Jeg forstår altså ikke helt hvad du mener. I det forrige indlæg siger du, at ASP folk er dyrere, i det andet indlæg siger du at du godt forstår at .NET er dyrere. Hvad mener du?
Det er fordi du udelukkende ser på udviklingsomkostningerne. Hvis du har en mand ansat fuldtid til at passe et PHP, Asp.NET eller ASP Classic projekt vil du rimelig sikkert ikke se forskel på bundlinien. Men hvis du som de fleste andre har brug for mange udviklere i opstartsfasen og derefter har brug for løbende support, videreudvikling og fejlrettelser så har du typisk ikke økonomien til at fastansætte en person, og du skal sikre dig at det firma eller den person der har bygget din løsning er tilgængelig i den periode du forventer at bruge systemet, eller videreudviklinger af systemet.
Hvis ikke du gør det risikerer du at ende med at betale adskillellige udviklere for at sætte sig ind i din kode, det er som regel ikke gratis og kræver meget tid. Nogle sprog er nemmere end andre at sætte sig ind i, et af de helt fundamentale principper er her objekt orientering. Objekt Orienteret Programmering eller OOP, hjælper med at bryde koden op i mindre stykker som man kan forstå individuelt hvorefter man kan koncentrerer sig om samspillet imellem disse bagefter.
Hvis du skal rette i en del af softwaren kan du nøjes med at sætte dig ind i de interfaces den del af softwaren benytter og sørge for at dine rettelser lever op til disse og så burde resten, hvis det er lavet ordentligt fra starten af, køre videre uden at udvikleren behøver at tjekke koden i dem. Det er altså billigere at vedligeholde pæn og velskrevet kodet.
Derfor er rå-prisen for en dygtig udvikler typisk højere mens en billig udvikler vil resultere i flere udviklingstimer og mere refactoring og længere videreudviklingsprojekter.
Hvis du helt ser bort fra klassisk ASP er du da helt bestemt religiøs i stedet for praktisk anlagt. Men det må du jo selv om. Jeg er interesseret i resultaterne, og der er stadig masser af situationer hvor ASP er den rigtige løsning
Jeg har foretaget en grundig gennemgang af sproget basseret i mit kendskab og min deltagelse i en række udviklingsprojekter hvor Asp classic var anvendt, sprogets store ulempe er mangel på OOP(hvilket Php classic iøvrigt heller ikke har...). Asp mangler en logisk uniform måde at gøre tingene på og stort set alle udvikere har hver deres måde at gøre tingene på.
Det er tydeligt, at du ikke har haft kontakt med det miljø der koder klassisk ASP. De ASP folk jeg gennem tiden har haft til samtaler, og har ansat kan på ingen måde kaldes aldrende - faktisk er det de yngste i mine selskaber lige for tiden. Så det er nok mig der dør ud før dem :)
I min verden kalder vi dem HTX'ere :) ... ja jeg kunne have sagt mig selv at du ville misforstå, men de fleste kommer enten hurtigt videre fra Asp til et mere seriøst programmeringssprog eller ender med at fordybe sig så meget i det at de aldrig kommer videre.
Iøvrigt er beslutningen om at Microsoft helt dropper supporten af ASP bestemt ikke endelig.
Det lyder spændende, hvis nu sproget fik den samme overhaling som Php fik mellem v.3 og 5 ville der måske være potentiale i sproget. Men hvis jeg var dem ville jeg satse på asp.net istedet :)
"Fremtidssikring" er en tom og ret ligegyldig floskel når vi snakker om den hastighed som tingene forandres med på nettet. Jeg har aldrig brug for 10 års sikkerhed - og jeg kan ikke huske at andre end gumpetunge store koncerner jeg har arbejdet med nogensinde har forlangt noget sådan af deres leverandører. Og dem der gør det, har sgu aldrig haft success på nettet. Mobilitet er langt vigtigere.
Nu giver du så helt klart udtryk for at du ikke arbejder indenfor software udvikling :) ... det kan vi selvfølgelig ikke allesammen gøre, men prøv at spørge folkene bag det fejlslagne projekt "Amanda" hvad der mon var sket hvis de havde fået lavet en vurdering på om deres udviklingsprocess var basseret på et sprog som Java, C#/.NET eller PHP, som godtnok ikke eksisterende dengang men som ville have løst rigtig mange af de problemer de havde dengang.
Jeg er ret sikker på at PHP og ASP.Net vil være her i mange år, Java er jeg derimod ikke helt sikker på. Asp har altid været nummer to og efter at Microsoft begyndte at konkurrere med sig selv er det gået endnu mere tilbage. Før i tiden blev CGI kombineret med Perl eller f.eks. C brugt en del, og det ved jeg at blandt andet Hotmail også gjorde indtil for få år siden.Hotmail var meget tæt på at have kørt de 10 år før hjørnestene i deres system blev udskiftet.
Jeg ved ikke om det stadig gælder for Jubii, men ifl. Thoborgs egen bog fik de en "langhåret C programmør" til at udvikle selve søgemaskinen til Jubii fordi deres egen kode blev ved med at gå ned, og at det herefter kørte robust i mange år selvom de fik endnu flere besøgende.
Så nej, fremtidssikring er ikke en ligegyldig floskel. Det er en del af det man opnår når man tænker sig om og lader udviklerne gøre deres arbejde!