Dato: 6/13/2006 9:10:12 PM
Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk
Der er slet ingen tvivl om at det ikke er lovligt at anvende andres forretningskendetegn, mærker, navne etc. uden tilladelse, hvilket du ikke har når du ikke er forhandler for lego, hvis det var legetøj, eller hummel som sportstøj:
Eksempel: jeg annoncerer på google for stiftelse af selskaber via
www.ditselskab.dk og et af søgeorderne er mit eget navn, fordi det har vist sig at flere har søgt herefter på google. I den forbindelse opdagede jeg så - ved min egen søgning på eget navn - (ikke så meget for at være selvsmagende, men mere for at tjekke om det fungerede) at visse konkurrenter i selskabsstiftelsenskunst havde annoncer der reagerede på mit navn og endda på mit firmanavn... Ud over at jeg blev rasende, måtte jeg sende et udkast til stævning førend disse google adwords blev fjernet...
Det er klokkeulovligt for at sige det rent ud.
Ren jura: Den ''bærende'' dom handler om kaffefiltre og er fra før google adwords men i de gamle meta dage: En mand solgte kaffefiltre, men fik ingen hits. Så gemte han ordet Melitta i i sine metanavne eller hvad de nu hedder, og så fik han hits, men melitta blev sure, og han blev dømt med piber og trommer...
Hold da op da... Så fik jeg søgt på ''ripnroll'' som søgeord i google - og ganske som du selv havde erfaret er der andre luskede firmaer som bruger mit ord som søgeord til deres adwords kampagner, netop fordi de ved jeg har trafikken til min side!
Det drejer sig om firmaet
Lowcost.dk / Teddy Lundqvist som har siden
www.Safex.dk , han markedsfører sig gennem
mit firmanavn. Jeg har netop skrevet til ham og fortalt ham at det er i stid med markedsføringsloven og han har 24-timer til at fjerne det - hvorefter det vil blive afsendt til vores advokat med henblik på erstatningskrav!
Nogen herinde som har et link til der hvor det rent juridisk står, mere så jeg har et oplæg med til advokaten hvis det ender den vej?