Banken syntes jeg havde et godt projekt, en god forretningsplan, fine budgetter etc. De var sådan set også villige til at finansierer driften, men de turde ikke finansierer udviklingen af produktet. Med andre ord, kom jeg med et velfungerende produkt, ville de med stor sandsynlighed finansierer markedsintroduktion, drift etc. De sagde at det var for stor en risiko for dem at finansiere udviklingen af produktet (ca. 300.000 kr. inkl. IT udstyr til drift), for de havde ingen garantier for at jeg kunne udvikle det produkt jeg påstod jeg kunne udvikle (til trods for at jeg tidligere har levet af udvikling af samme type produkt, blot for et firma). Hmmm... Mit spørgsmål til banken var så, hvori deres risiko lå. Betød det at hvis jeg fejlede, så ville de slå en streg over lånet, og dermed påtage sig en reel risiko? Nej det gjorde de skam ikke. Skulle projektet fejle ville jeg skulle betale af på lånet over en given periode. Jeg spurgte derfor hvori deres risiko lå, og det ville de ikke svare på, og ævlede bare løs om bankens normale praksis. Typisk banker.... mvh Carsten |
Trist meddelelse
Det har du vist helt misforstået |
Præcis Carsten! Din beskrivelse passer med det jeg har set og oplevet... ...og den praksis (læs: holdning) er da lige til at rive sig i håret over ![]() |
Dato: 7/16/2006 6:32:48 PM Forfatter: Mikkel deMib > Har jeg misforstået noget - eller er det ikke det bankerne lever af...To Take a Risk??? Det har du vist helt misforstået OK Mikkel :) Det er så...efter min opfattelse...det som bankerne OGSÅ burde leve af...To Take a Risk... Selvfølgelig ikke i alle tilfælde...men i langt flere...end virkeligheden er... |
Jeg kan heller ikke altid forstå, hvorfor bankerne siger ja til noget og nej til andet, men det er nu engang deres ret som selvstændige virksomheder. Så indtil bankerne bliver nationaliserer må vi nok leve med det :) Men jeg kan som sagt godt undres over bankernes vurderinger nogle gange. Fornyligt var det f.eks. fremme i pressen hvordan nogle banker havde lånt millioner ud til folk i højrisikable valutaspekulationer baseret på en forventet stigning i den Tyrkiske valuta og en vedvarende forskel på den danske og Tyrkiske rente. Et sådan arrangement finder jeg langt mere risikabelt end hårdtarbejdende iværksættere - selv med nok så tvivlsomme ideer. Men det er jo så bare vurdering. I sidste ende MÅ det jo være dem der skal låne pengene ud, og tage risikoen, der skal vurdere det enkelte lån ... |
Hej Kim Jeg har lige læst din tråd og først blev jeg temmelig trist til mode, men heldigvis så det ud til længere inde i tråden at det alligevel lykkes dig at få finanseringen og et kæmpe tillykke med det herfra. ![]() Tag også Lars Larsen.. Der var ingen banker, som ville låne ham penge, men tilsidst fandt han en (kan selvfølgelig ikke komme på navnet), -og den dag idag holder han fast i den, selvom bankerne nu står i kø hos ham. Så der er håb Kim, du må ikke give op. |
Der er angiveligt en gruppe banker der er mere aggressive end andre, så vidt jeg husker Ringkøbing bank, Roskilde bank og Amagerbanken. De har satset højt på ejendomsmarkedet og tjent gode penge, måske sidder pengene lidt løsere der? Tror Lars Larsen brugte Nørresundby bank |
Er det ikke kun noget, som de gør til "gode store kunder" ? (hvad det så end er), men at valuta swappe er jo ikke noget nyt, ihvertfald når vi snakker schweiz, men de er selvfølgelig heller ikke Tyrkiske og højrisikable ![]() |
Når nogle siger at de ikke vil ud i de dyre forbrugslån. Så sender man i mine øjne et helt forkert signel! I troen på sin ide, bør en højere pris på et lån blot føre til en justering af forretningsplanen. Måske kommer det til at tage noget længere tid før man kan ligge på bahamas og sole sig. Men hvis økonomien kan bære det, bør det ikke være et problem. Selvfølgelig bør man gå efter det billigste. Men man må også lige kigge på hvor langt man selv er villig til at gå, inden man undre sig over bankernes udspil. " Det er ja''erne der bygger vores forretning. Men nej''erne der bygger vores person ,, Begge dele er værd at tage med ![]() Med venlig hilsen Charly Tyllesen |
Hej Charly Tak for dit indlæg. Du har selvfølgelig ret i, at det kan udsende nogle forkerte signaler, men jeg synes, det kan også have nogle ret barske konsekvenser, hvis du ikke kan få penge hjem til dit firma, så hænger du på nogle ret store renter, og dette er jeg ikke interesseret i. Derfor er jeg ved hjælp af et par aminoer ved at finde nogle andre løsninger, som kan danne grobund for min virksomhedsstart. |