Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe skatterabat for 2008!

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver vist ikke mening at diskutere de andre ting, men jeg vil blot henvise til 'Hvis sygeplejersker får for lidt i løn strejker de'.  

Mikkel deMib Svendsen:

> selvom du har en sundhedsforsikring selv

Hvor har du fået den ide fra? Jeg er netop et godt eksempel på sådan nogle der ikke kan få forsikringer - folk med eksisterende lidelser.

Jeg læste forkert. Du sammenlignede blot skat med forsikring. 

Mikkel deMib Svendsen:
Og nej, det er ikke mit ansvar at drive sundhedssektoren, og det er ikke mit ansvar at få det til at fungere. Der er folk, som har stillet op til valg, og sagt at det vil de gerne - dem har vi stemt på, og de har så bare ikke løst opgaven som de skulle. Jeg forventer heller ikke at de skal stå til ansvar for, hvordan min virksomhed ledes - det har jeg påtaget mig ansvaret for.

Jeg mener de lever op til deres ansvar, idet de her prøver at balancere Danmarks bedste og den samlede offentlige sektors behov mod særinteresser i sundhedssektoren. DSR har så valgt at tage strejkevåben i brug til skade for især patienter, men det er de i deres fulde ret til. Det synes jeg ikke om, men jeg kan ganske enkelt ikke se alternativerne. Det er dem jeg efterlyser fra jer, hvortil i svarer at det bare er noget politikerne skal løse.

Hvad angår politikere, så mener jeg vi præcis har dem vi fortjener over en bred kam.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:32

Du tager jo overhovedet ikke stilling til konsekvenserne af strukturreformen m.v. som medfører at det reelle ansvar er flyttet ud af de tidligere ansvarliges hænder og op på øverste niveau politisk.

Så hvis du mener at fordi 51% af befolkningen har stemt på V, K og DF så er det helt fint at de trin for trin demontere det lokale demokrati og muligheden for borgerne for at fastholde politikerne på ansvaret - hvilket jo ikke er muligt når det ikke længere er den valgte politiker som reelt sidder med den økonomiske beslutningskompetence der sidder til bords i det regi der forhandles så er det jo fint nok.

Jeg mener at der ud fra et demokratisk så vel som for et arbejdsmarkedssynspunkt er voldsomme problemer forbundet med de strukturelle forandringer som er en af udløber af især den nuværende regering og DFs reformer.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Skrevet kl. 20:39

Ronnikc:
For de fleste iværksættere er decentralisering nok betydeligt vigtigere end nogle forældede opdelinger af de politiske holdninger i venstreorienteret vs. højreorienteret når alt kommer til alt er der alligevel totalt klumpspil på midten af dansk politik på den traditionelle højre/venstre skala men der hvor vandende efter min mening brydes pt. er i betydelig højere grad på centralisering kontra decentralisering og de gamle liberale venstrefolk må da rotere i graven med de tiltag der er set for nyligt.

Her er vi til gengæld fuldstændig enige.

Helt konkret er jeg jo ikke i mod at lønnen evt. kan stige for sygeplejersker, såfremt man gjorde op med nogle af de eksisterende strukturer. Det er desværre ren ønsketænkning at DSR skulle komme til forhandlingsbordet og tilbyde en længere arbejdsuge (37 timer ekskl. frokost som i det private) mod merhonorering af konkrete kompetencer, som f.eks. faglighed og fleksibilitet.

Så hvis pengene gik til noget incatamentsskabende på individuel og/eller teambaseret niveau kunne jeg se en vej frem. Læs dét kun som en tilkendegivelse værdier og ikke et forsvar for eksisterende ordninger. Jeg har med vilje ikke skrevet "Ny løn".

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Skrevet kl. 21:11

Ronnikc:
Du tager jo overhovedet ikke stilling til konsekvenserne af strukturreformen m.v. som medfører at det reelle ansvar er flyttet ud af de tidligere ansvarliges hænder og op på øverste niveau politisk.

Nej, det gør jeg ikke i denne omgang. 

Ronnikc:
Så hvis du mener at fordi 51% af befolkningen har stemt på V, K og DF så er det helt fint at de trin for trin demontere det lokale demokrati og muligheden for borgerne for at fastholde politikerne på ansvaret - hvilket jo ikke er muligt når det ikke længere er den valgte politiker som reelt sidder med den økonomiske beslutningskompetence der sidder til bords i det regi der forhandles så er det jo fint nok.

Jeg mener ikke at flere politikere nødvendigvis er lig med mere/bedre demokrati.

Jeg mener at fordi 51% af befolkningen har stemt på V,K og DF, så kan de ændre strukturen til noget du og jeg ikke nødvendigvis er enige i.

Jeg mener at når du laver denne kobling mellem ændret struktur og sygeplejerskernes konflikt, så er det jo oplagt at du "kun" kan ændre dette ved at vælge en anden regering som et flertal står bag.

Udgangspunktet for mig i denne tråd er den konkrete konflikt, så selvom det kunne være relevant at diskutere strukturreform, så synes jeg det rækker for langt til jeg vil "go there". Vi er ovre i om det er rimeligt at 51% kan bestemme og om den nuværende regering gør det godt. Det har jeg naturligvis en mening om, men det er ikke den jeg diskuterer her, selvom jeg naturligvis respekterer at du mener at konflikten er et symptom/konsekvens af regeringens strukturreformer. Fair nok, men for mig bliver det for hypotetisk uden jeg nødvendigvis skriver jeg er uenig med dig.

Selvom (og nu er det igen hypotetisk :-) vi skulle ende med at blive enige om alle sammenhænge osv. osv, så ville vi jo stadig stå tilbage med den aktuelle situation.

Ronnikc:
Jeg mener at der ud fra et demokratisk så vel som for et arbejdsmarkedssynspunkt er voldsomme problemer forbundet med de strukturelle forandringer som er en af udløber af især den nuværende regering og DFs reformer.

Lad mig skrive så meget, at jeg ikke ser noget demokratisk problem, men der jo alligevel kan være problemer. Jeg synes der er behov for reformer og uanset hvor utilfreds jeg måtte være, så ser er der desværre ikke bedre forslag og reelle reformer fra oppositionen.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:36

udvikler:
selvom jeg naturligvis respekterer at du mener at konflikten er et symptom/konsekvens af regeringens strukturreformer.

Jeg mener ikke nødvendigvis at konflikten er et symptom eller en konsekvens af strukturreformen.

Jeg mener at problematikken omkring den manglende politiske beslutningskompetence ved forhandlingsbordet er et resultat af strukturreformen.

udvikler:

Lad mig skrive så meget, at jeg ikke ser noget demokratisk problem, men der jo alligevel kan være problemer. Jeg synes der er behov for reformer og uanset hvor utilfreds jeg måtte være, så ser er der desværre ikke bedre forslag og reelle reformer fra oppositionen.

2 ting her:

1) For at demokratiet virker skal det jo være muligt for befolkningen af kunne koble ansvar direkte sammen med det at vælge en politiker - ellers står politikeren jo ikke til ansvar ved næste valg og en del af fundamentet for demokratiet er sat ud af spil.

Det er som sådan lidt den samme problematik i forhold til valg til EU parlamentet - hvor koblingen mellem politisk ansvar og stemmeafgivningen af forsvindende lille for den enkelte vælger, ikke blot i DK men på europæisk niveau.

2) Forud for strukturreformen i 73 lå der over 10 års forarbejde, beregninger og analyser som klart grundlagde de (også dengang) rationelle argumenter for hvorfor det var en god idé - Det samme spørgsmål omkring lokaldemokrati m.v. var selvfølgelig også oppe den gang men det viste sig at der ikke var et demokratisk problem.

Forud for den nye strukturreform lå der ingenting.

Der var ingen beregninger, intet forarbejde og ingen analyser - Det gik stærkt og reelt var det først bagefter at der blev lavet en kalkule der viste at man måske kunne spare i omegnen af 0,25 til 1% på selve strukturreformen, over meget lang sigt da alene omkostninger til IT i forbindelse med strukturreformen medfører at det har lange udsigter før det er tjent hjem.

Der var ingen borgermøder, ingen årsager, ingen problemer osv. der klargjorde lige præcis hvorfor strukturreformen var en god idé - Men man kunne måske komme med den tanke, når man i praksis ser på udformningen som den er i dag, at der var nogen der ønskede det reelle beslutningsansvar løftet op på centralt hold.

Men at sige at der var et behov eller nogle rationelle argumenter eller en rationel logik bag strukturreformen er vist at tage munden for fuld - det findes der ihvertfald intet empirisk belæg for at påstå.

Også lander vi vel ind i demokrati diskussionen igen - er det reelt at et snævert politisk flertal skubber reformer af det omfang igennem på relativt kort tid uden at det nødvendige benarbejde eller der for den sags skyld ligger nogle rationelle argumenter bag? Det er selvfølgelig en vinkling på demokrati diskussionen - som du jo er inde på - Men reelt er det nærmere spørgsmålet om hvorvidt man kan holde politikerne op på det ansvar de rent faktisk har som er den vinkel jeg finder mest interessant lige i forhold til det her emne og i forhold til flytningen af den reelle beslutningskompetence ud af forhandlingslokalet.

Edit: Selvfølgelig var strukturkommissionen på banen i forbindelse med den nye strukturreform men først efter at det var besluttet at lave en strukturreform (modsat strukturreformen fra 73). Strukturkommissionen satte også fokus på faglig bæredygtighed og andre meget relevante forhold for om en kommune skal have en vis størrelse for at kunne oppebærer det nødvendige service og vidensniveau. Det ser dog ikke ud til at det på nogen måde blev nogle af den slags forhold der blev afgørende for strukturreformen, som f.eks. kan ses ved dispensationerne til små ø kommuner som der tydeligvis ikke magter at oppebærer det faglige niveau grundet manglen på kompetent personale.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:55

Tja, der er nok mange forskellige holdninger til strejken.

Men min holdning er, at nu må den efterhånden stoppe - og jeg begynder også at hælde lidt imod Mikkel's "mangel på leverance".
Jeg mener ikke det er sygeplejesker, pædagoger m.m.'s skyld, men derimod det faktum at det nu til dags ikke fungerer at forhandle løn hver 3-4 år.
Der sker en for hurtig udvikling i den danske økonomi til at det kan fungere.
Jeg læste en analyse for en måned siden, hvor den viste at sygeplejerskene faktisk ikke skulle have 15% i lønforhøjelse, men derimod helt op imellem 27 og 35%. Dette var set på baggrund af den økonomiske udvikling i form af de stigende omkostninger fødevare, oliepriser, husleje, ejendomsskattet m.m. De 15% ville være realistiske set i forhold til hvis man kiggede på 2006/2007, men ikke hvis man skal kigge på 2008 og så 3 år frem til næste gang der er lønforhandling.

MEN - Det er så en ting, noget helt andet er de konsekvenser som strejken nu begynder at have.
Så sent som i dag stod jeg i Tivoli samme med min kone. Foran os stod et ældre ægtepar og snakkede med ekspedienten omkring strejken. Ekspedienten kunne så fortælle at hendes farmor døde for et par dage siden - på grund af manglende personale på hospitalet.

Jeg har selv lige haft en a-ha oplevelse på Helsingør Hospital som jeg hører under.
Det er ikke min egen situation som var interessant, men derimod det som jeg var vidne til imens jeg var der:

En ung fyr gik rundt og rundt og rundt oppe i det område hvor jeg sad. Han gik ret hurtigt og med kraftfulde bevægelse (svært at beskrive, men som om han var meget rastløs). I det ene hjørne stod 5 sygeplejesker og var tydeligevis i "sommerferie-stemning". De stod og snakkede og grinede og virkede til at hygge sig gevaldigt. På et tidspunkt stopper ham den unge fyr ved sygeplejeskerne - eller rettere; han begynder at gå rundt i små firkanter imens han snakker til dem.
Jeg kan forstå på samtalen at han har en nakke som er gået af led og har ret store smerter (hvilket forklarer hvorfor han farer sådan rundt, da han ikke kan holde ud at være nogen steder). Han spørger efter om han ikke nok snart må få noget smertestillende, da han ikke kan holde smerterne ud. Den ene sygeplejeske siger så til ham, at de ikke kan give ham noget smertestillende før fysioterapeuten har kigget på ham. Og fysioterapeuten vil ikke røre ved ham før der er taget et røngtenbillede af hans nakke. Og nu kommer så det helt groteske: Sygeplejesken forklarer ham at de, altså sygeplejeskerne, derfor skal bestilles et røngtenbillede - "men som du nok kan se, så har vi travlt da vi er strejkeramt. Så vi når det nok først på mandag". Det var altså fredag den pågældende dag. Tongue Tied
Jeg tror hun skal føle sig ret heldig i at han havde så store smerter at han kun reagerede ved at gå sin vej igen. Sådan et svar tror jeg ellers ville få selv den mest rolige person til at gå amok. Navnlig set i lyset af at han har gået rundt i en rum tid og set hvordan de bare har stået og pjattet i et hjørne.

Så i ovenstående scenarie, der vil jeg da helt klart mene at der burde være nogle skattepenge på vej retur sammen med et "undskyld du måtte lide unødigt".

/Jesper

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Skrevet kl. 22:26

Hej Ronni

Fristende, men jeg bider ikke på i denne omgang.

Total sejr til kunderne.

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:09

Meget godt indlæg mikkel.

MEN

Jeg ser det ikke som noget problem, for se hvad vi fik ud af denne strejke denne gang, vi fik tørret fagforeningerne GODT og grundigt.
DE laver ALDRIG sådan et stunt her igen, at vi ikke valgte at køre det derud hvor de knækkede nakken irritere mig..

BUPL fik 30 Mil mere over 3 år.
De har vel strejket i + 4 uger som koster dem 40 mil om dagen.
Dvs. de har brugt noget nær 800.000.000  for at få 30.000.000

Nu er jeg indædt modstander af fagforeninger i vores tid og ovenstående er et HELVEDES godt eksempel på hvorfor, og hold da op hvor jeg smiler i disse dage bare tanken på at tabe i nærheden af 770 Mil af medlemmerne penge er fandeme godt gået.

Man burde seriøst finde navnene på alle lederne i BUPL og så sørge for at alle virksomheder fik dem, for disse navne skal da ALDRIG slippes fri i dansk erhvervsliv..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:08

Jeg tror du glemmer hvad alternativet er. Hvis ikke der er to nogenlunde lige stærke parter i en forhandling, dur systemet ikke. Og de alternativer jeg ser i andre lande er bestemt ikke gode at efterligne.

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 15:18

Hvis det er positivt at nogle strejker og faktisk ender med en lønnedgang som de meget vel kan ende så ser jeg ikke fornuften i det.

Selvfølgelig skaæl vi have et system der virker, men folk skal altså også lige se realistisk på tingene 12,8% Er mange penge over 3 år.

Nu skal vi nok ikke komme ind på en diskussion om alternativer for der er vi 2 nok ikke enige :)
Men problemet er når man diskutere alternativer så ved man først om det virker når det er afprøvet, at det ikke virker i Land A betyder ikke at det ikke kan virke i LAND B

Fagforeninger var gode dengang der var noget at kæmpe for, idag er en fagforening i min verden simpelhen bare en flok røde der desperat holder fast ved gamle ting istedet for at forny sig.

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)