Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får man lavet en ordbog?

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Halløj ;)

Ved ikke om det er det rigtige sted at poste denne tråd, men jeg prøver alligevel :)

Det som jeg har brug for er et firma som kan lave en ordbog, ikke fx. Gyldendal. Men et firma som kan lave en ordbog til mig, som jeg kan bruge, udgive osv og så væk.

Er der nogen som ved hvor man finder sådan et firma, for det er jo nok ikke alle og en hver som vil ha lavet deres egen ordbog :)

På forhånd tak.

Mvh. Dennis Nielsen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:24

Prøv lige at specificere opgaven lidt mere præcist.

Hvad skal din ordbog "kunne"?

Skal du udgive den og tjene penge på den?

Hvem skal have/købe/bruge din ordbog?

Hvorfor i alverden vil du lave din egen?

Hvilke kriterier skal gælde for udvælgelse af de ord, der skal med i din bog?

Hans

Tilmeldt 1. Jul 05
Skrevet kl. 12:22
Altså, nu vil ikke ikke røbe min idé herinde... Men jeg skal jo stort set bruge en "kopi" af Gyldendals Røde Ordbøger... Men det må man jo ikke, så derfor har jeg brug for en som kan lave en til mig, som jeg kan få ophavsret på.

Det er blot ordne samt eventuelle beskrivelser af dem, ligesom man kender det fra ordbøger-

Jeg håber det er forståeligt...

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:02

Fair nok, at du ikke vil røbe din idé.

At udarbejde en ordbog er et omfattende projekt.

http://www.dsn.dk/ kan du læse om, hvilke overvejelser, der går gennem hovederne på dem, der står for Retskrivningsordbogen.

Og på http://www.politikensforlag.dk/index.jsp?main_menu=Ordb%F8ger&page_key=-1700138597 kan du læse om, hvordan en betydningsordbog som Nudansk Ordbog bliver til.

Umiddelbart vil jeg vurdere, at det vil være billigere at købe rettigheder til data fra f.eks. Nudansk Ordbog end at lave sin egen - i hvert fald, hvis ikke ordbogen er hele projektet.

Hvis du vil lave en konkurrent til Nudansk, står du overfor en alvorlig markedsføringsopgave, og du får brug for de helt rigtige samarbejdspartnere for at fremstå troværdig.

Hvis det handler om, at du skal have udarbejdet nogle artikler om betydningen af bestemte fagudtryk, som du bruger i en manual eller på et website, så skal du henvende dig til én eller anden kommunikator. Og da kan jeg varmt anbefale et lille vestjysk firma, som jeg selv bruger i forbindelse med alle mine skriftlige opgaver.

mvh Hans
Tilmeldt 1. Jul 05
Skrevet kl. 14:12
Altså det jeg skal bruge er et firma som kan finde alle de ord som fx skal bruges til en dansk - engelsk ordbog inkl beskrivelser osv.

Systemet, udgivelsen osv det har jeg selv folk til.
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:29
Ordene vil hvem som helst jo kunne slå op i en ordbog.

Beskrivelserne er jo redaktionelt arbejde, som er omfattet af ophavsretten.

Jeg vil foreslå dig at henvende dig til politikens forlag for at få ret til at anvende deres beskrivelser. De er vist de mest troværdige på markedet for danske betydningsordbøger.

Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:37
En ordbog der minder om Gyldendals Røde er ikke noget man sådan lige laver. Det tager mange dygtige folks intensive indsats gennem flere år. Jeg joker ikke! Det er virkelig et kæmpe arbejde. Det er da også derfor at de fleste som bruger den slags til videreudvikling køber ordbøgerne fra nogle af de, ganske få, store producenter af sådanne.

Jeg arbejdede tidligere for et dansk firma, Ankiro, der er specialiceret i natursprogsfortolkning. Her byggede vi naturligvis også teknikken ovenpå eksisterende ordbøger. Det er det alle gør. Faktisk har jeg ikke hørt om nogen der selv har lavet nye ordbører fra grunden.

> Ordene vil hvem som helst jo kunne slå op i en ordbog.

Ja, men hvis du "afskriver" alle ord i f.eks. Gyldendals Røde kunne det godt være omfattet af databasedirektivet i Ophavsretsloven - men det kan kune en rigtig jurist svare på.
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:08
Dato: 7/1/2005 2:37:12 PM Forfatter:  Ja, men hvis du ''afskriver'' alle ord i f.eks. Gyldendals Røde kunne det godt være omfattet af databasedirektivet i Ophavsretsloven - men det kan kune en rigtig jurist svare på.

Jeg tror, du har ret, Mikkel. Men hvis det skal give mening at lave en ny ordbog, må man vel også have nogle kriterier for, hvilke ord, der skal med. Det er jo ikke sådan at Gyldendals røde har samtlige eksisterende ord med.

Nudansk ordbog har f.eks. ca. 100.000 opslag, mens Ordbog over det danske sprog http://www.gyldendal.dk/Gyldendal/gb/ord.nsf/0/FA5585F701629734C1256885004965F3?OpenDocument har 250.000 opslag.

Jeg er derfor også ret sikker på, at en total "afskrift" vil være omfattet af ophavsretsloven på én eller anden måde.

mvh Hans
Tilmeldt 1. Jul 05
Skrevet kl. 20:01
Hva gør man så skal man skal ha lavet en ordbog, som man selv har alle rettigheder osv til? Nogen som ved det?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:11
Det kræver som nævnt lidt mere viden at kunne give dig et svar på hvad du skal gøre. Det afhænger af mange ting - f.eks. omfang. Man kan IKKE lave en ordbog over alle danske ord, blandt andet af den simple årsag, at der findes uendelig mange sammensatte ord. På dansk er det, såvidt jeg forstår, legalt at sammensætte ord, hvor man på engelsk normalt deler dem.

Og dette er blot en af de tekniske "detaljer" ...
Svidt jeg er orienteret findes der ikke firmaer i Danmark der, fra grunden af, laver ordbøger som de ikke allerede udgiver selv. Således tror jeg ikke du finder et team udenfor disse forlag som har erfaring i en sådan opgave. Så jeg tror ikke du kommer udenom dem - uanset om de skal skrive noget helt nyt til dig eller sælge det gamle.

Men, jeg forstår heller ikke helt dit problem med at betale for en licens hos dem. Den er ikke billig (alt efter hvad du skal bruge den til kan det sagtens være flere hundredetusinde kroner), men dog langt billigere end det vil være at skrive en helt ny ordbog. Det er derfor alle andre der udvikler ordbogsafhængigt softare køber de færdige ordbører :)
Side 1 ud af 4 (34 indlæg)