Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har udformet nogle gode og fængende tekster på min webside. Åbenbart så gode at flere andre vælger direkte at kopiere disse. Jeg oplever ofte websider der er MEGET inspireret af mine tekster, hvilket jo desværre er svært at gøre noget ved. Men ved at søge lidt på mine formuleringer på Google, er det lykkedes mig at finde 2 websider, hvor teksterne er direkte kopieret fra min webside www.avalance.dk Desuden er teksterne også blevet brugt som annoncetekst for disse firmaer på diverse portaler. Jeg har sendt en høflig men bestemt email til de to firmaer, om at hvis teksterne ikke er fjernet fuldstændig fra nettet indenfor 8 dage, vil de modtage en stævning samt et erstatningskrav. Hvad gør jeg rent praktisk hvis ikke de efterlever mit krav? Jeg vil gerne stævne dem og evt. kræve erstatning, men vil på den anden side ikke ofre titusindvis af kroner på det. |
Folk stjæler mine webtekster - hvordan stævner jeg dem?
Jeg har set nogen kommer med en fed tekst og ja en tur på Google sagde så andre var kommet først... Men det du kan som du nu har er at skrive pænt til dem.... Også gør dem opmærksome på den tekst er under din copyright o.s.v... Men ellers få fat i en advokat og stævn dem? |
|
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
"Er du sikker på du var først med den tekst?" JA 100% Det er ikke bare en linie, et slogan eller en formulering. Det er nærmest et helt website der er blevet kopieret! Ikke design, men stort set alle teksterne. Jeg vil jo helst gå uden om kæmpe advokat regninger, hvilket er grunden til at jeg skriver dette indlæg :-) |
Du er, rent juridisk set, ikke anderledes stillet hvis nogen har kopieret dine tekster end hvis nogen har kopieret dine billeder. Ophavsretten gælder stadig, under forudsætning af at det kan sandsynliggøres at du er den oprindelige forfatter. Jeg arbejdede på et tidspunkt for en virksomhed, hvis tekster og grafik i stor stil blev kopieret. Vi sikrede os bevismateriale i form af screendumps som blev lavet sammen med og senere berigtiget af en advokat. Derefter kørte vi en sag i retten og sagsøgte blev dømt til at betale "dagsprisen" + omkostninger. Det løb op i mange penge (jeg mener det var på den gode side af kr. 50.000 + omkostninger). Spørgsmålet er, om du vil (og har råd til at) løbe risikoen for at tabe sagen og dermed selv hænge på omkostningerne. Hvor stærkt står du bevismæssigt og - ikke mindst - hvor god er din advokat (dem findes der nemlig også mange dårlige af). |
Der findes en lille stump java script der kan klare det problem for dig det gør simpelthend at du ikke kan højre klikke og der med ikke kopiere teksten - men de kan selvføldig bare skrive dem af hvis de vil |
|
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
> Der findes en lille stump java script der kan klare det problem for dig Nej, et sådan JavaScript hjælper INTET - på den anden side kan du være sikker på at en masse af dine almindelige besøgende synes du er åndssvag. Det er bestemt IKKE nogen god løsning. Personligt har jeg for mange år droppet at skrive til folk. Jeg gider ikke diskutere med dem om hvordan Ophavsretten fungerer, så istedet samler jeg blot dokkumentation sammen og sender det til min advokat, der så sender et brev sammen med en regning for misbruget. Jeg har HVER ENESTE gang fået mine penge, fået materialet fjernet og har ikke EN enste gang måtte sløbe folk iretten. velformulerede "trusler" fra davokaten var nok :) |
Javascript som gør man får en popup når man hjøreklikker eller disable knappen... Det tar mig 1sek at bryde popup''en... og 5sek for at slå javascript support fra... Er der noget på en hjemmeside folk vil nappe en kopi af gør de det osse... ##### En lille kopi lov: If you can hear or see it your can rip it... Så meget for DRM *host* ##### |
Ja, en ting som de fleste glemmer er, at når først DIN hjemmeside, HTML-kode, tekster, billeder, lyd, video eller andre objekter er nået frem til mig, i min browser, så befinder materialet sig rent fysisk på MIN maskine - ikke på DIN server. Websites er ikke som billboards hvor man "ser op" på noget, der fysisk hænger på andres fysiske lokation - man "henter" faktisk en kopi af den, hjem i sin egen dagligstue. Når først det er på min computer er der INTET du kan gøre for effektivt at forhindre mig i at kopiere det, hvis det er det jeg vil. Sådan er Internet nu en gang - det er et distribueret medie ... ikke en tryksag :) Intet af dette ændrer, naturligvis på, at kopiering kan være ulovlig. At man "kan" noget betyder ikke at man "må" |