Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung iværksætter

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Som ung iværksætter kan det være svært at starte en fuldtidsvirksomhed op. Jeg er kun 17 år og går i gymnasiet, men går dog og drømmer om at blive iværksætter og om at drive mit eget firma. Hvis nogen har nogle tips, forslag til gode bøger for unge iværksættere, el. lign. ville det glæde mig.

Jeg har besluttet mig at det faktum at jeg går i gymnasiet, ikke bør hindre mig i at starte en virksomhed. Derfor har jeg prøvet at starte nogle internetbaserede projekter op. Fx at lave et website a la just-eat.dk, hvor man istedet for at kunne bestille mad skulle kunne bestille tid hos sin frisør. Det skal så også nævnes at dette projekt aldrig blev til noget pga. forskellige årsager.

Jeg kan udvikle hjemmesider(HTML, PHP, MySQL) og programmere (Noget C#), derfor ville et evt. firma skulle være internetbaseret eller i hvert fald være inden for IT. Er der nogen af Jer der evt. har nogen idéer til et projekt inden for dette område, eller andre kommentarer er Jeres svar mere end velkomne.

Mvh.

Kasper Rasmussen
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:40
Hey Kasper, vi har jo alle været unge og en del af os er det endnu :)

Jeg tror simpelthen du er for ambtiøs, et projekt som just-eat ( hvilket faktisk ikke skulle køre ret godt) koster mange penge i start omkostninger. Og for ikke at glemme masser af tid.

Da du går i gymnasiet, vil jeg foreslå dig at starte nogle projekter om du kan magte ved siden af skolen, nogle sider som måske ikke er har den fedeste ide i sig men det er ligemeget her i starten.

En sådan side vil kunne give dig gode kontakter inden for den verden, du vil blive lidt kendt med hvordan og hvorledes man overtaler firmaer til at annoncere, hvordan sider vedligeholdes etc.

Ideer kunne være
Joke side
index side med links til det din hobby er
hosted scripts( en side hvor det er muligt at få forum gæstebøger mm som hostes på din server, så kan folk uden php eller asp også få den slags på deres hjemmeside)
en side med gratis spil lidt gratisspil.dk eller ihimlen.dk

De fleste af disse ideer koster ikke det store at starte op da du selv kan programmere, evt betal dig fra designet.

Du bliver nok ikke millionær men du får som sagt gode kontakter og kan da give lidt ved siden af din SU
Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 65
Fra  Airplay Music ApS Skrevet kl. 13:10

Hej Kasper,

Jeg har en idé til et projekt, som faktisk også indbefatter frisører.

Smid en mail til mig på ussa@vip.cybercity.dk så vil jeg forklare nærmere.  
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 20:08

Kære Kasper

Ja hvad skal jeg sige? (var det kohberg igen?)

Jeg synes det er fedt at du har det drive. Umiddelbart vil jeg kun anbefale at du ikke skriver under på noget som helst der binder dig økonomisk til noget som helst før du har talt med en af dette forums udemærkede juridiske eksperter (advokater)

Og ellers synes jeg bare du skal prøve dig selv og dine egne grænser af i de projekter du selv tænder på. Om det kikser undervejs betyder faktisk kun at du lærer noget.

Tænk blot på, at såfremt du ikke bliver kørt ned af en bil eller lignende, så har du mange år at lege i endnu - den berømmede begrænsningens kunst er den værste killer for enhver med drive og innovative evner.

Med venlig hilsen

Lars C
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 00:27
Det er supercool at du prøver at få banket noget i gang i din alder. Jeg stod i præcis din situation for et par år siden, mens jeg selv gik på gym, og det lykkedes mig også at ende op med udelukkende at "leve af" den indtægt jeg havde gennem mit firma..
Husk blot en ting (og nu lyder jeg meget ældre, end jeg er ;-): Selvom du måske får banket noget op, som kommer til at gå rigtigt godt, så må du ikke droppe ud af gymnasiet. Jeg overvejede det kraftigt på et tidspunkt, hvor mit firma gik godt, og jeg brugte alt for meget tid på arbejde i forhold til skole, lektier osv.. Men jeg valgte at prioritere begge ting, og fik min hue til sidst. Det fortryder jeg ikke i dag. Selvom det betyder, at jeg blev nødt til at acceptere visse begrænsninger ift. hvor meget jeg kunne arbejde, står man chanceløs, hvis man lige pludselig mister sin indtægt og ikke har et minimum af uddannelse at bygge på.

Så bare klø på - så skal det nok blive sjovt - men glem ikke skolen..
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:00

Jeg startede selv da jeg var 18 år og i modsætning til mange andre, og (sikkert) til stor bekymring hos dine forældre, vil jeg sige: Skid på den uddannelse! Jeg mener ikke du skal droppe ud her og nu, men det lyder somom at du har så meget krudt i røven at uddannelsessystemet med stor sandsynlighed alligevel vil udvikle sig mere i retning af en fodlænke end en hjælp. Der er intet du kan lære i skolen som du ikke også selv kan lære - hvis du virkelig har brug for det.

Du skal naturligvis have det rigtige projekt klar hvis du springer fra skolen - du skal ikke springe fra bare for at springe fra. Det er ikke det der er min pointe. Men, hvis du pludselig står med den rette ide, og eventuelt nogle gode partnere så skal du heller ikke holde dig tilbage, efter min mening.

Det er i øvrigt en god ide med nogle gode partnere. Der er med garanti noget du ikke er så god til: Salg? Markedsføring? Administration? Regnskab? Næsten ingen kan det hele og det er dyrt at skulle betale sig fra det. Det er bedre at have 50% af et selskab der går gårdt end 100% af et der går ad helvedes til - eller vi plejer at sige: Heller lidt af noget stort end meget af noget lort!

Din store fordel lige nu, som det også vare min dengang jeg var 18, er at du kan leve for meget lidt. Jeg går ud fra at dine samlede indtægter i dag er i den lave ende, og at du ikke har hverken kone, barn, hus og leaset opvaskemaskine der skal betales for. Lær at leve med det lidt endnu. Det er en fantastisk styrke at have. Det kan styrke din konkurrenceevne i opstarten voldsomt - løn er normalt en af de tungeste poster. Når der så kommer flere i pengen er fonøjelsen så meget større - der er intet så fedt som at få højere løn fordi DU SELV (evt. med partnere) har fået success med egen forretning. Det slår enhver studenterhuse og karrierejob :)
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 12:56

Mikkel >> Jeg kan sagtens følge dig, og er også enig med dig langt hen ad vejen.

Min point er bare, at man (med mindre, selvfølgelig, man f.eks. kommer af meget velhavende familie) må have et grundlag for at komme videre i livet, hvis man skulle være så uheldig en dag at ende på røven. Det kan ske når man er 21, så betyder det ikke så meget, men det kan også ske når man er 35 og står med villa, volvo osv... Og så betyder det en del mere. Derfor mener jeg, det er vigtigt at kunne skifte retning..
Men Kasper, du skal da helt sikkert følge din drøm, og lad være med at begynde på en videregående uddannelse når du er færdig med gym, hvis det ikke er det du vil. Dine studievejledere vil fraråde dig det, regeringen vil fraråde dig det, dine forældre vil muligvis også fraråde dig det - men som en successfuld iværksætter en gang sagde: "Vejen til success begynder der, hvor du stopper med at lytte til andre"... Tag det med et gran salt, men der er lidt sandt i det ;-)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Personligt tror jeg at blot nogle få år som aktiv selvstændig er langt mere værd en en studenterhue - i forhold til at have noget at falde tilbage på. Hvorfor tror så mange at uddannelse er den bedste ballast? Jeg mener at erfaring, netværk, personlig branding og mange andre ting er et langt mere sikkert grundlag at gå igennem livet på - men, jeg ved godtt det "officielle" Danmark ikke ser det på den måde. Det oplever jeg dagligt - f.eks. i forhold til når jeg skal langtids-kreditvurderes (i alverdens sammenhæng - f.eks. nu hvor jeg er ved at skulle købe nyt hus).

Jeg vil med garanti mene at jeg, personligt, står i en langt mere "fremtidssikret" position end de fleste der "blot" har en god uddannelse - jeg har nemlig lært, som iværksætter og selvstændig gennem over 20 år at omstille mig og komme videre hvis noget går galt - og SELV løse de problemer der måtte komme. Desuden kommer mine indtægter i dag fra mange forskellige firmaer og kontrakter som jeg har. Sandsynligheden for at alle mine kontrakter og virksomheder skulle dø på en gang er langt mindre end risikoen for at en dygtig bankassistent (eller datalog, slagter eller ...) på 45 bliver fyret.

Dertil kommer naturligvis spørgsmålet om sikkerhed i sig selv er et særlig godt grundlag for et lykkeligt liv. Det tvivler jeg på - i hvert fald for mit vedkommende. Uden en hvis portion spænding (og dermed normalt en eller anden form for risiko) ville jeg være død af kedsomhed. Jeg har simpelt hen for meget krudt i røven - og det er den samme "ild" jeg fornemmer eksisterer hos Kasper. Og det er sgu godt. Vi kan vel alle, herinde, være enige om at det er folk som Kasper Danmark har brug for - hvis han vel og mærke "får lov" af sine forældre, studievejledere og alle de andre kedelige stopklodser :)

Glæd dig til du bliver 18, Kasper, så kan du i princippet skide på hvad de siger og gøre det som DU synes er rigtigt
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 14:45
Mikkel:
Godt indlæg! :-) Hørt, hørt.

Kaliebe:
Jeg forstår godt, hvad du forsøger at sige med sikkerhedsnettet i en uddannelse, men jeg tror ikke at det gør den store forskel om, man når man går "på røven", som 35 årig har 2 eller 3 års gymnasieuddannelse.
Det er jo i virkeligheden "bare" gymnasiet, og selvom det er en adgangsbillet til andre uddannelser betyder det altså ikke mere end som så.
Hvis du har supertravlt med din virksomhed ved siden af Gymnasiet og vælger ikke at droppe ud, for at have et "sikkerhedsnet", kan du altså hurtigt stå med to problemer i stedet for et.
En studenterhue, med et gennemsnit på 6,4, fordi man ikke lige havde tid til at hellige sig studierne og en halvskrantende virksomhed, som heller ikke fik den opmærksomhed den havde brug for. Ingen af delene er, hvad jeg ville karakterisere som værende "et sikkerhedsnet".

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg så hellere have 2 års gymnasieuddannelse og en sund virksomhed - og hvis andre skulle, ville de sikkert hellere have en studenterhue med et flot (eller i det mindste tåleligt) gennemsnit - og ingen virksomhed.
Kombinationen af de to andre ting er bare.. æv.

Derfor: Læg kræfterne dér, hvor du mener de er vigtige, i stedet for at sprede dig selv for tyndt ud over en masse, i citationstegn "uvigtige" ting.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:29

Er til dels enig med Mikkel, men hvis du følger Mikkels råd, så skal du dælme også have gnisten og være villig til at kæmpe dig igennem hårde tider hvor det måske ikke lige altid er flest penge på bunden af kisten.

Jeg vil derimod vende den lidt rundt og tænke på hvad min handelsskole har givet mig at ballast, jeg har en indsigt i regnskabet og en indsigt i markedsføringen ( kan sagtens også læres selv ) men jeg ville følge Mikkels råd hvis det er det du vil med livet. Har du en drøm om at være selvstændig resten af livet, hvad skal man så med en fin hue ;)

Og hvis man bare stopper op fordi man er i en dårlig periode, så burde man måske slet ikke ha valgt at blive selvstændig.

Og hvis det endelig skulle gå så langt ned at du ikke kan tjene til levebrødet må du jo lave noget taxa kørsel eller lign ved siden af indtil du kan få kæmpet dit firma op igen.

Held og lykke med det.
Side 1 ud af 5 (41 indlæg)