> Hvad er Google's/yahoo's/m.fl. egen rolle i disse click frauds i dine øjne? Altså den mere præcise iscenesættelse... - hvis korrekt forstået at de har en rolle? |
Google Adwords Søgsmål?
http://abcnews.go.com/Technology/wireStory?id=1934655 Dbh Martin |
|
> Hvad er dine tanker /formodninger i den retning, Mikkel? Jeg så godt indlæget da han skrev det, men jeg tror ikke så meget på at det kommer til at ske. De fleste af de virksomheder der bruger rigtig mange penge på markedsføring vil ikke bare overlade det til Google at "placere" dem der hvor Google mener de "fortjener" at være. De fleste vil gerne beholde retten til at konkurrere, tilkæmpe sig "urimelige fordele", og banke konkurrenterne. Google kunne gøre meget mere end de gør nu for at forhindre clickfraud - og det er en af sagens kærner. Google gør ikke nok! Men, det er jo også lidt surt, at skulle smide milliarder efter teknologi som blot vil mindste deres indtjening ... Forestil dig en annoncering fra Google til børserne: "Google har nu fundet den perfekte måde at stoppe clickfraud - 25% mindre omsætning fra i morgen!" Det tør de ikke. 100% clickfraud fri bliver PPC nok aldrig, men Google kune f.eks. starte med at bortfiltrere alle de annonyme proxies som de lader gå igennem - på trods af at de er lette at identificere. De kunne også slå hårdere ned på de netværk der leverer mange kliks af tvivlsom karakter. Og endelig kunne de gøre det lettere for annoncører selv at vælge de dele af Google''s netværk de ikke ønsker at bruge - f.eks. deres PPC for hosted domains, som mange har haft dårlige erfaringer med. |
>- 25% mindre omsætning fra i morgen Martins artikel nævner tal på 12% så vidt jeg husker. Det er vel også et sp. om hvor meget disse forretninger kan tåle ift. troværdighed, juridsik pres, evt. tabte sager m. erstatninger m.m. ...Alt ialt noget af en big time balalncegang, virker det som om...Hvor bredt er denne viden om click frauds ude blandt "de alm. annoncører" fx på US, EU, el. dk markedet? |
> Martins artikel nævner tal på 12% så vidt jeg husker. Der er seriøse og kvallificerede undersøgelser der viser alt fra 5-10% og op til over 40%. 25% er et meget godt bud på det reelle tal. 12% er jeg i hvert fald temmelig sikker på det ikke er |
Dato: 5/21/2006 7:39:34 PM Forfatter: Mikkel deMib Det er bestemt heller ikke let at gennemskue! :) Sagen tager udgangspunkt i en Amerikansk ''Class Action'' sag. Sådanne ''kollektive'' sager kender vi slet ikke i det danske retssystem og det er derfor et ukendt og uforståeligt fænomen for de fleste danskere. Kort sagt går en Class Action sag ud på, at nogle kan anlægge en sag, på vegne af alle den berører. I den konkrete sag er der således nogle der har anklaget Google for bedrag med kliks på vegne af alle annoncørerne. De er så nået frem til dette, EKSTREMT elendige, forlig, som alle dem de så ''represenerer'' (det vil sige også dig og mig - hvis du har annonceret på AdWords) skal sige ja eller nej til. Siger du ja, gælder hele forliget for dig - inkl. at du afskærer dig fra at anlægge andre sager mod Google om bedrag med kliks. Der er flere ting i sagen som er himmelråbende urimeligt ... Jeg er ikke færdig med min liste, men her er lidt af det ...
Som du næsten kan regne ud mener jeg at man skal sige nej til dette forlig. Forliget er så latterligt, at det er til at tude over. Det er en hån mod enhver annoncør på AdWords. Mikkel har ganske godt fat i betydningen af dette Clicksettlement. Vedhæftede artikel gennemgår baggrunden for denne e-mail og oplæg til forlig i nærmere detaljer samt lidt vejledning i, hvordan man som AdWords-annoncør bør forholde sig, hvis man ikke vil acceptere forliget. |
Jeg har d.d. fremsendt et brev til Google Settlement Opt Out og fortalt at jeg ikke ønsker at være en del af dette fælles søgsmål. Gad vide hvor mange som rent faktisk får gjort dette? Hilsen Lars Buur |
|