Dato: 7/15/2006 11:27:24 AM Forfatter: Jennifer Jensen
Bankerne herhjemme vil da godt finansere, det kræver bare et gennemarbejdet grundlag, og har man ikke været god til at sælge sig selv, så kan man jo sælge ideen til en revisor eller andre som kan hjælpe en med at sælge ideen
Lad mig gætte: Du har ikke for nylig forsøgt at få et projekt finansieret med over 500.000 kr. ?
Jeg har i snart et år kæmpet med finansieringen af et nyt projekt, og selvom bankerne har rost mit projekt, min
forretningsplan, markedet etc. til skyerne, så har jeg altid fået et nej. Selvom jeg har kunnet stille med en
investor som ville gå et stykke af vejen, og jeg har fundet partnere der kunne hjælpe projektet igang, så er det nej, nej og atter nej.
Jeg har snart ikke tal på hvor mange banker jeg har spurgt, men heldigvis ser det ud til at jeg nu endelig har fundet en
bank som vil hjælpe med finansieringen, men jeg har virkelig skulle tro på projektet for at nå dertil. Mange havde sikkert kastet håndklædet i ringen efter de første 8-10 afslag.
Med til historien følger endda, at jeg gennem de sidste tre år har drevet
virksomhed med kontinuerlig vækst, og ikke én gang i de tre år har firmakontoen stået i minus. Men det tæller åbenbart ikke når bankerne vurderer mig og mine evner som iværksætter.
Så når én siger at det da slet ikke er så svært at få bankerne med, man skal bare gøre sit forarbejde godt, og være god til at sælge sig selv, så stiller jeg spørgsmålstegn med personens erfaring med at hive større beløb ud af bankerne til opstart af virksomhed.
Bankerne har alt for travlt med at finansiere samtalekøkken, biler, og forbrugslån til de "sikre" kunder - lønmodtagere med fast ejendom. Så med mindre boligboblen brister totalt, skal vi iværksættere nok ikke forvente at blive inviteret i audiens hos bankerne.

mvh Carsten