Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovloi

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Kom vist til at trykke enter!

Mit spørgsmål lyder på om det f.eks er lovligt at reklamere via adwords/søgeord på mærkevarer man ikke har?

(Det var vist ikke helt klart formuleret)

Eks.

Vi siger jeg har en webshop med legetøj. Jeg laver en adwordskampagne og bruger søgeordet "Lego" Dette er jo helt fint hvis jeg sælger Lego, men hvad nu hvis jeg ikke gør, er det så ikke og snylte på et firmas varemærke?

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 23:18
Hej..

Såvidt jeg husker har Google et filter som afviser din annonce hvis du lægger evt. lego ind som søgeord, eller i din adwords box.

Men hvis man nu som jeg sælger prævention, så er der ikke den store idé i at jeg vælger bla. "Lego" som søgeord. Hvilket blot vil give en masse penge til Google, og ingen relevante kliks til mig - for dem der søger på evt. "Lego" leder højest sandsynligt efter legetøj fra Lego :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:45
Det kan stride mod såvel Googles regler for AdWords, Markedsføringsloven og Varemærkeloven - men der er undtagelser. Visse former for sammenlignende markedsføring er lovligt, men det accepteres så bare sjældent af Google. Yahoo har for nyligt indføret regler direket mod sammenlignende annoncer, men Google har ikke på samme måde regler der direkte forbyder dette.
Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 19:44
Dato: 6/10/2006 11:18:15 PM Forfatter: ripNroll
Hej..

Såvidt jeg husker har Google et filter som afviser din annonce hvis du lægger evt. lego ind som søgeord, eller i din adwords box.

Men hvis man nu som jeg sælger prævention, så er der ikke den store idé i at jeg vælger bla. ''Lego'' som søgeord. Hvilket blot vil give en masse penge til Google, og ingen relevante kliks til mig - for dem der søger på evt. ''Lego'' leder højest sandsynligt efter legetøj fra Lego :)

Lego var bare ment som eksempel, i det konkrete tilfælde er der tale om en shop, der handler med sportstøj, og når man søger på et bestemt mærke dukker de op med en adwords annonce, selvom de ikke forhandler det pågældende mærke.

Og der er ikke søgt på xxxxx-sportstøj, kun på navnet xxxxx.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:10
Der er slet ingen tvivl om at det ikke er lovligt at anvende andres forretningskendetegn, mærker, navne etc. uden tilladelse, hvilket du ikke har når du ikke er forhandler for lego, hvis det var legetøj, eller hummel som sportstøj:

Eksempel: jeg annoncerer på google for stiftelse af selskaber via www.ditselskab.dk og et af søgeorderne er mit eget navn, fordi det har vist sig at flere har søgt herefter på google. I den forbindelse opdagede jeg så - ved min egen søgning på eget navn - (ikke så meget for at være selvsmagende, men mere for at tjekke om det fungerede) at visse konkurrenter i selskabsstiftelsenskunst havde annoncer der reagerede på mit navn og endda på mit firmanavn... Ud over at jeg blev rasende, måtte jeg sende et udkast til stævning førend disse google adwords blev fjernet...

Det er klokkeulovligt for at sige det rent ud.

Ren jura: Den "bærende" dom handler om kaffefiltre og er fra før google adwords men i de gamle meta dage: En mand solgte kaffefiltre, men fik ingen hits. Så gemte han ordet Melitta i i sine metanavne eller hvad de nu hedder, og så fik han hits, men melitta blev sure, og han blev dømt med piber og trommer...

Tilmeldt 12. Jun 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:06
Dato: 6/13/2006 9:10:12 PM Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk
Der er slet ingen tvivl om at det ikke er lovligt at anvende andres forretningskendetegn, mærker, navne etc. uden tilladelse, hvilket du ikke har når du ikke er forhandler for lego, hvis det var legetøj, eller hummel som sportstøj:

Eksempel: jeg annoncerer på google for stiftelse af selskaber via www.ditselskab.dk og et af søgeorderne er mit eget navn, fordi det har vist sig at flere har søgt herefter på google. I den forbindelse opdagede jeg så - ved min egen søgning på eget navn - (ikke så meget for at være selvsmagende, men mere for at tjekke om det fungerede) at visse konkurrenter i selskabsstiftelsenskunst havde annoncer der reagerede på mit navn og endda på mit firmanavn... Ud over at jeg blev rasende, måtte jeg sende et udkast til stævning førend disse google adwords blev fjernet...

Ren jura: Den ''bærende'' dom handler om kaffefiltre og er fra før google adwords men i de gamle meta dage: En mand solgte kaffefiltre, men fik ingen hits. Så gemte han ordet Melitta i i sine metanavne eller hvad de nu hedder, og så fik han hits, men melitta blev sure, og han blev dømt med piber og trommer...

Hold da op da... Så fik jeg søgt på "ripnroll" som søgeord i google - og ganske som du selv havde erfaret er der andre luskede firmaer som bruger mit ord som søgeord til deres adwords kampagner, netop fordi de ved jeg har trafikken til min side!

Det drejer sig om firmaet Lowcost.dk / Teddy Lundqvist som har siden www.Safex.dk , han markedsfører sig gennem mit firmanavn. Jeg har netop skrevet til ham og fortalt ham at det er i stid med markedsføringsloven og han har 24-timer til at fjerne det - hvorefter det vil blive afsendt til vores advokat med henblik på erstatningskrav!

Føj for en fusker!

Nogen herinde som har et link til der hvor det rent juridisk står, mere så jeg har et oplæg med til advokaten hvis det ender den vej?

Tilmeldt 12. Jun 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:12
Dato: 6/13/2006 10:06:14 PM Forfatter: henrik_krebs
Dato: 6/13/2006 9:10:12 PM Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk

Eksempel: jeg annoncerer på google for stiftelse af selskaber via www.ditselskab.dk og et af søgeorderne er mit eget navn, fordi det har vist sig at flere har søgt herefter på google. I den forbindelse opdagede jeg så - ved min egen søgning på eget navn - (ikke så meget for at være selvsmagende, men mere for at tjekke om det fungerede) at visse konkurrenter i selskabsstiftelsenskunst havde annoncer der reagerede på mit navn og endda på mit firmanavn... Ud over at jeg blev rasende, måtte jeg sende et udkast til stævning førend disse google adwords blev fjernet...

Ren jura: Den ''bærende'' dom handler om kaffefiltre og er fra før google adwords men i de gamle meta dage: En mand solgte kaffefiltre, men fik ingen hits. Så gemte han ordet Melitta i i sine metanavne eller hvad de nu hedder, og så fik han hits, men melitta blev sure, og han blev dømt med piber og trommer...

Hold da op da... Så fik jeg søgt på ''ripnroll'' som søgeord i google - og ganske som du selv havde erfaret er der andre luskede firmaer som bruger mit ord som søgeord til deres adwords kampagner, netop fordi de ved jeg har trafikken til min side!

Det drejer sig om firmaet Lowcost.dk / Teddy Lundqvist som har siden www.Safex.dk , han markedsfører sig gennem mit firmanavn. Jeg har netop skrevet til ham og fortalt ham at det er i stid med markedsføringsloven og han har 24-timer til at fjerne det - hvorefter det vil blive afsendt til vores advokat med henblik på erstatningskrav!

Føj for en fusker!

Nogen herinde som har et link til der hvor det rent juridisk står, mere så jeg har et oplæg med til advokaten hvis det ender den vej?

Hold da op da... Så fik jeg søgt på "ripnroll" som søgeord i google - og ganske som du selv havde erfaret er der andre luskede firmaer som bruger mit ord som søgeord til deres adwords kampagner, netop fordi de ved jeg har trafikken til min side!

Føj for en fusker!

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 22:14
Nu ved jeg ikke lige hvad der skete der, først en kollegas bruger også efterfølgende er jeg anonym medlem :P

Men ville såmænd bare pointere at. LOWCOST føj!

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 22:28
Nu har du vel spurgt Ripnroll.com om lov til at bruge samme navn?

Helt ærligt så kan jeg ikke se problemet i at man tager konkurrenters søgeord! Søg på b2bCRM på google, og så er der flere der ligger over os på vores eget navn. Søg på Salesforce og billedet er det samme! Prøv spamfighter ... osv osv..

Det er jo ens for alle, og fælles for det hele, er at man malker penge fra hinanden! Indehaveren af varemærket får jo sit link vist i de organiske resultater.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 22:32
Hej Casper,

Det er i strid med markedsføringsloven. Mht. ripnroll.com er der ingen problemer - det er andre regler der går ind og spiller ind bla. at vi henvender os til 2 forskellige markeder og derfor ikke berører hinandens marked.

Ang de søgeord du nævner:  "b2bCRM" er jo en sammensætning af 2 ord - hvilket vil sige at google også viser resultater som hedder "b2b" navnet er derfor ikke unikt og vil selvfølgelig give flere resultater, både for "b2b", "CRM" samt "b2bCRM". Det samme med Salesforce ( "sales" & "force" ) samt Spamfighter ( "spam" "fighter" ).

Man forsøger selvfølgelig at erobre hinandens kunder, men er ikke lovligt at markedsføre sig på et andet firma navn, som forhandler det samme!

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)