Min tråd deltid vs fuldtid fik mig til at tænke over hvordan man bedst muligt kombinere det at være iværksætter og samtidig have en familie. Jeg har to små piger der begge er under 3 år. I den anden tråd var der en der foreslog at jeg beholdt mit fuldtidsjob og samtiddig kørte min webshop på fuld tid. dvs 8+8 timer også er der 8 tilbage i døgnet. denne ide syns jeg bare ikke er holdbar i forhold til min familie. Er på øjeblikket på barsel fra et job som jeg ingen interesse har i at vende tilbage til, da jeg er led og ked af det. Hvad har i af evt løsninger så jeg kan få opfyldt min drøm om at være iværksætter og samtidig være der for mine børn? På forhånd tak
|
Hejsa Karina
At være iværksætter og være super-mor samt super-kæreste synes jeg personligt er enormt hårdt at forsøge at opfylde, især i starten hvor der knokles på fuld hammer og som oftest inden man ikke behøver ligge hvileløs om natten pga. økonomiske tanker.
Men det kan lade sig gøre, det kræver dog at gå på kompromis med sine ønsker og i en periode forholde sig til at man ikke kan være der for alle parter som man egentlig gerne vil. Der er ikke nogen facitliste, men kik på dit liv, snak med din mand og find DEN løsning der passer jeres FAMILIE bedst.
Det kan være du bliver nødt til at lave aftale med manden om at I "ses" et par gange om ugen (læs : hvor I er et par og hvor du ikke sidder foran den bærbare, pakker, bestiller, bogfører eller nogen af de tusinde andre ting som man oftest skal klare som iværksætter.
Du bliver nødt til at tænke over HVAD du bruger din tid på og lave en prioriteringsliste for hvad du SKAL gøre selv, hvad du VIL gøre selv, hvad du KAN gøre selv eller få andre til. Først når du har den liste kan du begynde at overveje hvordan du så prioriterer din tid.
Da jeg sprang ud som iværksætter forsøgte jeg af alt magt at få et sikkerhedsnet (økonomisk) så jeg bare kunne fokusere om det jeg skulle og netop ikke behøvede ligge vågen om natten pga. økonomiske spekulationer. Men jeg må indrømme at det - for alle - ikke er optimal, for et økonomisk sikkerhedsnet kan gøre at man bare luller afsted og ikke rigtig egentlig gør det man skal - sørger for at få økonomisk kørt forretningen op med det der skal til for at overleve og allerhelst lidt mere til.
Jeg startede med at finde ud af hvor meget jeg skulle have ind i indtægt (før skat, moms og udgifter) og landede på beløbet 20.000 kr - nu er der sikkert mange der sidder og smiler når de læser det her, men jeg gik fra kontanthjælpssystemet til at blive iværksætter, og så er man ikke vant til at få så meget udbetalt. Det gjorde så også overgangen til iværksætter blødere, for selv om jeg stadig synes 20.000 kr er mange penge, er 50,000 endnu mere
Jeg har desværre ikke den optimale løsning, for det kommer helt og holdent an på dig selv, dine nærmeste i forhold til opbakning og din forretning. DEt må være skønt at have 200.000 kr i startbeløb, men pas på du ikke bliver "doven" og glemmer at yde alt du kan for at nå derop, hvor de 200.000 slet ikke er nødvendige længere for at du kan få det liv du drømmer om - og uden du render rundt med alt for meget dålig samvittighed overfor dig selv, din familie, dine kunder eller noget helt fjerde.
Jeg glæder mig til at høre mere omkring din forretning og hvordan du klarer den store udfordring at få alle brikkerne i puslespillet til at gå op.