Nu spørger jeg måske egentligt lidt dumt, men finansiel virksomhed? Det er jo staten der yder SU-lån, det vil jeg personligt kalde finansiel virksomhed... Jeg synes også at statslån kunne være en god ide, lige som en slags SU lån. Jeg ser intet galt i det, det er jo en investering i fremtiden staten gør, ved at lade nye virksomheder få et godt fundament for vækst. |
Michelle:Jeg synes også at statslån kunne være en god ide, lige som en slags SU lån. Jeg ser intet galt i det, det er jo en investering i fremtiden staten gør, ved at lade nye virksomheder få et godt fundament for vækst.
Ja, det kunne lyde meget fornuftigt, men at skulle til at etablere et nyt organ på linie med SU-styrelsen vil kræve etablering i lokaler, ansættelser, træning af personale, mv. for ikke at tale om hele den lovmæssige del, udvikling af procedurer, dokumenter, arbejdsrutiner, mv. Der skulle sandsynligvis skrives en helt ny lov, som var målrettet netop disse statslån.
Alt ovenstående ville kræve så lang tid at få på benene, at vi først ville kunne se resultatet i løbet af mindst 2 år ud i fremtiden. Derudover ville etableringen af hele dette setup kræve et betydeligt antal millioner.
Når det nu er noget vi kun har brug for lige her og nu, men er unødvendigt om 2 år (lad os sige, at finanskrisen varer 2 år mere), så vil det være en helt forkert strategi at gå i gang med at etablere disse specielle statslån.
Ved at skyde pengene i bankerne, så udnytter man den eksisterende struktur, mindsker omkostningerne til administration og får en effekt på en meget kort tidshorisont.