Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Email masseudsendelse

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/8/2006 3:05:11 PM
Forfatter: Ditlev
hvis du har med store kunder (1Mio mails/mdr+) at goere vil de altid forvente deres eget unikke IP nummer. Og uanset hvor paent du opfoerer dig vil du altid faa problemed med spamlisterne. Der er altid nogen der har glemt at de signede up, eller konkurrenter der oensker at straffe dig.
:) d.

Jeg forstår ikke helt logikken i denne her? Med et unik IP-nummer forhindrer du godt nok at andre kunder på et system ikke påvirker dig, men med 1 mio modtagere om måneden så er listen allerede stor nok til at skabe problemer for sig selv hvad angår uheldige anmeldelser (set ud fra ideen om at der altid er nogen der ikke forstår de har tilmeldt sig).

Samtidig så skal du som "ejer" af en enkel IP selv sørge for at der bliver betalt de udgifter der påføres for at holde systemet fri fra eventuelle lister ved fejl, og administratoren af systemet har flere IP-adresser der skal holdes ud af listerne og dermed bliver udgifterne størrer til kontrol. En udgift der som regel ender på kunden med lidt ekstra avance fra administratorens side.

Ved netop at samle udsendelser på enkelte mailservere hvis forbindelse til omverden er nøje overvåget og passet i forhold til sortlister, så vil en tilfældig "sur modtager" sjældent kunne lukke hele forbindelsen ned for alle. Netop fordi som tidligere beskrevet at seriøse sortlister arbejder sammen med ESP''erne (E-mail Service Provider) og altid kontakter udbyderne for at høre begge sider af sagen.

At forsøge at undgå problemer ved at sprede kunder over egne IP-adresser, gør det bare vanskeligere at overvåge og holde øje med, hvilket efter min mening unødvendigt fordyrer servicen for kunden, som altid i sidste ende, ender med at betale for udgifterne hos ESP''en.

En mailserver med en positiv historik inden for mailudsendelser og håndtering af problemer vil altid have bedre kår i en eventuel spam sag imod en ESP, end en komplet ny adresse/server. Arbejdet med eventuelt at whiteliste en IP-adresse ville skulle gøres for hver enkel kunde og igen bare påføre en masse enkeltstående udgifter på kunden.

Samtidig er IP-adresse skift, unikke ip-adresser til enkelt mailservere m.v. en ganske normal del af spammernes teknikker, hvorfor det ikke er nogen speciel god ide at opføre sig på en måde der kan misforståes i den henseende.

I det hele taget er IP-problematikken en forsvindende lille del i det store billede af hvorfor en e-mail bliver fjernet i et spamfilter, og der er en hel del andre ting man kunne bruge sine kræfter og penge på som e-mail-udsender for at optimere sin profit på mediet i forhold til mængden af modtagere.

Det er vigtigt at have en "katastrofeplan" og viden om hvad man gør den uheldige dag der sker (eller kende nogen der kan hjælpe en), men at hamstre IP-adresser og sælge dem som seperate produkter til nervøse kunder, under påskud af at de ellers løber en ualmindelig stor risiko, er mere gavnligt for udbyderens pengepung, end for både internettet eller kunden. Det er der som sådan heller ikke noget galt i, hvis man som ESP bare vil tjene nogle hurtige gryn på noget smart salgsgas

Hvis man som ESP vil sikre sig at ens service løbende fungerer, at der ikke er for mange uheldige episoder med anmeldelser m.v. så bør man i stedet for bruge tiden på at overvåge sine systemer, prøve at forstå hvordan man bedre kan få modtagerne til at huske at de har tilmeldt sig, være agtpågiven overfor eventuelle konkurrenter med knap så pæne hensigter, og samtidig være selektiv overfor hvilke kunder man vil gøre forretning med, samt kontrollere deres fortid, intentioner og hjælpe dem med at overholde både de skrevne og uskrevne regler.
Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/9/2006 1:38:35 PM Forfatter: Oscar Eg Gensmann
Dato: 4/8/2006 3:05:11 PM Forfatter: Ditlev hvis du har med store kunder (1Mio mails/mdr+) at goere vil de altid forvente deres eget unikke IP nummer. Og uanset hvor paent du opfoerer dig vil du altid faa problemed med spamlisterne. Der er altid nogen der har glemt at de signede up, eller konkurrenter der oensker at straffe dig. :) d.
Jeg forstår ikke helt logikken i denne her? Med et unik IP-nummer forhindrer du godt nok at andre kunder på et system ikke påvirker dig, men med 1 mio modtagere om måneden så er listen allerede stor nok til at skabe problemer for sig selv hvad angår uheldige anmeldelser (set ud fra ideen om at der altid er nogen der ikke forstår de har tilmeldt sig).

Jeg, som kunde med 1-2Mio mails pr uge, har altid krævet at have min egen IP range (gerne  fordelt over flere c-klasser). Det er simpelthen så dyrt at udsende så mange mails, at jeg ikke kan leve med at andre kunder evt. har problemer med deres opt-in politik eller lign. der gør at det fælles IP ender på en spamliste i et af de store netværk, og at en mail derfor fejler - jeg skal jo betale for udsendelsen alligevel.

Desuden er der flere af det store ISP''ere (især i Tyskland er min erfaring) der holder øje med hvor mange mails der ryger ud pr time pr IP nummer, og hvis det virker "urealistisk" for ISP''en at det kan være "reelle" mails så blokker de simpelthen for IP nummeret. Det kunne jo være at der var 10 mindre udsendelser igang fra en ESP der kun brugte eet IPnummer. Så denne ene udsending ligner een samlet udsending set fra den tyske ISP''s side, og de banner derfor måske IPnummeret.

Og så, ja - helt irationelt, ønsker jeg ikke at dele IP nummer med evt. konkurrerende virksomheder der benytter samme ESP.

I en overgang brugte jeg GLOBASE (det var et meget svagt øjeblik at jeg signede op hos dem, my god - det var en bommert.) til at udsende med, og der oplevede alle deres andre kunder hvad det betyder at få en storkunde ind. Da vi blev blokket et par dage fra en stor Dansk ISP røg alle de andre kunders mail også i deres spamfiltre.

I øjeblikket bruger jeg EmailVision, og der er individuelle IP''s en hyldevare man løbende bestiller sammen med de øvrige services man køber hos dem.

:)
d.

www.onapp.com

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)