Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af design-skitse..?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.


For nogle år siden havde jeg en kunde der spurgte om jeg ikke kunne lege lidt med et logo til det dengang nye e-dankort - og jeg det kunne jeg jo.
Jeg lavede et udkast, sendte og så hørte jeg ikke rigtig mere fra ham (han var blevet hyret som underleverandør til dem der var blevet hyret af PBS, må det være - jeg var så under-under leverandør..)
Så her for et stykke tid siden ser jeg logoet til e-dankort (jeg havde faktisk glemt alt om det) - og ligheden var slående(!) - den eneste forskel var typografien i e''et - ellers er det helt magen til mit udkast. Jeg kontaktede ham, min daværende kunde, for lige at sige "hør lige, synes du ikke det er påfaldende..", men han benægtede, selvfølgelig - og så kunne jeg bare sidde tilbage en oplevelse rigere.
Jeg vil så nu lige spørge her: Hvordan kan jeg beskytte mig imod sådannoget en anden gang, uden jeg behøver at tage egentlig patent på mine udkast (fordi det vil hurtigt kunne blive dyrt..)?

Mvh David

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
  Der er noget som hedder ophavsret. Hvis du kan bevise at det er dig som har designet logoet, så har du ophavsretten - med mindre andet er anført. I MediaMouse bruger vi altid, som det sidste punkt i en design-process, en overdragelse - d.v.s. at vi overdrager rettighederne til logoet til kunden. Det sker via et dokument som fremsendes NÅR fakturaen er betalt. Det er en god måde at sørge for at folk netop betaler fakturaen - og ikke snupper designet uden at betale for det.

Der er en del af vores større kunder, som vælger at vi tager enten en varemærke-registrering eller et design-patent med i processen. Et sådan koster omring de 2.500 kr og kan være meget godt givet ud hvis man virkelig vil beskytte det man har lavet - Så slipper man for bøvlet med at andre stjæler designet og hvis de gør, så er det meget lettere at pudse en advokat på dem.

Men 2.500 kr. er selvfølgelig også en sjat, hvis man har tænkt sig at gøre det med alle former for logoer som man laver - også dem som er udkast

Udkast er altid dem som er sværest at beskytte. Jeg har oplevet indtil flere gange, at vi har fået en opgave ind fra en ny kunde og efter kunden har modtaget det første eller andet udkast så bakker vedkommende ud og lader sin fætter/søn/svigerinde eller lignende lave tingene på baggrund af disse udkast. I sådan en situation er det dæleme svært at gøre noget, med mindre man har lært lektien og sørger for at dele projektet op i delfaser og har det juridiske på plads med underskrifter og det hele INDEN man begynder på noget som helst.

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Med netop det logo, kan det  vel også være svært at bevise, at en anden ikke har fået samme idé sideløbende. Designet er jo godt i sin enkelthed. I øvrigt synes jeg, at det anvendte "InternetExplorer-e" er den helt rigtige skrifttype til netop det logo. Hvis du har brugt f.eks. Comic Sans - mener jeg faktisk at dit design er markant anderledes end det valgte......

Jeg havde ikke selv set e-DK-logoet, før jeg læste dit indlæg, men da jeg huritigt skulle forestille mig det i mit baghovede, kom det faktisk til at ligne meget - bortset fra, at mit e var mørkeblåt og brød venstre ramme af dankortet på en lidt anden måde - så man ikke fik cirklen med.

 

Men det er en rigtig træls fornemmelse at sidde med, og du kan jo meget vel have ret i, at de har nakket din idé.

Du får nok ikke så meget samarbejde med den kunde i fremtiden.....

 

mvh Hans

 
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er ikke en advokat men...næste gang har noget på skrift.  Aftale fremtid brug, og betalinger.  Læse den nu løv ang. ophavsret.


Basics (fra wikipedia):


Beskyttede værker:


§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.
Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.
Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

Ophavsretsloven indeholder udover regler om ophavsret også regler om de såkaldte nærtstående rettigheder, som er ophavsretslignende rettigheder. Den indeholder også regler om vederlag for blanke medier, forbud mod brud på kopispærringer m.v.


Værksbegrebet er det centrale begreb i ophavsretten. Kun værker kan være genstand for ophavsret. Værksbegrebet er defineret forskelligt af forskellige forfattere, men der er rimelig enighed om, at der gælder et krav om originalitet, for at en frembringelse kan have værkshøjde. Der skal altså være tale om ophavsmandens egen intellektuelle frembringelse.

 

Noget har værkshøjde, og er i ophavsretlig forstand et værk når det er resutat af en egen selvstændig kreativ proces. Der er hverken kvalitative eller kvantitative krav, men må være udtryk for originalitet eller særpræg ; To uafhænige personer må ikke kunne skrive den samme tekst, hvis teksten skal have værkshøjde.

At der er investeret meget arbejde eller mange penge i en frembringelse medfører ikke værkshøjde efter dansk ret.

------

Andy
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Det væsentligste er at du sikrer dig, at retten til det frembragte forbliver dit. Ophavsretten kan ikke tages fra dig, men sørg for at grundlag (en aftale), hvoraf fremgår at alle rettigheder til det frembragte tilhører dig, medmindre rettighederne overdrages i forbindelse med opgaven. Man kan sagtens forestille sig, at det aftales, at det du frembringer tilhører kunden, men er intet aftalt, tilhører det dig!
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)