Hej.. jeg er en ung sælger på 22 år, som har en ide til sådan en slags firma,-faktisk 2 ideer. men mangler en som kan det med IT..
Det vil sige at jeg egentligt mangler en slags partner, jeg vil ikke skrive mere nu, men skriv igen.
og det kan muligvis blive til noget godt i sidste ende.. |
Ung iværksætter
|
hehe - sådan nogle opfordringer deler flokken På den ene side vil jeg give Høegh ret. Hvad nu hvis firmaet ikke kan komme til at løbe rundt, og man skal ud og søge job? Så kan det være rart at have et stykke papir fra en skole at vise.
Men jeg er ikke selv et godt eksempel på det råd, for jeg droppede selv studierne på universitetet for at blive selvstændig. Efter to år måtte jeg kaste håndklædet i ringen, og begyndte derfor at søge jobs. Og der var bid i første hug, et ret godt job endda. De kompetencer jeg havde opbygget som selvstændig var i høj grad det jeg blev vurderet på til samtalen. Efter et par år som lønslave er jeg dog atter i sadlen som iværksætter
Jeg tror iøvrigt at mange iværksættere passer dårligt ind i de traditionelle uddannelsesforløb, og der er helt sikkert mange her på Amino der ikke har afsluttet en højere uddannelse. Men det er selvfølgelig ikke et argument i sig selv for at kvitte studierne. Men det er nok typisk for iværksættere - måske især IT iværksættere.
Men Kasper, et lille råd: Brug resten af din gymnasietid til at blive supergod til det du brænder for - eks. web programmering. Prøv evt. at kontakte nogle reklamebureauer og hør om ikke de mangler features til de websites de laver - som eks. gæstebøger, fancy menuer, database funktioner etc. Måske kan du få nogle småprojekter her og der som kan klares sideløbende med gym. Så kan du jo den dag du har huen beslutte om du vil forsøge dig som iværksætter på fuld tid. Til den tid har du også lært de grundlæggende ting som at lave regnskab, at finde nye kunder og lign.
Go get''em!!!
mvh Carsten
|
> Jeg synes det er uhørt at anbefale en person at droppe ud af gymnasiet Jeg synes det er uhørt at bede kloge, initiativrige mennesker i at spilde 3 år, hvis de i vikeligheden ville have meget bedre af at komme ud og starte det op de brænder for.
Det der med at have noget at falde tilbage på er så forbandet dansk at det gør ondt. Jeg forstår det sgu ikke helt - vi er et af de lande med det bedste sikkerhedsnet og alligevel nogle af de største tøsedrenge når det handler om at tage en chance ... |
Enig - de fleste tør kun at tage chancer hvis omfanget af mulig fiasko er begrænset. Lidt som når bankerne snakker om risikovillig kapital
Af samme grund har jeg ikke meldt mig ind i en fagforening/a-kasse. Hvis man tror så lidt på sig selv at man vil sikre sig i hoved og r... skal man måske ikke være iværksætter
OK, det er også let for mig at sige, for jeg har ikke en stime unger der skal forsørges
/Carsten |
Jeg har også gået i skole... Jeg gad overhovedet ikke, jeg fik bundkarakterer i mange fag, fordi de overhovedet ikke interresserede mig. Det jeg prøver at sige er at jeg ikke er den type der vil have et sikkerhedsnet. Jeg har 2 børn, kone, hus, bil, ekstra lejlighed m.m. Og jeg fyrer den simpelthen af som iværksætter, har tjent penge og mistet penge, men det har givet mig meget lærdom, mere end nogen kan lære i nogen skole. Det er meget sjovere at være iværksætter uden sikkerhedsnet synes jeg, og det gør også at man arbejder langt hårdere for sine mål. Det skal jo fungere. Men som sagt hvis man har lyst og kan, så skal man da'' lave sin skole færdig |
Hvorfor skal det altid være knald eller fald. Det lyder næsten som om, at man enten tager uddannelse eller bliver iværksætter! Tøsedrenge SIKKEN gang fis. Uddannelse behøver jo intet at have noget at gøre med, at lave sikkerhedsnet. Og Gym er da på INGEN måde sikkerhedsnet. Hvilket arbejde kræver en studenter eksamen? Nææ hvad med at læse for, at blive klogere? Måske endda kompinere de 2 ting. Iværksætteri og uddannelse! Jeg vil til en hvertid påstå, at en iværksætter er bedre stillet i de fleste tilfælde hvis man har en solid uddannelse bag sig. Og ikke bare gymnasiet!!! Noget provokerende......men min mening! |
Uden at have lavet research hos Danmarks Statistik, kommer jeg alligevel med en vovet kommentar: Det er da i givet fald utroligt at der ikke er flere akademikere der bliver selvstændige! Hvis uddannelsessystemet var bare en lille smule mere tilpasset den mulighed, at nogle af eleverne en dag kunne ende som iværksættere, tror jeg også at færre ville overveje at droppe ud.
Vi snakker nok promiller mht. hvor mange elever der bliver iværksættere, men det er jo ikke en begrundelse for at ALLE skal præges til at blive lønmodtagere. På universitetet fik jeg at vide mindst 1000 gange at det højeste man kunne opnå her i livet, var fast arbejde på Grundfos. Hvad er det for en instilling uddannelsesinstitutionerne har - ikke noget at sige til at unge med krudt i overvejer at droppe dét system!
mvh Carsten |
Nej, uvidenhed er jo ingen garanti for succes - hehe. Nu har jeg haft lidt økonomi og ledelse på mit ingeniørstudium, og problemet med det var, at det var rettet mod større virksomheder. Den miniput økonomi jeg sad med som nystartet iværksætter var svær at relaterer til den undervisning jeg fik (kan kun tale for mig selv).
Men viden kan jo aldrig blive en belastning...
mvh Carsten |