Det svarer jo lidt til hvis jeg ville lave et gratis MP3 download site - jeg er rimelig overbevist om at pladeselskaberne heller ikke vil sælge mig en licens til det (i hvert fald til en pris man kan betale) |
Hvordan får man lavet en ordbog?
Så dit eksempel med et MP3 download site, passer jo overhoved ikke... Hvis man skulle lave et MP3 download site, så skulle man jo bare have en aftale med pladeselskaberne om at få lov til at sælge deres musik. Er du rimelig overbevist om at pladeselskaberne ikke vil give dig lov til at sælge musik på nettet? Så følger du da ikke særlig godt med... der findes 1000 af sådanne sites, hvor du kan downloade lovligt musik. Itunes.dk, payload.dk, jubii.dk, osv osv... |
|
|
Hvis du endelig skulle finde de millioner til licensen og få lov, skal du igen til at kæmpe en kamp med www.ordbogen.com som er en dansk-engelsk ( ved ik lige hvilken ordbog du har i tankerne) Men kan du give en enkelt grund til hvorfor gyldendal ikke bare selv skal lave en online version hvis der er penge i det? Tror du skal droppe ideen om en hel ordbog på nettet. Find hellere en ny ide hvor dine konkurenter ikke er milliard firmaer hvor du bare er en myg der er klar til at blive klasket flad på væggen. |
Mikkel sidder ganske gratis og prøver at hjælpe dig og tro mig, han koster på den forkerte side af en tusse i timen at få hjælp fra normalt. Så i stedet for at mundhugges med ham, skulle du hellere til at bruge ham til noget konstruktivt, alt andet er sgu for dumt. Dbh Martin |
|
Prøv eventuelt lige at bruge 10 minutter på at udpensle din ide lidt nærmere. Hvordan forventer du den skal køre, skal man betale for at slå ord op, skal det være via abo. Hvilke konkurrencemæssige fordele har du i forhold til de andre både trykte og online ordbøger har du? Hvor meget kapital har du/vil du skyde i projektet. |
Thorborg, sorry, ved godt at det er gratis det her, nok bare mig der har en dårlig dag, fordi at ingenting rigtigt vil lykkedes. Mikkel, Haha ;) Nu snakkede vi ikke om ophavsret, vi snakkede om det som var offentligt var gratis. Så siger jeg bare at en bus også er offenlig, men det koster stadig penge at benytte sig af den. Alt som er tilgængeligt er vel offentligt, nogle ting koster bare penge :) |
Ja, en online ordbog. Til at starte med regner jeg med at blot at lave den som en dansk/engelsk, engelsk/dansk. For at se hvor godt at det går. Min plan er så selvfølgelig at udbygge den til andre sprog, fx. spank/dansk, tysk/spansk osv. og selvfølgelig også med Nudansk, synonym ordbøger osv. Hvis lanceringen i Danmark går godt, så skal sitet gøres internationalt. Jeg forventer at man enten betaler et beløb hver måned eller et beløb hvert år. Med i de penge får man så en ordbøger som bliver opdateret løbende, og det er på den måde billigere end at købe nye ordbøger hvert år. Da en bog ikke rigtigt kan blive opdateret ;) Kapital har jeg ingen anelse om. Jeg har folk til det grafiske og det programmeringsmæssige. Så det er intet problem. Vi er i fuld gang med at udvikle nye sites, og det er overskudet fra de sites som skal bruges på dette projekt. Men jeg har slet ikke nogen anelse om hvor mange penge sådan et projekt som dette kan koste. Jeg håber at der er nogen her med nogle gode idéer :) |