Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Adwords Søgsmål?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jul 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har i modtaget en mail fra [clicksettlement at xmr3 . com] med overskriften "Important Legal Notice Regarding Your Google AdWords Account"

I mailen er lille forklaring på 22 forskellige sprog, heriblandt dansk med følgende tekst:

Denne retskendelse påvirker muligvis dine juridiske rettigheder. Læs den grundigt igennem. Hvis du købte online-reklamer fra Google mellem d. 1. januar 2002 og i dag, er du medlem af et kollektivt søgsmål ved distriktsdomstolen i Miller County, Arkansas i USA. Denne meddelelse har til formål at informere dig om rettens certificering af en klasse; arten af de påstande der gøres gældende; din ret til deltagelse i eller udelukkelse fra klassen; en foreslået retsforlig; og hvorledes du ifølge retsforliget kan gøre krav på erstatning i form af reklametilgodehavender. Få en dansk version af den vedhæftede kendelse tilsendt ved at e-maile denne adresse: clicksettlementda@enotice.info.

Der var også en pdf fil med som jeg lige har smidt op her: http://www.prescitronen.dk/LegalNotic.pdf

Mit spørgsmål er: Er jeg den eneste? Hvad gør i?

VH. Morten

Projektleder hos webbureauet Siege

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:38
Der er tale om det hidtil største bedrag fra Google''s side. Jeg har udbedt mig den oversatte version og vil herefter sende den sammen med mine uforbeholdne kommentarer til pressen - så må Google Danmark jo prøve om de kan forklare hvordan det kan være at danske virksomheder pludselig, og med så kort varsel, skal skræmmes til at indgå i et forlig der reelt set blot forgylder en række amerikanske advokater og totalt røvrender alle annoncørerne - og samtidig afskærer dem fra ethvert fremtidigt krav.

Vi har flere gange snakket om annoncehajer her på Amino. Dette her overgår selv den værste og mest skruppeløse annoncehaj vi nogensinde har set. Det er røveri ved højlys dag!

Jeg synes vi i Danmark bør overveje det samme som flere store bureauer har gjort i Sverige: Boycut Adwords (dog af andre årsager).

Jeg ser dette "forlig" som en direkte krigserklæring - og vil de have krig så skal de satme få krig  Se bare hvad et par smarte virus programmører lige har fundet på ... tro mig, der kommer meget, meget mere af den slags. Krigen er sat ind og målet er klart: Død over AdWords!

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 19:18

This court-ordered notice may affect your legal rights. Please read it carefully. If you purchased online advertising from Google between January 1, 2002 and the present, you are a class member in a class-action lawsuit in the Circuit Court of Miller County, Arkansas. This notice is to inform you of the Court’s certification of a class; the nature of the claims alleged; your right to participate in, or exclude yourself from, the class; a proposed settlement; and how you can claim an award of advertising credits under the settlement. Please read the attached notice. 

You can get more information at: www.clicksettlement.com.

Please do not reply to this message

Esta notificação de ordem judicial pode afetar seus direitos legais. Por favor, leia com atenção. Se tiver adquirido anúncios on-line da Google entre 1 de janeiro de 2002 e a data de hoje, você faz parte de uma ação judicial coletiva na Comarca de Miller County, Arkansas. Esta notificação tem como objetivo informá-lo sobre o recurso judicial da ação coletiva; a natureza do processo judicial; o seu direito de participar ou não; a ação coletiva, o acordo proposto, e como solicitar indenização em créditos para anúncio através de um acordo. Para solicitar uma cópia da notificação em anexo em português, favor enviar um email para:  clicksettlementpo@enotice.info

Toto soudem nařízené oznámení může ovlivnit vaše zákonná práva. Prosím přečtěte si je pozorně. Pokud jste zakoupili reklamu on-line od Google mezi 1. lednem 2002 a současností, jste členem skupiny ve skupinovém soudním sporu u obvodového soudu okresu Miller County ve státě Arkansas. Toto oznámení vás informuje o soudním potvrzení skupiny; o charakteru údajných škod; o vašem právu se zúčastnit nebo se vyloučit ze skupiny; o navrhovaném vypořádání; a jak můžete vznést nárok na odměnu ve formě dobropisu na reklamu v rámci vypořádání. Pro vyžádání kopie přiloženého oznámení v češtině zašlete prosím e-m

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 19:19
Hi,

Jeg har modtaget netop den samme. Hvilke betydninger har det for os som bruger adwords? Jeg kan ikke helt gennemskue det?!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:40
Det er bestemt heller ikke let at gennemskue! :)

Sagen tager udgangspunkt i en Amerikansk "Class Action" sag. Sådanne "kollektive" sager kender vi slet ikke i det danske retssystem og det er derfor et ukendt og uforståeligt fænomen for de fleste danskere. Kort sagt går en Class Action sag ud på, at nogle kan anlægge en sag, på vegne af alle den berører. I den konkrete sag er der således nogle der har anklaget Google for bedrag med kliks på vegne af alle  annoncørerne. De er så nået frem til dette, EKSTREMT elendige, forlig, som alle dem de så "represenerer" (det vil sige også dig og mig - hvis du har annonceret på AdWords) skal sige ja eller nej til. Siger du ja, gælder hele forliget for dig - inkl. at du afskærer dig fra at anlægge andre sager mod Google om bedrag med kliks.

Der er flere ting i sagen som er himmelråbende urimeligt ... Jeg er ikke færdig med min liste, men her er lidt af det ...

1. Det samlede beløb på 90 millioner dollars udgør en forsvindende lille del af det antal falske kliks der faktisk er genereret i deres system. Selv de mest konservative estimater er mange, mange gange højere og hvis man ser på de mest seriøse bud på omfanget udgør de 90 millioner kun en mikroskopisk provcentdel af det Google retteligt burde have tilbagebetalt.

2. En trediedel af det samlede forlig går til advokaterne! Det i sig selv er helt uacceptabelt.

3. Du får INGEN penge retur i dene sag - du får udelukkede "Google Credits", som du så kan bruge til at købe flere falske kliks. Det er jo grotesk. Hvis jeg køber for 10.000 kr. vin til en fest, og leverandøren så kun leverer for 7.000 kroner så gider jeg sgu da ikke at få en kredit nota til køb af mere vin - jeg vil da have mine 3.000 kr. retur! Dette problem forstærkes af, at mange af de gamle Google AdWords konto som der er tale om i denne sag for længst er lukket - kampagnerne kører slet ikke mere! jeg har f.eks. gennem tiden kørt masser af tidsbegrænsede kampagner for virksomheder - det kunne f.eks. være en kampagne for en 2004 julekalender. Hvad faen skal jeg still op med credits på denne kampagne? Hvad hvis kunden slet ikke er kunde hos mig mere? Hvordan stiller det mig, som agency, rent juridisk? Ja, der er flere spørgsmpå end svar ... Dem håber jeg den danske IT- og marketing-presse vil tvinge Google i Danmark til at svare på ...

Som du næsten kan regne ud mener jeg at man skal sige nej til dette forlig. Forliget er så latterligt, at det er til at tude over. Det er en hån mod enhver annoncør på AdWords.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 20:40

Jeg har også modtaget denne mail, og går ud fra det som i mange andre tilfælde er nemmest at

forholde sig passiv -- eller hva.

Jeg har et par gange oplevet at min adwords konto bliver tilskrevet småbeløb, der specificeres som

justering af klikkvalitet, beløbet er det samme begge gange ( kr. 1,13 )

Endvidere er jeg blevet tilskrevet, et ligeledes lille beløb som " servicejustering "

dette er i forklaringen beskrevet som en " gestus " fra google, hvorfor denne gestus ?

Det er muligt der fifles med klikkene, men jeg må indrømme at adwords annoncer giver et

højere besøgstal og salg via siden, end før adwords,  hvorfor man måske ikke tager det så alvorligt,

sålænge salget går godt, men på et eller andet plan er det jo rent anarki.

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 20:43
Dato: 5/21/2006 6:37:41 PM Forfatter: Mikkel deMib
Der er tale om det hidtil største bedrag fra Google''s side. Jeg har udbedt mig den oversatte version og vil herefter sende den sammen med mine uforbeholdne kommentarer til pressen - så må Google Danmark jo prøve om de kan forklare hvordan det kan være at danske virksomheder pludselig, og med så kort varsel, skal skræmmes til at indgå i et forlig der reelt set blot forgylder en række amerikanske advokater og totalt røvrender alle annoncørerne - og samtidig afskærer dem fra ethvert fremtidigt krav.

Vi har flere gange snakket om annoncehajer her på Amino. Dette her overgår selv den værste og mest skruppeløse annoncehaj vi nogensinde har set. Det er røveri ved højlys dag!

Jeg synes vi i Danmark bør overveje det samme som flere store bureauer har gjort i Sverige: Boycut Adwords (dog af andre årsager).

Jeg ser dette ''forlig'' som en direkte krigserklæring - og vil de have krig så skal de satme få krig Se bare hvad et par smarte virus programmører lige har fundet på ... tro mig, der kommer meget, meget mere af den slags. Krigen er sat ind og målet er klart: Død over AdWords!

Hej Mikkel

De to links i din tekst fører til samme afsnit i din blog om Sverige boycutter Google AdWords! 

Er det mig der misser noget, eller hvor er historien om virus programmørerne?

Dem vil jeg gerne høre mere om!

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 20:50
drejer det sig om http://www.demib.dk/botnet-ppc-clickfraud-237.html

eller er det en anden historie?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:54
jeps - den må jeg have kopieret forkert i mit indlæg :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:12
Jeg har set nogle <a href="http://www.seoblackhat.com">black hat SEO's</a> snakke om /spekulere i Googles evt. reaktion på sådanne click frauds bl.a. med fokus på CPA/affiliate/et Google store front system i stedet for PPC.

http://seoblackhat.com/category/click-fraud/

Hvad er dine tanker /formodninger i den retning, Mikkel?

Hvad er Google's/yahoo's/m.fl. egen rolle i disse click frauds i dine øjne?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)