Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ulovligt ???

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Majbrit,

Nu ved jeg ikke en bønne om børnetøj. Men jeg synes at debatten er mere nuanceret end den udlægges her; "at jeg med loven i hånden kan gøre som jeg vil med den vare jeg har købt". Lige lovlig huleboer agtigt. Måske det er et mere komplekst samspil, hvor producenten ikke bare er en grim skurk. Mange mærkevare producenter finansierer store kampagner (til gavn for de små butikker) for at fastholde et brand for det produkt de har investeret i at opbygge. Og søger at optimere forretningen med udsalg ift gamle/nye kollektioner osv. Og der er sgu lang leveringstid på tøj fra sydøstasien, så det er svært at styre. Butikkerne har jo også en interesse i et relativt højt prisniveau. Der er nogle simple mekanismer i denne verden som gør, at varer gradvis vil kunne sælges billigere ad andre kanaler (som Herstal eksemplet). En konkurrent til dig vil kunne kopiere dit koncept og sælge blot 5% billigere og (sikkert) stadig tjene penge. Det er et game som producenten forstår og søger at dæmme op for. Kedeligt, men verden på markedsvilkår er hård.

Hermed mener jeg IKKE at du skal gøre helt som de siger, men blot at en forståelse for helheden kan hjælpe med at sluge en kamel eller to. Du ku endda ringe dem op og bede om en god forklaring? Ikke at jeg helt tror på det, men det er da forsøget værd :-)

hilsen

Karsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:36
> Lige lovlig huleboer agtigt.

Jeg kan ikke helt se at det skulle være huleboeragtigt at forvente og forlange at loven overholdes og at arbejde for, at der fortsat eksistere fri konkurrrence og prisdannelse. Tværtimod. Det er da huleboeragtigt hvis vi blot overlader det til et par store mærkevareproducenter at diktere hvordan "det fri marked" skal fungere.

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 13:58
Dato: 6/5/2006 10:24:22 AM Forfatter:Christobel
Hej Hjælpsomme Aminoer

Der er en lille ting, som har undret mig lidt under min opstart som iværksætter med egen webshop med salg af børnetøj, -og jeg håber at I kan hjælpe med at kaste lidt lys over sagen.

Nogle af mine leverandører fortæller mig direkte hvad jeg skal tage for mine varer, -altså hvad min UD pris skal være.. Og det er da som sådan fint nok med mig, -men så var det at jeg kom til at tænke på en sag, som kørte for noget tid siden.. At tandlæger, kørelærere og andre tog faste aftalte takster for deres arbejde.. Kan man sammenligne disse ting med at min leverandør kræver en bestemt ud pris, som jo også må siges at være en fast takst... Og er det ulovligt ??

Hej Maibritt.

Nu ved jeg ikke hvor uafhængig du er af det børnetøj, som du sælger fra leverandøren.

Mikkel har ret. Hvis de kræver en decideret udsalgspris, så er det ulovlig. Jeg havde et eksempel med importøren af et meget kendt håndværktøj, hvor jeg gerne ville høre indkøbspris, hvis jeg købte x antal af disse. Dette blev besvaret med, hvor meget jeg da havde tænkt mig at skulle tjene på hver enkelt. Meningen var jo så, at de fastsatte indkøbsprisen + min fortjeneste således at den vejledende udsalgspris ville blive den, som de havde dikteret.

Et andet eksempel er en lampebutik, som sælger mange kvalitetsmærke lamper til en meget billig pris. Dette ville leverandøren ikke have, hvorfor de forsøgte at stoppe ham. Det endte med at de ikke ville levere varer til ham. Leverandøren kan jo selv bestemme, hvem de vil sælge til.

Derfor...

Een ting er, at du har loven i hånden, men hvis du er rimelig afhængig af leverandøren, så skal du være varsom med at træde dem over tæerne.

Hvis du ønsker at holde fast på din ret, så være klar over, at det kan give lidt "klumper" i leverancen og at parallelimport muligheden skal stå åben.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:09
> Leverandøren kan jo selv bestemme, hvem de vil sælge til.
Ikke altid - se f.eks. denne dom, der netop viser at an mærkevareproducent som Frits Hansen IKKE kan forhimdre at varerne sælges i "billige" bolighuse eller nægte at sælge direkte til dem. http://www.ks.dk/konkurrence/kendelser_og_domme/domme/ol961219/

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 17:27
Hej Majbrit

Jeg sælger også børnetøj, og som de andre skriver, så er det ikke lovligt at man får dikteret en vejledende udsalgspris. Det er en lidt speget sag, for jeg kan jo bare sælge mine varer til den pris jeg vil, men gør jeg det ikke, så vil jeg få svært ved at finde leverandører af mine varer. Jeg har hørt fra en forhandler, at de nu sætter minimumsbestillingerne fra netbutikker så højt, at ikke ret mange kan være med, om det så heller ikke er lovligt, det er jeg ikke klar over. Jeg tror mange producenter føler sig "truet" af de fysiske butikker, der er godt trætte af alle de netbutikker, der efter deres opfattelse har meget lave omkostninger. Vil man køre en seriøs netbutik, så tror jeg dog ikke, at der er så meget sparet omkostningsmæssigt i forhold til en fysisk butik, men det er jo en helt anden snak.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 01:39
Hej Allesammen og tak for jeres input..

Jeg er jo faktisk ret glad for min leverandør og de sælger godt hos mig. Jeg kan fint følge det, som I alle siger - både "drop dem" og "behold dem". Jeg tror at min egen konklusion er, at jeg vil tage en stille og rolig snak med dem om sagen og så se hvad de siger til det.

Der er jo mange facetter i en sådan sag og noget af det, som jeg jo selv holder øje med er hvordan de andre butikker ligger med deres priser, for priserne dumpes jo helt vildt.. Jeg kan ikke forstå at små webshops kan holde et fornuftigt DB på det, og det er måske det fact at leverandørerne er bange for også, -de har jo også et brand at beskytte + hvis alle priser bliver dumpet må mange lukke, hvilket så på den anden side (survival of the fittest) måske var meget godt.. Ved det sgu ikke helt... Jeg bryder mig bare ikke helt om at blive puttet ned i leverandørens "kasse".

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 11:35
Hvis det er et krav du har på skrift fra deres side, kan du gå til myndighederne, eller programmer som kontant. Uhh de ville svælge i en sådan historie ;)

Du skal så bare vente at leverandøren dropper dig :)

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 13:34
De kan ikke sige hvad du skal sælge den til, men de har en vejl.
udsalgspris - som du kan vælge at holde dig til, eller lade være. Så
det er faktisk ulovligt at de vil bestemme jeres priser, og der har
også kørt adskillige sager med det.

Det som har været svært i alle disse sager for butikken, er at hvis de
ikke holder sig til priserne de angiver - så vil de ikke levere til dem
mere. Har ikke lige nogle gode kilder til dette, men jeg er næsten
sikker ;-)

// Jesper Skov

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 11:09
Dato: 6/6/2006 1:34:04 PM Forfatter: Jesper Skov De kan ikke sige hvad du skal sælge den til, men de har en vejl. udsalgspris - som du kan vælge at holde dig til, eller lade være. Så det er faktisk ulovligt at de vil bestemme jeres priser, og der har også kørt adskillige sager med det.

Det som har været svært i alle disse sager for butikken, er at hvis de ikke holder sig til priserne de angiver - så vil de ikke levere til dem mere. Har ikke lige nogle gode kilder til dette, men jeg er næsten sikker ;-)

Det kan godt være at vi, som butikker har loven på vores side, men som du selv også siger, så skal man være parat til at vælge sig en ny leverandør, -for de vil nok ikke handle med dig, efter en tur i fjernsynet eller EkstraBladet

Og du får jo ikke kravet om ud-priser på skrift fra leverandøren, så det kan jo også blive svært at bevise...

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:14
Spørgsmålet er jo også om leverandøren overhovedet aktivt holder øje med din prissætning. Man kunne jo starte med at blæse på det, og så tage det op til genovervejelse, hvis leverandøren truer på prissætningen... (selvom jeg helst vil være enig med Mikkel, fuck dem, så skal man jo desværre også overleve i det hajfyldte farvand).
Side 2 ud af 4 (38 indlæg)