Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Adwords Søgsmål?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
> Hvad er Google's/yahoo's/m.fl. egen rolle i disse click frauds i dine øjne?



Altså den mere præcise iscenesættelse... - hvis korrekt forstået at de har en rolle?

 



Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for linket, Martin. Yderst interessant
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :
> Hvad er dine tanker /formodninger i den retning, Mikkel?

Jeg så godt indlæget da han skrev det, men jeg tror ikke så meget på at det kommer til at ske. De fleste af de virksomheder der bruger rigtig mange penge på markedsføring vil ikke bare overlade det til Google at "placere" dem der hvor Google mener de "fortjener" at være. De fleste vil gerne beholde retten til at konkurrere, tilkæmpe sig "urimelige fordele", og banke konkurrenterne.

 

Google kunne gøre meget mere end de gør nu for at forhindre clickfraud - og det er en af sagens kærner. Google gør ikke nok! Men, det er jo også lidt surt, at skulle smide milliarder efter teknologi som blot vil mindste deres indtjening ... Forestil dig en annoncering fra Google til børserne: "Google har nu fundet den perfekte måde at stoppe clickfraud - 25% mindre omsætning fra i morgen!" Det tør de ikke.

 

100% clickfraud fri bliver PPC nok aldrig, men Google kune f.eks. starte med at bortfiltrere alle de annonyme proxies som de lader gå igennem - på trods af at de er lette at identificere. De kunne også slå hårdere ned på de netværk der leverer mange kliks af tvivlsom karakter. Og endelig kunne de gøre det lettere for annoncører selv at vælge de dele af Google''s netværk de ikke ønsker at bruge - f.eks. deres PPC for hosted domains, som mange har haft dårlige erfaringer med.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
>- 25% mindre omsætning fra i morgen


Martins artikel nævner tal på 12% så vidt jeg husker. Det er vel også et sp. om hvor meget disse forretninger kan tåle ift. troværdighed, juridsik pres, evt. tabte sager m. erstatninger m.m. ...Alt ialt noget af en big time balalncegang, virker det som om...Hvor bredt er denne viden om click frauds ude blandt "de alm. annoncører" fx på US, EU, el. dk markedet?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :
> Martins artikel nævner tal på 12% så vidt jeg husker.

Der er seriøse og kvallificerede undersøgelser der viser alt fra 5-10% og op til over 40%. 25% er et meget godt bud på det reelle tal. 12% er jeg i hvert fald temmelig sikker på det ikke er

Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/21/2006 7:39:34 PM Forfatter: Mikkel deMib





Det er bestemt heller ikke let at gennemskue! :)











Sagen tager udgangspunkt i en Amerikansk ''Class Action'' sag. Sådanne ''kollektive'' sager kender vi slet ikke i det danske retssystem og det er derfor et ukendt og uforståeligt fænomen for de fleste danskere. Kort sagt går en Class Action sag ud på, at nogle kan anlægge en sag, på vegne af alle den berører. I den konkrete sag er der således nogle der har anklaget Google for bedrag med kliks på vegne af alle  annoncørerne. De er så nået frem til dette, EKSTREMT elendige, forlig, som alle dem de så ''represenerer'' (det vil sige også dig og mig - hvis du har annonceret på AdWords) skal sige ja eller nej til. Siger du ja, gælder hele forliget for dig - inkl. at du afskærer dig fra at anlægge andre sager mod Google om bedrag med kliks.






















Der er flere ting i sagen som er himmelråbende urimeligt ... Jeg er ikke færdig med min liste, men her er lidt af det ...











       
       
       
       
       
       
  1. Det samlede beløb på 90 millioner dollars udgør en forsvindende lille del af det antal falske kliks der faktisk er genereret i deres system. Selv de mest konservative estimater er mange, mange gange højere og hvis man ser på de mest seriøse bud på omfanget udgør de 90 millioner kun en mikroskopisk provcentdel af det Google retteligt burde have tilbagebetalt.

           
       
       
       
       
       
  2. En trediedel af det samlede forlig går til advokaterne! Det i sig selv er helt uacceptabelt.

           
       
       
       
       
       
  3. Du får INGEN penge retur i dene sag - du får udelukkede ''Google Credits'', som du så kan bruge til at købe flere falske kliks. Det er jo grotesk. Hvis jeg køber for 10.000 kr. vin til en fest, og leverandøren så kun leverer for 7.000 kroner så gider jeg sgu da ikke at få en kredit nota til køb af mere vin - jeg vil da have mine 3.000 kr. retur! Dette problem forstærkes af, at mange af de gamle Google AdWords konto som der er tale om i denne sag for længst er lukket - kampagnerne kører slet ikke mere! jeg har f.eks. gennem tiden kørt masser af tidsbegrænsede kampagner for virksomheder - det kunne f.eks. være en kampagne for en 2004 julekalender. Hvad faen skal jeg still op med credits på denne kampagne? Hvad hvis kunden slet ikke er kunde hos mig mere? Hvordan stiller det mig, som agency, rent juridisk? Ja, der er flere spørgsmpå end svar ... Dem håber jeg den danske IT- og marketing-presse vil tvinge Google i Danmark til at svare på ...
















Som du næsten kan regne ud mener jeg at man skal sige nej til dette forlig. Forliget er så latterligt, at det er til at tude over. Det er en hån mod enhver annoncør på AdWords.









Mikkel har ganske godt fat i betydningen af dette Clicksettlement. Vedhæftede artikel gennemgår baggrunden for denne e-mail og oplæg til forlig i nærmere detaljer samt lidt vejledning i, hvordan man som AdWords-annoncør bør forholde sig, hvis man ikke vil acceptere forliget.






Fra Albertslund
Tilmeldt 29. Nov 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har d.d. fremsendt et brev til Google Settlement Opt Out og fortalt at jeg ikke ønsker at være en del af dette fælles søgsmål. Gad vide hvor mange som rent faktisk får gjort dette?

 

Hilsen

Lars Buur




Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, metoden svarer nok til det jeg normal vil kalde for "demokratur" :) - Lidt i stil med da svenskerne for mange år siden stemte om atomkraft - der var 3 muligheder, som i princippet var 1)ja 2) ja 3) nej og så er det ikke svært at gætte hvad resultatet blev :)
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
...og saa lige et 'godt gaaet' til deMib for at vaere naaet til JP med sit budskab!



Side 2 ud af 3 (23 indlæg)