Hej Mikkel,
Mit eksempel med de fire vandhuller var et pædagogisk forsøg på at forklare, at der ikke mirakuløst opstår mere linkjuice ved at lave en linkring. Jeg kunne da godt have udvidet forklaringen med regn (inbound links ude fra ringen) og fordampning/nedsivning (damping factor i PageRank algoritmen). Det ville have været mere korrekt, men havde samtidigt gjort eksemplet unødigt komplekst. PageRank's damping factor er en konstant på mellem 0 - 1. Oprindeligt var denne konstant sat til 0,85, som passer med de 15% du nævner. Der har sikkert været skruet på den siden. Jeg tolker spørgsmålet som om, at man er nervøs for om Google kan gennemskue linkringen. Internettet er en stor graf og til forskel fra f.eks. et træ så har grafer cykliske referencer. Naturligvis kan Google se du har en linkring, men det er bestemt ikke noget man skal være nervøs for. Det er i internettets natur. Jeg nævner der en crawler som et eksemple på, hvad Google ikke anser som værende iorden. God Weekend Mvh Anders |
> Naturligvis kan Google se du har en linkring, men det er bestemt ikke noget man skal være nervøs for.
Det er her du tager fejl :)
Jeg har ved flere lejligheder snakket direkte med de ansvarlige på Google - bl.a. Matt Cutts og Adam Lasnik, om det her. Du kan tro de gør alt hvad de kan for at ignorere alle de former for links, der ikke er det de opfatter som "uvildige" - altså netop ikke oprettet i varierende størrelser af "circle jerks", købt eller på anden måde "manipuleret". Det er deres opgave.
På samme måde, som det er gode journalisters opgave ikke at blive manipuleret af smarte PR folk og spindoktorer.
Det betyder dog ikke, at nogle af de to gør det perfekt :)