det tal, eller er det bare det?

Dbh Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Grundlæggende er der jo ikke så stor forskel på e-handel og andre virksomheder: Det skal kunne betale sig at investere pengene. Derfor synes jeg ikke, at omsætningen er nær så interessant som dækningsbidraget og overskuddet. Dækningsbidraget er interessant, fordi en ny ejer ofte vil vælge at drive den praktiske del af butikken på en anden måde, end den tidligere ejer har gjort. Det kan være, at lageret tages hjem i garagen så lagerhotel spares, at man vil outsource eller hjemtage bogholderiet osv. Så dækningsbidraget: Hvor meget har vi tilbage til de faste udgifter og overskud til ejeren, er et spændende tal.

Overskuddet kan man fint klare med at sige "rimelig løn til ejer", idet man i alle andre sammenhænge regner med mindst 250.000 kr.

Hvis overskuddet er 450.000 og vi fratrækker en driftherreløn på 250.000, så er der 200.000 kr. tilbage i overskud til ejeren. Hvor meget vil vi investere for at få et udbytte på 200.000 - risikoen taget i betragtning? Og kan vi faktisk få nogen til at udføre arbejdet for de 250.000 kr., hvis vi ikke selv vil udføre arbejdet? Eller skal vi nærmere sige 360.000? Det er jo den type overvejelser, en eventuelt køber gør sig.



Er den helt skæv: Overskud - løn (250.000 kr.) - skat (30%) * 10

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Omsætningen kan godt blive, men dækningsbidraget er lige så vigtigt. Der er ikke noget sjov ved at sælge 1000 designerstole, hvis dækningsbidraget på hver er 50 øre.

I mange brancher er et overskud på 10% af dækningsbidraget OK. Og hvis man regner med at overskuddet forrentes med 10%, vil en indikator på, hvor salgsprisen skal ligge tage udgangspunkt i 10 gange overskuddet. Det er ikke højt sat, men det er jo også kun vejledende beregninger, vi skal lave her, ikke?

Hvis lagerets værdi er oplyst der og også omsætningen, så er det meget fint. Også selvom tallene ikke indgår i beregningen. For så kan de, som vil, selv beregne lageret omsætningshastighed. Det er et interessant tal, men ikke direkte sammenligneligt fra branche til brance.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Omsætningen kan godt blive, men dækningsbidraget er lige så vigtigt. Der er ikke noget sjov ved at sælge 1000 designerstole, hvis dækningsbidraget på hver er 50 øre.

I mange brancher er et overskud på 10% af dækningsbidraget OK. Og hvis man regner med at overskuddet forrentes med 10%, vil en indikator på, hvor salgsprisen skal ligge tage udgangspunkt i 10 gange overskuddet. Det er ikke højt sat, men det er jo også kun vejledende beregninger, vi skal lave her, ikke?

Hvis lagerets værdi er oplyst der og også omsætningen, så er det meget fint. Også selvom tallene ikke indgår i beregningen. For så kan de, som vil, selv beregne lageret omsætningshastighed. Det er et interessant tal, men ikke direkte sammenligneligt fra branche til brance.

Det jeg håber på er at lave en formel. Så omsætningen skal så nok væk.
Hvordan vil du beregne lageret, til den værdi man anskaffer det til rent, eller fratrukket et eller andet? En ny køber vil vel hellere selv disponere, end at overtage noget andre har købt..
Eller skal lageret helt ud af beragningen?

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold lageret helt uden for den samlede beregning. Så bliver prisen på butikken delt op i to: Salgspris og evt. overtagelse af varelager, maskiner mv. Ellers kan du lige så godt gå hele vejen og lave den egentlige goodwillberegning.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

* Mail liste - hvor mange abonnenter
(5 kr. pr. abonnent?) 

* Unikke besøgende pr. måned (Gennemsnit over seneste halve år)
(2 kr. pr. unik besøgende?)

* Antal indgående links (Er lidt i tvivl om den)
(25 kr. pr. link?)


Hej Martin,

Fint projekt. Tommelfingerregler er gode at have.

De ovenstående elementer har jeg det lidt svært med. De er jo netop de midler, hvormed man har skabt omsætning i forretningen. (og dermed også dækningsbidrag, som I på fornuftigste vis lader til at tale jer frem til som væsentlig parameter). Derfor er de på sin vis talt med i forretningens værdi en gang.

Selvfølgelig kan man bruge et højt antal besøgende eller en god mailingliste som løftestang til at øge omsætningen, men den slags hører jo afgjort hjemme i fugle på taget-kategorien.

Og det er voldsomt svært at sætte en værdi på antallet af links. Der findes links, som jeg mægtigt gerne giver 25 kroner og rigtigt meget mere for - og der findes links, som jeg kan betale nogle indere 1 kr. pr. stk for at skaffe (og de er sjældent så meget værd).

Hvis man skal have en eller anden form for værdisætning på de markedsføringsmæssige tiltag (links, seo-arbejde og hvad har vi), så kan man overveje en parameter som hedder omkostninger ved at skaffe besøgende. Den parameter vil øge værdien på forretninger, der lever af mund-til-mund og gode søgeresultater, mens værdien vil blive sænket på forretninger, som udelukkende skaffer besøgende via adwords og affiliates.

Dog er dette allerede medregnet i dækningsbidraget, hvorfor jeg er noget loren overfor, om det bør medregnes overhovedet.

Ikke videre gennemtænkt, var det lidt input herfra.

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Som tommelfinder regel er det gode ting du har med, nogle mere væsentlige en andre, men reelt er det meget svært at lave en fast vurdering, kun ud fra disse fakta.


En ting som er meget vanskelig at vurdere er en shops værdi hvis den er unik, altså ikke bygget op omkring en standart løsning.

Når man er ude at få lavet alt fra bunden løber prisen på programmør tid, og design hurtig op omkring den halve mill. Så dette burde i visse tilfælde også have en vægt efter min mening.

 

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg har kun prøvet at købe emailadresser een gang og gav omkring 3,5 kr. pr. stk. De blev opsamlet så man kunne vinde et gavekort på børnetøj. Efterfølgende lavede jeg lidt forskellige test af adresserne, bla et nyhedsbrev med gratis fragt - som normalt plejer at give mange mindre bestillinger. Mener der kom 3 ordrer.... så de var virkelig ingenting værd. Tænk hvis man har 100.000 af den salgs adresser :·) Så hellere 10.000 som reelt har tilmeldt sig af interesse - og dermed konverterer bedre.

Jo mere jeg funderer over det - jo sværere synes jeg det er at værdisætte en shop udfra tal. Eksempelvis er der rigtig mange som ikke vil have ret mange online shops - og disse leverandøraftaler bliver så pludselig meget værdifulde.

En anden ting er kundeloyalitet, som jeg mener er utrolig meget værd - hmmm - måske man kan bruge analytics til at give nogle tal man kan værdisætte....

Konverteringsgraden bør også værdisættes. En shop kan jo igen sagtens have 5000 besøgende om dagen - men hvis konverteringsgraden er 1% - så er det mere værdifuldt at have 2000 besøgende som konverterer med 4%. Hvis du værdisætter udfra antal besøgende vil tallet muligvis blive ukorrekt.

Mange hilsener Helle

Side 3 ud af 6 (60 indlæg)