Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

søgemaskineoptimering af multisproget site

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :) 

Jeg står foran at skulle søgemaskineoptimere et site på flere sprog, og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål

Sitet skal opbygges således at brugeren uanset om han skriver.com .dk .de eller andet gerne skulle komme til den side der bedst matcher hans sprog og hjemmemarked.

I den forbindelse henter jeg tre variable der hver er medbestemmende til brugerens sprog:

Brugerens lokation via ip adressen (denne er vel lidt usikker)

Brugerens browsersprog

den indtastede url

Jeg opbygger det således, at hvis alle matcher, sendes brugeren selvfølgelig ind på den ønskede side, mens hvis 2 af parametrene er ens prioriteres der alt efter hvilke, samt hvis alle tre er forskellige, sendes kunden til den indtastede url, da vi så ikke har kunnet bestemme sproget.

Hvis der ikke er en ordentlig match vil brugeren så blive spurgt om ønsket sprog.

Mit spørgsmål er nu:

Hvordan vil det påvirke vores placering i søgemaskinerne?
Der findes allerede sites for flere sprog, der har god placering i søgemaskinerne.

Jeg vil jo gerne sikre mig, at søgemaskinerne finder sitet på hvert sprog.

Hvilke af disse parametre benytter søgemaskinerne?

Hvordan kan jeg opbygge dette, for at sikre mig at alt går som planlagt?

på forhånd mange tak for hjælpen.

Skal forresten nok bruge noget proff. seo hjælp inden længe til samme site. Hvem kan i anbefale? 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:45

Lav et site til hvert sprog med hver deres domæne og søgemaskineoptimer det hele individuelt.

Det får du meget meget bedre resultater af.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:18

Det bedste resultat får du, som Ronni siger, at bruge landets eget domæne. Og husk, at serveren skal placeres / siden hostes i det land, hvor sidens besøgende skal komme fra. Så hvis du har dinside.de, så skal serveren placeres i Tyskland.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 12:49

Martin Hegelund Møller:

Det bedste resultat får du, som Ronni siger, at bruge landets eget domæne. Og husk, at serveren skal placeres / siden hostes i det land, hvor sidens besøgende skal komme fra. Så hvis du har dinside.de, så skal serveren placeres i Tyskland.

jeg er enig i at bruge landekoder, det giver også øget troværdighed hos de respektive kunder. Vedr hosting, kan jeg fortælle at det ikke har nogen betydning vedrørende SEO. Her taler jeg af erfaring. Om det skulle give nogen nævnværdig trafikforringelse tvivler jeg kraftigt på da der i dag i vesteuropa er så god trafik.

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Hillerød
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:12

Ja, vi skal klart bruge domænerne for hvert land, men grunden til at jeg ville opbygge det således var, at der vil blive kørt nogle internationale kampagner som kun kan linkes til et af domænerne, og der er desuden nogle agenturrelaterede ting, der ville gøre det smart at kunne bestemme markedet/sproget

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:40

Du skriver at du gerne vil sikre dig at søgemaskinerne indekserer alle sprogene.

Ifølge Googles retningslinier skal du vise deres crawler samme indhold som en almindelig besøgende fra samme land (formentlig USA). Hvis du dirigerer traffik fra USA over til et bestemt sprog/domæne, så vil Google nok kun indeksere dette sprog/domæne.

Viser du noget andet til Googles crawler risikerer du at der dømmes "cloaking". Jeg har ikke lige nogen løsning, men håber det er med til at belyse nogle af udfordringerne.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:33

Hej Jesper

Hvorfor mener du ikke, at webserverens geografiske placering har nogen betydning? 

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 00:05

Pissup Scandinavia:

Sitet skal opbygges således at brugeren uanset om han skriver.com .dk .de eller andet gerne skulle komme til den side der bedst matcher hans sprog og hjemmemarked.

I den forbindelse henter jeg tre variable der hver er medbestemmende til brugerens sprog:

Brugerens lokation via ip adressen (denne er vel lidt usikker)

Brugerens browsersprog

den indtastede url

Jeg opbygger det således, at hvis alle matcher, sendes brugeren selvfølgelig ind på den ønskede side, mens hvis 2 af parametrene er ens prioriteres der alt efter hvilke, samt hvis alle tre er forskellige, sendes kunden til den indtastede url, da vi så ikke har kunnet bestemme sproget.

Hvis der ikke er en ordentlig match vil brugeren så blive spurgt om ønsket sprog.

Hej,

Alt efter om du vælger at bruge de landespecifikke TLDs såsom .co.uk .dk .de med videre og eventuelt kombineret med .com til USA og de lande/sprog I ikke har TLD til, så skal du ikke ændre brugerens valg af URL hvis han/hun indtaster en landespecifik TLD.

Hvis de indtaster www.somesite.de, så ønsker de med stor sandsynlighed at se det tysksprogede site, uanset om de har en IP der er placeret i Norge, sådan en bruger synes jeg ikke I skal redirecte til www.somesite.no

Indtaster brugeren .com forsideni>, så giver det mening at præsentere ham/hende for en "vælg land/sprog" mulighed, hvis det ikke er muligt at finde ud af hvilket land/sprog brugeren måtte foretrække.

Indtaster brugeren en URL der peger på en .com underside, så ved brugeren nøjagtigt hvad han/hun vil se, og sådan en bruger skal man heller ikke redirecte til en ny side selvom brugerens lande/sprog parametre peger på at han/hun er placeret i et andet land en det han/hun vælger.

Jesper Jørgensen nævner korrekt, at du (uforvarende) kan risikere at komme til at udføre cloaking på dit website fordi du dirigerer brugeren videre med forkerte teknikker.

Du løber kun en lille risiko, hvis du laver .com forsideni> således, at du gør brugeren opmærksom på, at I kan se, at han hun med stor sandsynlighed befinder sig i et bestemt land, og at vedkommende automatisk vil blive redirectet til en bestemt sprogside efter for eksempel 5-10 sekunder.

Brugeren skal på de 5-10 sekunder kunne nå at vælge et andet sprog hvis han/hun måtte ønske det, hvis ikke så redirect med et META refresh, ikke et serverside redirect. Det er minimal cloaking og risikoen for at Google skulle straffe jer for det er minimal, Google udfører jo selv redirects efter hvad din geografiske placering er, for eksempel hvis jeg indtaster google.com, bliver jeg næsten altid smidt om på google.dk. Jeg sletter tit mine browser cookies, så Google kan ikke kende mine tidligere valg.

Hvordan vil det påvirke vores placering i søgemaskinerne?
Der findes allerede sites for flere sprog, der har god placering i søgemaskinerne.

Jeg vil jo gerne sikre mig, at søgemaskinerne finder sitet på hvert sprog.

Hvilke af disse parametre benytter søgemaskinerne?

Hvordan kan jeg opbygge dette, for at sikre mig at alt går som planlagt?

Søgemaskineoptimering af websites i flere sprog har jeg tidligere skrevet om her på Amino (Brug førnævnte link). Her finder du også links videre til andre Aminoer, der også kommer med gode råd, der er meget relevante til at besvare dit spørgsmål.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 01:21

Jeg har også ladet mig fortælle, at server/hosting ikke har nogen særlig betydning. Men det passer måske ikke, Rosenstand, siden du spørger på den måde? :)

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:30

Serverens placering kan have betydning for søgninger på "sider fra XX land". Dette kan dog i nogen grad modvirkes gennem virkelig god lokal linkbuilding fra mange verificerede lokale kilder. For søgninger i f.eks. USA kan det have en stor betydning at webserveren står der, hvis ellers det kan lade sig gøre ...

Jeg havde på et tidspunkt en forespørgsel fra en større Canadisk kunde - et stort spillefirma, der netop havde problemet, fordi deres gambling servere ikke måtte stå i USA, så de stod i Canada, og derfor blev de bortfiltreret i rigtig mange søgninger - de dukkede ganske enkelt ikke op når Amerikanerne søgte efter dem.

En af løsningerne på et sådant problem kan væe DNS-cloaking, men det er altså ikke for tøsedrenge :)

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)