Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook Gruppe: Hvem skal styre dit .dk domæne?

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. May 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mens du sidder og surfer på Amnio, er IT & Telestyrelsen ved at afvikle den model for domænehåndtering, der har eksisteret siden 1999 og som både har sikret at .dk domænet er blandt verdens billigste og at det er 100% uafhængigt af, hvilket webhotel (som f.eks. one.com) du har for tiden.

Kampen om at stå for håndteringen af .dk domænet, står imellem organisationerne dotDK og DIFO (Dansk Internet Forum), hvoraf sidstnævnte står for domænet idag. Diskussionen forvirres af, at folk ikke skelner imellem den eksisterende FORVALTER af domænerne (DIFO/DK Hostmaster) og så den eksisterende danske MODEL (kaldet "sole registry", fordi domænet er forvaltet ét sted), som sikrer at du ikke skal ligge og slås med din webhotel-udbyder (som du f.eks. kan risikere med et .com domæne), når du skal flytte, ændre eller overdrage dit domæne,

Den nuværende FORVALTER af domænet, DIFO/DK Hostmaster, en ganske vist blevet en fed gammel frø, som er blevet mæt og doven af at have monopol og derfor har forsømt at udvikle deres platform og nørdede brugerflade. Desuden er deres organisation lukket og gammeldags og har behændigt undgået en udviklende dialog med spillerne på markedet.

Men svaret er ikke at smide den danske MODEL væk. Den danske MODEL giver godt nok lidt ekstra arbejde, når man skal et smut omkring en uafhængig forvalter som f.eks. DK-Hostmaster for at aktivere sit domæne. Og det giver også forvirring hos nogle website-ejere, at de får en selvstændig regning fra DK Hostmaster for domænet. Men den har resulteret i at vi har de billigste domæner i verden og at de altid er nemme at flytte. Med den model som ligger i dotDK's tilbud, skal domænet nu FORVALTES af din webhotel-udbyder, som må tjene penge på at gøre det og som skal spørges, hvis du ønsker at skifte til en anden!

Jeg har lige oprettet en Facebook Gruppe, hvor du som helt almindelig ejer af et .dk-domæne (hvilket også er min eneste interesse i den debat), kan give din mening til kende, bl.a. over for IT&Telestyrelsen. Ved at være medlem her, tager du ikke principielt stilling til, hvem der skal stå for at FORVALTE .dk domænet - men støtter den nuværende danske MODEL, der siger at .dk domænerne altid skal være uafhængige af webhotellernes kommercielle interesser.

GÅ TIL FACEBOOK-GRUPPEN HER >>

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:18

Jeg er meget enig med dig - men jeg gider ikke rigtig de der Facebook grupper :)

Jeg har gennem mit arbejde i USA oplevet rigtig mange problemer med shared registry - særlig har der været rejst mange uheldige sager fra GoDaddy som på baggrund af selv de mest grundløse anklager spærre folks domæner og kræver urimelige "løsesummer" for at frigive det. Det er den slags vi har udsigt til at få i Danmark hvis der ændres på den danske model.

Så der er al mulig grund til at vi som domæneejere brokker os højlydt over forsøget på at skifte fra sole til shared registry!

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg glæder mig til vi får smidt DK-Hostmaster på porten, jeg har ventet længe på det. Jeg har _IKKE_ tænkt mig at stykke DK-Hostmaster, jeg har intet at bruge deres stenalder mentalitet til.

Som det ser ud nu er vores DK Domæner afhængige af DK-Hostmasters nøkker og du kan ikke købe DK-Domæner andre steder. I Fremtiden vil du kunne købe dit domæne hvor det passer dig, og hvis en udbyder fucker det op (som dk-hostmaster konstakt gør) så kan du skifte udbyder.

Jeg gider bare ikke spilde min tid med facebook profiler, DK-Hostmaster skal nok ligeså stille få gravet deres egen grav. Kan godt være det ikke bliver i denne omgang men tilgengæld har vi fået åbnet dørene for konkurrence så de nu bliver nødt til at innovere bare en lille smule.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. May 08
Skrevet kl. 16:28

Nej, Mikkel. Du har 100% ret. Fjæsbogsgrupper er almindeligvis noget populistisk selvtægts-fluf, og jeg er medlem af ganske få. Men hvordan vil du ellers brokke dig højlydt, som almindelig bruger?

Så jeg vil hermed opfordre dig til at kaste glans over gruppen og springe på...Ikke mindst i betragtning af at IT&Telestyrelsen jo netop ser tiden an og ser om dotDK kan få "opbakning" i det danske internetsamfund. Er du ikke nysgerrig efter om 10k almindelige mennesker kan gøre en afgørende forskel. Ind i kampen med dig og put your fjæs where your mouth is ! ;o)

Desuden kan den slags få den fluff-glade journalister fra mainstream-pressen til at få øje på det...

NB. Der var vist en fejl i slutningen af linket. Det her virker >>

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:28

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har gennem mit arbejde i USA oplevet rigtig mange problemer med shared registry - særlig har der været rejst mange uheldige sager fra GoDaddy som på baggrund af selv de mest grundløse anklager spærre folks domæner og kræver urimelige "løsesummer" for at frigive det. Det er den slags vi har udsigt til at få i Danmark hvis der ændres på den danske model.

Bare fordi Amerikanerne ikke kan finde ud af at sortere de dårlige registars betyder det ikke at vi får samme problem, eller ikke evner at løse dem. Jeg kunne måske godt have ønsket at staten påtog sig DK-Hostmasters rolle (på samme måde som de, via kommunerne, administrerer matrikelnumre, vejnavne, bynavne osv.) og så uddelegere selve registreringsprocessen til en række registrars efter nogle meget skarpe regler (som f.eks. at et domæne tilhører brugeren og at en registrar på intet tidspunkt må nægte redelgering).

Jeg er enig med at det Amerikanske system ikke er sikkert nok, men derfra og til at kassere det bare fordi Amerikanerne ikke kan finde ud af det syntes jeg er en tand for overilet. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. May 08
Skrevet kl. 16:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og jeg er 100% enig i at DK-Hostmaster er nogle arrogante dinosaurer, som med fordel kan smides på porten. Men "sole registry" vil jeg ikke af med. det handler om at skille de to ting ad. Og jeg er selv træt af FB-grupper, men det kan gøre en forskel i pressen....

Men hvis man vil af med sole registrey, fordi man har fuld tillid til markedet, skal man naturligvis ikke være med.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:35

Jeg har mere tillid til markedet + staten (rødliberalisme forever eller noget :p), i fællelsskab end jeg har til en flok "arrogante dinosauerer" som i sin tid bare var de første til at galpe ".dk" da vi fik internet her i dk.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. May 08
Skrevet kl. 16:46

Så du er tilhænger af "sole registry" men imod organisatiopnen DIFO? Så skal du da melde dig ind NU!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:01

Mikkel, når først den tekniske mulighed for blokeringer er til stede vil det ske - uanset hvilke regler du laver. Og når det sker vil udbyderen står med den lange ende - i dag er det forbrugeren der står med den, da de altid kan gå til DK-hosmaster og redeligere.

Det hjælper ikke en lille iværksætter meget, at de måske ved en senere retssag eller klageinstans, at de kan få ret i at udbyderen ikke måtte blokere deres domæne somd e gjorde. For sker det f.eks. op til julesalget, så kan de meget let være færdige som iværksættere, med kæmpe gæld til følge og absolut ingen midler til at få en advokat til at forfølge sagen og evt. få erstatning.

Shared registry er ene og alene en fordel for nogle få udbydere af domæner - det vil skade den almindelige domæne-ejer!

Dettil kan I være 110% sikker på, at hvis skiftet sker så vil markedspriserne også stige gevaldigt. Sådan er det gået alle andre steder, og der er intet der tyder på at de skulle gå anderledes i Danmark.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:04

Det er måske derfor vi skulle have et shared registry som er styret af en forening el. måske endda regeringen. Muligheden for at låse domænerne kan så passende ligge hos denne forening. Jeg er ihvertfald dybt utilfreds med at dk-hostmaster reelt kan tillade sig at gøre som det passer dem. Muligvis er shared registry ikke løsningen, men "noget andet" er ihvertfald løsningen.

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)