Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook Gruppe: Hvem skal styre dit .dk domæne?

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Øv :( ... havde håbet du havde dokumentationen ... 

Vi burde måske starte en facebook gruppe _imod_ Telestyrelsen? Det er trods alt dem der har startet hele den her misære med en institution vi ikke kan gennemskue ... det burde måske være dem vi var utilfredse med istedet?

Jeg er meget enig med dig, jeg syntes at Telestyrelsen har begået en brøler af den anden verden og at vi slet slet ikke burde være kommet så langt så vi sad her og brugte vores gode kræfter på :)

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:14
Frank Olesen:

Muligvis går udviklingen lidt langsommere på den måde - men jeg har svært ved at se hvem der har gavn
af andre løsninger - ikke andre end udbydere af domæner og afilias ?

Der bliver jo ikke konkurrence på den grundlæggende del af systemet afilias håndterer så vidt jeg forstår?

Det er muligt de åbner for konkurrencen med et bedre system overfor domæneudbydere osv....men hvad skal jeg
bruge det til? Det er nok der jeg ikke helt har teknisk indsigt nok - for mig at se har de udbydere jeg bruger
givet mig de muligheder jeg har behov for...hvad mere kan der kobles på domæne service?

Hver registrator vil jo som udgangspunkt tilbyde sine registranter et forskelligt system med forskellige funktioner og finesser, hvor i mod der i dag kun er et system - DK Hostmaster's. Her vil der bl.a. være mulighed for at differentiere sig i forhold til de øvrige registratorer.

Nicolai Lønne:

Men modellen åbner jo også op for svindel. Vi kender jo udemærket irriterende firmaer som DROA som på svindellignende metoder tilnarer sig administrationen af domæner. Jeg frygter at det vil blive en festdag for DROA eller lignende firmaer hvis vi får Shared reg. fordi .dk ejerne aldrig har været vandt til at skulle betale andre steder.

Jeg er jo så godt nok lige af den modsatte opfattelse - at DK Hostmaster har fået folk til at tro at sole registry er det almindelige, og det lige netop er derfor at de måske har tilbøjelighed til at tro på at internationale domæner fungerer ligesådan og derfor vælger at betale når de bliver kontaktet af f.eks. DROA. Ved shared registry vil kunderne blive vænt til at de kun skal betale regninger fra ét firma, det firma de allerede kender fra f.eks. deres webhotel.

Nicolai Lønne:

En af de ting jeg ikke bryder mig om, ved hele denne sag, er netop at det er Affilias som finanserer dotDK. Samtidig er strukturen bag dotDK og deres tilknytning til Affilias en velbevaret hemmelighed. dotDK findes ikke som hverken forening eller virksomhed og ingen kender deres vedtægter. Samtidig ved vi ikke meget om, hvordan tilknytningen er mellem dotDK og Affilias - udover at vi ved, at det er Affilias som finanserer dotDK. Nu er der først for nyligt at dotDK har offentliggjort deres bud - og først efter massivt pres i en radiodebat. Det syner for mig ikke af denne "øget åbenthed" som dotDK snakker så meget om og modsat kritiserer DK-H/DIFO for ikke at have. Buddet indeholder heller ikke (jeg har dog kun skimmet det indledende) noget om, hvordan dotDK er knyttet til Affilias - udover at Affilias med medstifter og låner 15 millioner til dotDK. Worst case senario - som vel egentlig kun kan modbevises ved at virksomheden og foreningen dotDK stiftes og vedtægter offentliggøres - så giver vi ikke domæneadministrationen til dotDK, men til Affilias da de vil sidde med nogle meget tungtvejende kort på hånden. dotDK vil ikke have fri vilje, men være bundet på hænder og fødder til Affilias.

Jeg forstår som sådan godt en del af dine bekymringer, og det er da klart også nogen af de overvejelser jeg har gjort mig. Ikke desto mindre så har Afilias jo ingen ide om at hijacke .dk og sidde og grine af os bagefter mens de dikterer os verdens ondeste vilkår og højeste priser, det er jo selvmord for en virksomhed som deres. Så vinder de jo aldrig udbud om andre TLD'er i fremtiden og mister vel helt sikkert også .dk efter den kommende periode. Tjene penge, ja det skal de, men det er altså ikke ensbetydende med at man er onde mennesker der gør ting dårligere. Kim Viborg Andersen fra dotDK har i øvrigt oplyst at de ikke er livstidsbundet til Afilias, og har beklaget at de ikke har offentliggjort deres bud fra starten af.

Jeg vil gerne understrege at selvom jeg hælder mest til dotDK, så mener jeg ikke at det er verdens undergang hvis DIFO/DK Hostmaster får lov at fortsætte. DK Hostmaster gør det på mange områder godt, men jeg er bare af den overbevisning at dotDK kan gøre det bedre.
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:54

Lige præcis de ting du tolker positivt tolker jeg negativt.

Kunderne har ikke bare 1 system og et sæt procedurer men skal vænne sig til 1000 forskellige.

Kunderne skal fremover leve med at det kan tage mindst 5 dage at flytte sit domæne hvis man er uenig med sin udbyder eller hvis ens udbyder ikke formår/magter/ønsker at godkende og ekspere ens anmodning nye udbyders om overflytning. (Idag logger kunden ind og godkender og en redelegering tager 8-12 timer til den gennemført aktivt).

Altså præcis de 2 ting du vurdere som positivt ved Shared Registry modellen ser jeg som de 2 absolut største problemer ved modellen.

Sole registry derimod er årsagen til at vi har verdens bedste tld system hvis du spørger mig og årsagen til at kunderne altid ved hvad de kan regne med og skal forholde sig til.

Derudover så vil shared registry modellen utvivlsomt betyde helt andre priser - Den administrative arbejdsbyrde skal jo nu løftes hos den enkelte udbyder - Jeg ved godt at så er argumentet "Ja men så kan man jo bare sende det videre til nogen som vil løfte opgaven" men så skal kunderne jo lige præcis alligevel modtage fakturaer flere steder fra og derudover kan jeg ikke se pointen i at .dk domænerne nu skal oppebærer omkostningerne til 1000+ forskellige administrationssystemer som idag deles af alle 800.000 + domæneejere.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 14:34
Ronnikc:

Kunderne har ikke bare 1 system og et sæt procedurer men skal vænne sig til 1000 forskellige.

Der er i dag ca. 350 registratorer så vidt jeg ved, ikke 1000, og sandsynligheden for at tallet er det samme efter en eventuel overgang eller for at en kunde har domæner hos samtlige er ret lille :)
Ronnikc:

Kunderne skal fremover leve med at det kan tage mindst 5 dage at flytte sit domæne hvis man er uenig med sin udbyder eller hvis ens udbyder ikke formår/magter/ønsker at godkende og ekspere ens anmodning nye udbyders om overflytning. (Idag logger kunden ind og godkender og en redelegering tager 8-12 timer til den gennemført aktivt).

Da vel ikke nødvendigvis, dotDK/Afilias har oplyst at de er meget åbne for forslag fra brugerne på dette område.
Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 23:50
Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 11:17

Henrik Nielsen:

Vi hos Team Megahost har idag skrevet et indlæg om det på vores blog

http://blog.megahost.dk

Udklip fra blog-indlægget på http://blog.megahost.dk:

Mere besvær for slutbrugeren

Afilias, som støtter dotDK, ønsker at skære i hjælp og administration til slutbrugeren, og i stedet overlade arbejdet til registratorerne. Dette resulterer i endnu et led i kæden, som så skal have betaling, og endnu et led i kæden, som kan bidrage med fejl ved redelegeringer og oprettelser. Sidst men ikke mindst er slutbrugeren nødsaget til at gå igennem sin registrator for at vælge webhotel, og er det en ønskelig udvikling?

Er det ikke lidt en falliterklæring? Det vil jo netop blive dit job som udbyder at servicere dine brugere. Hvis du har tænkt dig at give dem ringere service end DK-hostmaster, er der kun en at pege fingre af...

Se det istedet som en mulighed for at servicere dine brugere endnu bedre end de bliver nu og for at give dem et full-service-produkt og et enkelt sted at henvende sig til med hensyn til deres tilstedeværelse på Internettet

/Christian

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 11:51

Hej Christian 

Christian Joergensen:

Er det ikke lidt en falliterklæring? Det vil jo netop blive dit job som udbyder at servicere dine brugere. Hvis du har tænkt dig at give dem ringere service end DK-hostmaster, er der kun en at pege fingre af...

Se det istedet som en mulighed for at servicere dine brugere endnu bedre end de bliver nu og for at give dem et full-service-produkt og et enkelt sted at henvende sig til med hensyn til deres tilstedeværelse på Internettet. 

Nej overhovedet ikke.

Den service leverer vi allerede idag, at vi kan varetage alt ifbm Kundens tilstedeværelse på nettet,det koster lidt extra, men det er et tilvalg de kan gøre når de bestiller her hos os, og mere end 90% fravælger dette.

Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 12:21

Henrik Nielsen:

Den service leverer vi allerede idag, at vi kan varetage alt ifbm Kundens tilstedeværelse på nettet,det koster lidt extra, men det er et tilvalg de kan gøre når de bestiller her hos os, og mere end 90% fravælger dette.

Den bliver ikke mere full-service end at dine kunder stadig behøver en relation til DK-hostmaster for i første omgang at aktivere domænet (og senere at huske at betale deres årlige gebyrer og holde deres kontaktinformationer opdateret). Jeg synes det er en meget pænere løsning at kunderne kun behøver at henvende sig et sted - på den måde kommer du formentlig også til at kende dine kunder bedre (bonus!).

Derudover, som en lille sideeffekt af det nye (og kommende system), kunne det da være sejt hvis man idet kreditkorttransaktionen var overstået kunne informere kunden om at dennes nye domæne allerede virkede og man kunne gå igang med at publicere indhold. Det har har jeg i hvert fald været glad for det hver eneste gang jeg har købt et .info-domæne (som affilias også styrer) :)

/Christian

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 13:45
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 14:08
Side 4 ud af 4 (40 indlæg)