Nu bevæger jeg mig ud hvor min viden er meget snæver, men jeg kan ikke lade være med at komme med en lille kommentar. Hvis der er tale om vindenergi, er det vel heller ikke energiskabelse, men energiomdannelse, eller hvad det hedder. Vil det være umuligt at lave en maskine der kan udnytte vind, som drivkraft og endda opsamle noget energi udover det den bruger? Hvis du ville oplyse lidt mere, ville misforståelserne nok ikke være så store, men det vil du jo desværre ikke. |
Peter Suhm:Vil det være umuligt at lave en maskine der kan udnytte vind, som drivkraft og endda opsamle noget energi udover det den bruger?
Det lyder som om, at Jesper vil udnytte den energi, som ligger i vindkraft, og omdanne den til elektricitet, som skal drive en elmotor, hvorefter energien fra elmotoren omdannes til makanisk energi for drift af bilen.
Al den overskydende elektricitet vil han bruge til drift af lygter, aircondition, 12V cigarettænder, elruder, sidespejle, bilens styrecomputer og hvad der ellers er af elektriske installationer i bilen. Endelig vil han lagre den restenergi (som han vurderer til 7-9%) på et batteri, som han senere vil sælge videre.
For at danne vindenergi om til elektricitet, så skal han bruge en generator. 500 HK leveret fra en elmotor svarer til 373 kW. Det er altså udelukkende den energi, som skal leveres til hjulene. Der skal altså mindst en generator til, som kan levere 400 kW.
For at sætte dette i perspektiv, så var de første vindmøller, som blev opstillet ikke oppe i denne klasse. Den største vindmølle, som Vestas kan præstere i dag leverer 3000 kW. Den mindste vindmølle, som Vestas leverer er "kun" på 850 kW, og har et vingefang på 52 meter i diameter.
Jesper har altså udviklet en teknologi, hvor han som minimum kan udvinde 50% af den vindenergi, som Vestas kan levere fra deres mindste mølle. Det er så uden tab i Jespers system, og uden nogen form for drift af andet end hjulene. Derudover nævnte Jesper vist nok, at han var i stand til at skabe 750 HK drift på hjulene. Så kan man jo gange hans energibehov med 1,5. Så nærmer vi os Vestas mindste mølle.
Bare for at sætte det hele i perspektiv....