Hej. For nogle år siden havde jeg en kunde der spurgte om jeg ikke kunne lege lidt med et logo til det dengang nye e-dankort - og jeg det kunne jeg jo. Jeg lavede et udkast, sendte og så hørte jeg ikke rigtig mere fra ham (han var blevet hyret som underleverandør til dem der var blevet hyret af PBS, må det være - jeg var så under-under leverandør..) Så her for et stykke tid siden ser jeg logoet til e-dankort (jeg havde faktisk glemt alt om det) - og ligheden var slående(!) - den eneste forskel var typografien i e''et - ellers er det helt magen til mit udkast. Jeg kontaktede ham, min daværende kunde, for lige at sige "hør lige, synes du ikke det er påfaldende..", men han benægtede, selvfølgelig - og så kunne jeg bare sidde tilbage en oplevelse rigere. Jeg vil så nu lige spørge her: Hvordan kan jeg beskytte mig imod sådannoget en anden gang, uden jeg behøver at tage egentlig patent på mine udkast (fordi det vil hurtigt kunne blive dyrt..)? Mvh David |
Der er noget som hedder ophavsret. Hvis du kan bevise at det er dig som har designet logoet, så har du ophavsretten - med mindre andet er anført. I MediaMouse bruger vi altid, som det sidste punkt i en design-process, en overdragelse - d.v.s. at vi overdrager rettighederne til logoet til kunden. Det sker via et dokument som fremsendes NÅR fakturaen er betalt. Det er en god måde at sørge for at folk netop betaler fakturaen - og ikke snupper designet uden at betale for det.
Der er en del af vores større kunder, som vælger at vi tager enten en varemærke-registrering eller et design-patent med i processen. Et sådan koster omring de 2.500 kr og kan være meget godt givet ud hvis man virkelig vil beskytte det man har lavet - Så slipper man for bøvlet med at andre stjæler designet og hvis de gør, så er det meget lettere at pudse en advokat på dem.
Men 2.500 kr. er selvfølgelig også en sjat, hvis man har tænkt sig at gøre det med alle former for logoer som man laver - også dem som er udkast
Udkast er altid dem som er sværest at beskytte. Jeg har oplevet indtil flere gange, at vi har fået en opgave ind fra en ny kunde og efter kunden har modtaget det første eller andet udkast så bakker vedkommende ud og lader sin fætter/søn/svigerinde eller lignende lave tingene på baggrund af disse udkast. I sådan en situation er det dæleme svært at gøre noget, med mindre man har lært lektien og sørger for at dele projektet op i delfaser og har det juridiske på plads med underskrifter og det hele INDEN man begynder på noget som helst.
/Jesper