Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ulovligt ???

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hjælpsomme Aminoer

 

Der er en lille ting, som har undret mig lidt under min opstart som iværksætter med egen webshop med salg af børnetøj, -og jeg håber at I kan hjælpe med at kaste lidt lys over sagen.

 

Nogle af mine leverandører fortæller mig direkte hvad jeg skal tage for mine varer, -altså hvad min UD pris skal være.. Og det er da som sådan fint nok med mig, -men så var det at jeg kom til at tænke på en sag, som kørte for noget tid siden.. At tandlæger, kørelærere og andre tog faste aftalte takster for deres arbejde.. Kan man sammenligne disse ting med at min leverandør kræver en bestemt ud pris, som jo også må siges at være en fast takst... Og er det ulovligt ??

 

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er fri prisdannelse i Danamrk og såvidt jeg ved er det ulovligt at lave denne type prisaftaler. personligt ville jeg bare sige "ja ja" og så iøvrigt sælge det til den pris JEG synes er rigtig. Fuck dem :)

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel

 

Som du kan sige det  

 

Jeg har holdt mig til deres priser, so far, -men at de også gerne vil bestemme hvornår jeg skal/må starte udsalg / give medlemsrabat osv. det skal de nu ikke !!! Så der gør jeg som jeg vil.. Men det er vel det samme, som med tandlægerne og de andre - eller gælder der specielle regler for nogen ??? Jeg har jo set det mange gange selv i forretninger. -At prisen er trykt på vare tag''et og det er så den pris, som forretningen tager.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel

 

Som du kan sige det  

 

Jeg har holdt mig til deres priser, so far, -men at de også gerne vil bestemme hvornår jeg skal/må starte udsalg / give medlemsrabat osv. det skal de nu ikke !!! Så der gør jeg som jeg vil.. Men det er vel det samme, som med tandlægerne og de andre - eller gælder der specielle regler for nogen ??? Jeg har jo set det mange gange selv i forretninger. -At prisen er trykt på vare tag''et og det er så den pris, som forretningen tager.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
HOV.... Ved ikke lige hvad der skete her... Og hvorfor den lige skulle stå 2 gange.. Hmmmmm.. Nå, shit happens

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
> Men det er vel det samme, som med tandlægerne og de andre

Nej, tandlæger, speciallæger og den slags har en overenskomst med den danske sygesikring, der fastsætter priserne. Så det er ikke som alle andre faggrupper.

 

Denne side fra Konkurrencestyrelsen, synes jeg er rimelig klar, der fremhæves som en ulovlig atale bl.a.

"Bindende videresalgspriser, hvor en leverandør aftaler med sine forhandlere, at en given mindstepris skal overholdes. I disse tilfælde er det som oftest – men ikke altid – leverandøren, der f.eks. med trusler om leveringsstandsning mv. presser forhandlerne til at tage bestemte priser."

Det synes jeg du skal sende til din leverandør og bede ham lukke røven, hvis ikke han vil i Ekstra Bladet, Konkurrencestyurrelses klør osv :)


Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil forsøge at give min vurdering, omend i pænere toner end dem Mikkel præsterer.

Det er rigtigt, at der i kørelærer-branchen er en slags "kartel"-dannelser, især i mindre byer. Her bliver man enige om, hvad et kørekort koster....det har ligeså meget med at gøre, at man ikke ønsker at udkonkurrere hinanden på prisen, men hellere på kvaliteten, så det er en lidt anden diskussion end denne.

Mht din leverandør: Man kunne jo mene, at DE jo kunne være ligeglade med, hvad du tager for varen, men det er de åbenbart ikke. Det kan vel skyldes, at de ikke vil have deres mærke til at blive kendt som et billigmærke....så det ikke kommer til at gå dem som det gik med Herstal f.eks. Det var jo prima i starten og høje priser, men nu om dage er det blevet en discountvare....og det er måske det din leverandør vil undgå.

Om du må sælge til "din" pris, ja det ved jeg ikke

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er som Mikkel siger direkte ulovligt at lave denne slags "aftaler", og hvis din leverandør er af en hvis størrelse, er de også udmærket klar over det. Det er jo metoder som mange producenter af f.eks. mærkevaretøj altid har benyttet/forsøgt at benytte.

Selvom du har retten på din side, tror jeg næppe du har noget reelt valg udover at gøre som de siger eller at stoppe med at bruge dem som leverandør. Med mindre de indtager en dominerende stilling på markedet, har de ikke pligt til at levere til dig, og hvis du gør noget ved "sagen", skal du nok påregne at de stopper leveringsaftalen.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at brække mig over den del af erhvervslivet der på den ene side skriger på fri konkurence og på den anden side konstant forsøger at danne karteller, prisaftaler og andet der er ulovlig og til direkte skade for forbrugerne. Det er simpelthen hyklerisk.

 

>Om du må sælge til "din" pris, ja det ved jeg ikke

Jo, det er jeg 100% sikker på du må. Når jeg har købt en vare af dig, har du INGEN mulighed for at bestemme hvad JEG tager for den

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er jo meget almindeligt, at producenten angiver en vejl. udsalgspris, men hvorledes forholder det sig i dit tilfælde.

Er det en angivelse, en mere eller mindre pæn henstilling eller et decideret krav?

 

Hilsen

Flemming

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)