Hej Majbrit, Nu ved jeg ikke en bønne om børnetøj. Men jeg synes at debatten er mere nuanceret end den udlægges her; "at jeg med loven i hånden kan gøre som jeg vil med den vare jeg har købt". Lige lovlig huleboer agtigt. Måske det er et mere komplekst samspil, hvor producenten ikke bare er en grim skurk. Mange mærkevare producenter finansierer store kampagner (til gavn for de små butikker) for at fastholde et brand for det produkt de har investeret i at opbygge. Og søger at optimere forretningen med udsalg ift gamle/nye kollektioner osv. Og der er sgu lang leveringstid på tøj fra sydøstasien, så det er svært at styre. Butikkerne har jo også en interesse i et relativt højt prisniveau. Der er nogle simple mekanismer i denne verden som gør, at varer gradvis vil kunne sælges billigere ad andre kanaler (som Herstal eksemplet). En konkurrent til dig vil kunne kopiere dit koncept og sælge blot 5% billigere og (sikkert) stadig tjene penge. Det er et game som producenten forstår og søger at dæmme op for. Kedeligt, men verden på markedsvilkår er hård. Hermed mener jeg IKKE at du skal gøre helt som de siger, men blot at en forståelse for helheden kan hjælpe med at sluge en kamel eller to. Du ku endda ringe dem op og bede om en god forklaring? Ikke at jeg helt tror på det, men det er da forsøget værd :-) hilsen Karsten |
> Lige lovlig huleboer agtigt.
Jeg kan ikke helt se at det skulle være huleboeragtigt at forvente og forlange at loven overholdes og at arbejde for, at der fortsat eksistere fri konkurrrence og prisdannelse. Tværtimod. Det er da huleboeragtigt hvis vi blot overlader det til et par store mærkevareproducenter at diktere hvordan "det fri marked" skal fungere.