Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kombinere man familieliv og at være iværksætter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Min tråd  deltid vs fuldtid fik mig til at tænke over hvordan man bedst muligt kombinere det at være iværksætter og samtidig have en familie. Jeg har to små piger der begge er under 3 år.

I den anden tråd var der en der foreslog at jeg beholdt mit fuldtidsjob og samtiddig kørte min webshop på fuld tid. dvs 8+8 timer også er der 8 tilbage i døgnet. denne ide syns jeg bare ikke er holdbar i forhold til min familie. Er på øjeblikket på barsel fra et job som jeg ingen interesse har i at vende tilbage til, da jeg er led og ked af det.

Hvad har i af evt løsninger så jeg kan få opfyldt min drøm om at være iværksætter og samtidig være der for  mine børn?

På forhånd tak

www.dunkelskov.dk salg af kostumer, smykker og andet tilbehør til liverollespil og middelalderreanactment.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 00:00
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa Karina

At være iværksætter og være super-mor samt super-kæreste synes jeg personligt er enormt hårdt at forsøge at opfylde, især i starten hvor der knokles på fuld hammer og som oftest inden man ikke behøver ligge hvileløs om natten pga. økonomiske tanker.

Men det kan lade sig gøre, det kræver dog at gå på kompromis med sine ønsker og i en periode forholde sig til at man ikke kan være der for alle parter som man egentlig gerne vil. Der er ikke nogen facitliste, men kik på dit liv, snak med din mand og find DEN løsning der passer jeres FAMILIE bedst.

Det kan være du bliver nødt til at lave aftale med manden om at I "ses" et par gange om ugen (læs : hvor I er et par og hvor du ikke sidder foran den bærbare, pakker, bestiller, bogfører eller nogen af de tusinde andre ting som man oftest skal klare som iværksætter.

Du bliver nødt til at tænke over HVAD du bruger din tid på og lave en prioriteringsliste for hvad du SKAL gøre selv, hvad du VIL gøre selv, hvad du KAN gøre selv eller få andre til. Først når du har den liste kan du begynde at overveje hvordan du så prioriterer din tid.

Da jeg sprang ud som iværksætter forsøgte jeg af alt magt at få et sikkerhedsnet (økonomisk) så jeg bare kunne fokusere om det jeg skulle og netop ikke behøvede ligge vågen om natten pga. økonomiske spekulationer. Men jeg må indrømme at det - for alle - ikke er optimal, for et økonomisk sikkerhedsnet kan gøre at man bare luller afsted og ikke rigtig egentlig gør det man skal - sørger for at få økonomisk kørt forretningen op med det der skal til for at overleve og allerhelst lidt mere til.

Jeg startede med at finde ud af hvor meget jeg skulle have ind i indtægt (før skat, moms og udgifter) og landede på beløbet 20.000 kr - nu er der sikkert mange der sidder og smiler når de læser det her, men jeg gik fra kontanthjælpssystemet til at blive iværksætter, og så er man ikke vant til at få så meget udbetalt. Det gjorde så også overgangen til iværksætter blødere, for selv om jeg stadig synes 20.000 kr er mange penge, er 50,000 endnu mere Smile 

Jeg har desværre ikke den optimale løsning, for det kommer helt og holdent an på dig selv, dine nærmeste i forhold til opbakning og din forretning. DEt må være skønt at have 200.000 kr i startbeløb, men pas på du ikke bliver "doven" og glemmer at yde alt du kan for at nå derop, hvor de 200.000 slet ikke er nødvendige længere for at du kan få det liv du drømmer om - og uden du render rundt med alt for meget dålig samvittighed overfor dig selv, din familie, dine kunder eller noget helt fjerde.

Jeg glæder mig til at høre mere omkring din forretning og hvordan du klarer den store udfordring at få alle brikkerne i puslespillet til at gå op.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 00:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og jeg fortsætter fordi jeg har meget på hjertet indenfor dette emne - jeg ligger stadig og roder med prioriteringerne fra tid til anden.

Når du har lavet din liste over de ting du kan, skal og vil - så kik endnu en gang på listen og find så ud af hvor meget tid du kan frigive ved at andre gør tingene for dig. Jeg er stille og roligt begyndt at outsource nogle forskellige ting, men jeg har lang vej igen.

Hvis du er typen som lige sætter tingene i opvaskemaskinen på en anden måde så der kan være 50 % mere når manden er gået ud af køkkenet, tager håndklæderne ud af skabet for at folde dem på en anden måde eller i det hele taget gør nogle ting flere gange fordi "du gør det bedst" - bliver du nok nødt til at forberede dig på at det bliver en hård periode hvor du bliver nødt til at have tillid til hvordan andre udfører en opgave OGSÅ selv om de gør det på en anden måde end du selv ville gøre.   

Jeg kan opmuntre dig med at det KAN lade sig gøre Wink (også behøver vi ikke snakke mere om hvorfor jeg ved det Embarrassed )

Måske er en ung pige i huset en mulighed for dig, så har du dit lille barn tæt på dig, men samtidig har du også ro til at kunne styre forretningen. Nogle kommuner giver tilskud, så det var da værd at undersøge.

Du behøver jo ikke gå tilbage til det job du har nu, det er tilladt at finde et andet og måske kun 10 eller 15 timer om ugen, det vil give dig mulighed for at vide der kommer en fast indtægt ind mens du OGSÅ har mulighed for at bruge en del flere timer på forretningen frem for hvis du havde et fuldtidsjob. Tænk på hvilket arbejde du godt kunne tænke dig, for der er jo ingen grund til at vælge det kedeligste job i verden hvis du har andre muligheder. Tænk på om din kommende arbejdsplads kan åbne op for nye muligheder som erfaring, netværk, inspiration eller andet som du kan bruge i din forretning bagefter.

Nå, jeg må hellere stoppe inden jeg også på Amino bliver berygtet for min "skrive-diarre" - jeg kan næsten ikke stoppe når jeg først kommer i gang med et emne der interesserer mig. Big Smile

Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Skrevet kl. 00:24

for min skyld må du gerne blive ved, for det er en masse guldkorn du kommer med.Smile

Og det der med at tingene bliver gjort bedst på ens egen måde kender jeg er alt til, men er dog blevet bedre til at give slip og lade manden gøre som han gør. Lærte det da jeg under min graviditet var ude af stand til at lave en masse grundet bækkenløsning, så det er et plus.

Og tusind tak for dine svar. der er mange meget brugbare ting for mig.Big Smile

www.dunkelskov.dk salg af kostumer, smykker og andet tilbehør til liverollespil og middelalderreanactment.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:29

Hvor længe tror du at det tager før du kan betale en fuldtidsstilling til dig selv, og mere til?

Du har 200.000 hvilket er langt mere end en almindelige person får udbetalt på årlig basis. Det er hvad der svarer til 16.500 kr. efter skat hver måned.
Hvis du ikke bruger for mange penge, og har lidt i backup, kan du da godt køre den i 2 år. 

Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Skrevet kl. 01:08

Greyzone:

Hvor længe tror du at det tager før du kan betale en fuldtidsstilling til dig selv, og mere til?

Du har 200.000 hvilket er langt mere end en almindelige person får udbetalt på årlig basis. Det er hvad der svarer til 16.500 kr. efter skat hver måned.
Hvis du ikke bruger for mange penge, og har lidt i backup, kan du da godt køre den i 2 år. 

Ærlig talt så ved jeg det ikke endnu.. projektet er i den spæde start.

Men efter hvad jeg har lavet af rundspørge inden for rollespilsmiljøet om efterspørgelse på de produkter jeg vil føre så tror jeg 6mdr. ved det lyder optimistisk, men en ligende side klarede det på 6mdr og de har enda kostumer af ringe kvalitet og de har succes fordi der ikke er konkurenter med bedre kvalitet og det er så der dunkelskov kommer ind i billedetStick out tongue

Og ja det er held i uheld at jeg har en god startkapital.

Som der tidligere blev skrevet så vil jeg gøre mit for at jeg ikke bliver doven, nu hvor jeg har de 200000. Jeg brænder for det her , og vil derfor også knokle for det. de 200000 gør at jeg føler mig mere sikret og ikke har det at bekymre mig om og i stedet kan bruge mit krudt på min familie og dunkelskov.

Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Skrevet kl. 13:28

Er det virkelig kun Birgit som er mor og iværksætter herinde? andre må da også meget gerne komme med forslag og de færdre som der er herinde på amino må da meget gerne fortælle hvad de gør.Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22

Hej Karina

Jeg har vist svaret dig mere eller mindre indirekte i en anden tråd idag Smile,

Som jeg skrev til dig er min familie en m e g e t vigtig base for mig. Samtidig har det også være alfa og omega for mig at prøve kræfter helt alene som selvstæng (min mand og jeg har drevet virksomhed sammen i 17 år) 

Min mand og jeg har talt en del om hvor meget fravær der var "rimeligt" (mit arbejde kræver at jeg er hjemmefra flere dage i ugen) for at vores familie kan fungere på en måde som vi har det godt med. Mine børn er 10 & 15 år gamle og det er for mig heller ikke helt uvæsentlig i denne sammenhæng.

Jeg har hele vejen fået FULD opbakning fra min mand og det har været PRAGTFULD at kunne arbejde med god samvittighed - og den med samvittigheden, har jeg på fornemmelsen,  at der tit kommer i spil for os kvinder.

Jeg brænder så meget for mit arbejde så jeg tør slet ikke tænke på hvis "nogen" havde sagt at jeg ikke kunne prøve mine drømme af....Geeked   

For mig handler det meget om balance. Balancen mellem  min familie, mine værdier, behov og det at gøre, og bruge mig selv til det jeg er god til - det  er en rigtig god invistering med en god flaske rødvin og mange goe snakke og forventingsafstemninger med gemalen - det virker ihverfald her Angel

-Og ja, havde nu egetlig bestem at jeg ikke villle skrive det i denne mail, men jeg bruger/brugte også meget min coach til at afklare og finde den røde tråd for mig og min buisness.

Håber ikke du bliver mere forvirret af alle de indtryk du får, men at du sorterer i dem og bruger det der virker for digWink

pøj pøj herfraYes

Sanne

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)