Nej, der har du helt misforstået tingene. Det er regeringen der bestemmer hvilke danske love der skal være og ikke være - og dermed også regeringen der bestemmer, om der skal opkræves dobbeltbeskatning af f.eks. iværksættere der investerer i udlandet. Det samme gælder de fleste andre forhold som vi her snakker om. Regeringen kan vedtage de love de har lyst til og har flertal for. Så når de vælger at det er som nu, kan det alene skylds at de mener det skal være sådan - når de ikke kan fremlægge planer for ændringer.
Iøvrigt kan jeg slet ikke forstå din holding - det lyder ikke som om du er iværksætter.
Keld, jeg har skam sat mig ganske godt ind i det, da jeg selv for et par år siden overvejede at flytte til USA. Jeg har endda læst alle 382 sider i den Amerikanske personskattevejledning og har brugt mange penge hos dygtige revisorer, for at få de helt rigtige svar. Det er vist dig der mangler lidt viden her ...
Når man flytter til f.eks. USA - for opholds- og arbejdstilladelse der, skal man naturligvis betale skat i USA. Det er dansk lovgivning - og den alene, der gør at man kan risikere at skulle betale skat i Danmark også - også selvom man som fraflyttet IKKE har ret til at bruge de danske hospitaler, socialvæsen, skoler osv. Det har intet med den Amerikanske lovgivning at gøre - det er noget som regeringen helt selv kan beslutte om skal være sådan. Og det værste er, at man ikke kan få et klart svar på hvordan det kommer til at gælde for en selv - ligesom i Martins situation. Det må da være et rimeligt krav i et demokrati, at man da i det mindste kan få et klart svar fra myndighederne, f.eks. skat, inden man kaster ud i f.eks. en flytning til USA. Igen er dette noget den danske regering er 100% herre over - det har intet med Amerikansk jura eller politik at gøre.
Og det værste er, at man ikke kan få et klart svar på hvordan det kommer til at gælde for en selv - ligesom i Martins situation. Det må da være et rimeligt krav i et demokrati, at man da i det mindste kan få et klart svar fra myndighederne, f.eks. skat, inden man kaster ud i f.eks. en flytning til USA. Igen er dette noget den danske regering er 100% herre over - det har intet med Amerikansk jura eller politik at gøre.
Du kan bede SKAT om et bindende ligningssvar og dermed få et svar som du kan bruge efterfølgende og som de skal rette sig efter. Det koster vist ca. 300 kr., men det vil så gøre at du vil få ret i en evt. tvist senere.
Jeg kender godt til bindende svar, men det er desværre bare ikke altid det kan bruges. I hvert fald har det ikke været muligt, ifølge mine dyre fine revisorer, i flere af de tilfælde jeg har stået i.
Keld, jeg har skam sat mig ganske godt ind i det, da jeg selv for et par år siden overvejede at flytte til USA. Jeg har endda læst alle 382 sider i den Amerikanske personskattevejledning og har brugt mange penge hos dygtige revisorer, for at få de helt rigtige svar. Det er vist dig der mangler lidt viden her ...
Mikkel, det var nu fremgangsmåden jeg påviste, idet man ikke bare lige kan få ændret love og regler mellem Danmark og USA.
At love og regler kan virke tåbelige kan vi godt blive enige om og en del bliver lavet som en art "rævekager i korridorerne", pøj..
Man som jeg nogen gange læser, er der problemer med forskellige selskabsregler i Danmark og USA der er skurken, for hvorfor skabe og betale mere skat, hvis man kan lade være!