Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.Net og SEO

Side 4 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig..

Man skal line hele løsningen op, hvor alt er tænkt igennem. Så kan kunde skære fra indtil prisen passer, så ved kunden hvad han får og kan ikke forvente mere... Vil dog stadig påstå at prisen ikke bliver så meget forskellig, hvis det hele er gennemtænkt fra start.
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:22

Mikkel, Kristian >> Min mening med css på <hn> tags var simpelt noget i denne stil :

h1 {
    display: inline;
    font-family: Verdana;
    font-size: 14pt:
}

Og hvad jeg ellers kunne komme i tanke om at smide på og det lyder til på jer at det ikke er noget problem.

Med hensyn til min personlige måde at gribe tingene an på ved programmering, så har jeg gjort mig for vane at lave mine .net applicationer inddelt i flere lag :

1. Database
2. Data lag
3. Logisk lag
4. Info lag
5. Design/præsentations lag

Det tager noget tid at sætte sig ind i den fremgangs måde, men det har efterfølgende skåret min udviklingstid ned med 20-25%. Der hvor VS 2005 virkeligt nosser rundt i det er netop ved anvendelse af denne og platformens indbyggede kontroller til håndtering af data. Disse kan ikke benyttes uden man har runat="server" slået til i form taggen og så får man starks en bunke lort smidt i sit html output, som for det første ikke er pænt og for det andet kan fylde meget. 

Frank >> Jeg kunne ikke være mere enig, hvis kunden og udvikleren inden start på et projekt tager en fornuftig snak om hvad behovet er, så bliver mine løsninger oftere billigere da der efterfølgende ikke kommer rettelser/opdateringer der kan komme i vejen for prisen ;o) 

/Martin
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 15:16
Og jeg glemte lige at høre om det har nogen betydning at en tabel i html''en står således :

<table border="0" width="100%"><tr><td><b>Navn</b></td><td><b>Adresse</b></td><td><b>Tlf:</b></td></tr>
<tr><td>Hansen</td><td>Hansensvej 1</td><td>123345678</td></tr><tr><td>Jensen</td><td>Jensensvej 2</td>
<td>123345678</td></tr><tr><td>Larsen</td><td>Larsensvej 3</td><td>123345678</td></tr></table>

Fremfor den almen sete udgave :

<table border="0" width="100%">
    <tr>
        <td><b>Navn</b></td>
        <td><b>Adresse</b></td>
        <td><b>Tlf:</b></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Hansen</td>
        <td>Hansensvej 1</td>
        <td>123345678</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Jensen</td>
        <td>Jensensvej 2</td>
        <td>123345678</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Larsen</td>
        <td>Larsensvej 3</td>
        <td>123345678</td>
    </tr>
</table>

Set i lyset af at den første model er genereret fra code-behind og derfor laves uden linieskift, men har det nogen betydning i forbindelse med SEO ?

/Martin
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:03
Du kan sagtens generere linjeskift, selvom du ikke benytter .NET-kontroller. Smid "\n" i dine strenge, så virker det helt fint. En anden mulighed kunne også være, hvis du smed hele dit output igennem HTML TIDY (og det gør du rent teknisk ved at lave en override af Render-metoden).

Mht. søgemaskineperspektiverne i det, så har jeg hørt argumenter for begge løsninger. Der er ingen tvivl om, hvad der for os mennesker er mest læseligt. Nogle søgemaskiner skulle ligeledes bedst kunne lide at arbejde med "læsbar" kode, da disse rent teknisk løber igennem hver eneste linje og ellers skulle arbejde med en stor buffer. Omvendt har jeg også hørt, at andre søgemaskiner bare sorterer alle overflødige whitespace tegn fra, og så er du bedst tjent med den første løsning, da du så også sparer en portion båndbredde.

Det er dog kun noget, jeg har hørt/læst, hvorfor jeg ikke er sikker, så jeg håber på, at Mikkel har en bedre viden på dette område (og det har han formentlig).
Tilmeldt 14. Apr 06
Skrevet kl. 13:17
Nu har jeg allerede en del års .NET erfaring, og der er slet ingen tvivl om, at ViewState er en dårlig opfindelse.

Det er ikke en dårlig opfindelse, fordi det ikke kan bruges, for det kan det sagtens. Problemet med "drag ''n drop"-programmering er jo generelt, at man gør ting lettere for programmøren og lader IDE''et klare opgaverne, og det får desværre de fleste udviklere til at springe over, hvor gærdet er lavest og slå hovedet fra.

ViewState er ganske anvendeligt i webapplikationer, og det har aldrig været meningen, at det skal bruges på websteder. Det er simpelthen ene og alene dovenskab, der har medført de problemer, som vi i dag ser! I CMS''ets back-end er det ganske fornuftigt at anvende ViewState til en hvis grænse, men webstedet er ikke en webapplikation - det er et præsentationslag for noget givent indhold.

Som en SQL Server MVP har skrevet, "My experience has forever cemented postback, viewstate, and datagrids as EVIL. Like Satan evil. Viewstate is pure evil. Oh, I already said that. Well, it bears repeating."

Derudover kan man sagtens lave formularer, der fungerer på .NET uden runat="server". Man kan givetvis ikke bruge udviklingsmiljøet i samme udstrækning, men der er jo heller aldrig nogen, der har påstået, at man skal kunne lave det perfekte websted uden omkostninger. CMS kan som værktøj overtage en stor del af opgaverne, men det kan lige så let blive en hæmsko, hvis det ikke er lavet rigtigt.

Forresten vil jeg gerne dementere, at Visual Studio 2005 ikke kan levere semantisk, valideret HTML. Det kan sagtens lade sig gøre, men det er altid en fordel, at man selv tager ansvar på de områder, hvor der er fastlagt krav til struktur mv. Man bør dog aldrig lade værktøjet levere HTML, da det netop i forbindelse med søgemaskineoptimering handler om at kunne kontrollere ens resultat.
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:44
Sikke en lang tråd om .Net. Jeg må da lige komme med at par kommentarer, da emnet er en af mine favoritter.

1. Det er nemt lave Url rewritting i .Net, man kan selvfølgelig benytte en af de angivene generiske løsninger. Eller hvis man er speedfreak, kan man overskriver Application_BeginRequest i Global.asax eller skrive en HttpHandler, det giver lidt flere muligheder for optimering.

2. Man skal serverside validerer, alt andet vil højst sandsynligt være et sikkerhedshul. Dette behøver dog ikke at ekskluderer client-side validering, eller give en dårlig brugeroplevelse.

3. ViewState er ikke ondt, det skal bare bruges rigtigt. Det er altid en god ide, at gennemgå sit arbejde for at se hvor ViewState kan slås fra, inden man ruller ud.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om der er nogle der ligger inde med noget dokumentation på at brug af viewstate påvirker søgemaskine resultater negativt?

PS: Hvis I savner lidt hastighed i jeres .Net udvikling så kig på www.llblgen.com, det er efter min mening den bedste O/R mapper tilgængelig.
Check også www.jetbrains.com, her lever Resharper den er genial.
Tilmeldt 14. Apr 06
Skrevet kl. 14:14
1. Det er nemt lave Url rewritting i .Net, man kan selvfølgelig benytte en af de angivene generiske løsninger. Eller hvis man er speedfreak, kan man overskriver Application_BeginRequest i Global.asax eller skrive en HttpHandler, det giver lidt flere muligheder for optimering.

Generelt set, så bør man som CMS-udvikler altid vælge den sidste løsning, da den både performer bedre og skalerer bedre. Det er dynamisk med HttpHandlers, da man hermed kan give brugeren mulighed for at skrive sin egen HttpHandler, hvis vedkommende er utilfreds med de muligheder, som systemet giver for URL-formatering. Det betinger dog selvfølgelig, at man har et separat lag, som brugeren kan trække informationer fra, men al udvikling bør være lagdelt.

3. ViewState er ikke ondt, det skal bare bruges rigtigt. Det er altid en god ide, at gennemgå sit arbejde for at se hvor ViewState kan slås fra, inden man ruller ud.

Det var egentlig også min pointe, hvis det ikke fremgik. Jeg mener dog sjældent, at man har behov for ViewState på websteder. Hvis jeg kigger på jeres forside, så har i en form og noget ViewState, men der er ikke postback. Det, mener jeg, er uhensigtsmæssigt.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om der er nogle der ligger inde med noget dokumentation på at brug af viewstate påvirker søgemaskine resultater negativt?

Der er ingen tvivl om, at det kun er i ekstreme tilfælde, at det virkelig bliver et problem, da det normalt bare vil filtreres fra. Problemet opstår, når søgerobotten alene læser de først X kilobyte af en fil og derved aldrig når at læse indholdet, fordi der er for meget "spild" (her kunne i forresten også optimere jeres websted ved at fjerne alt embedded/inline CSS og smide det i en separat fil).

Arbejder Allan Heller i øvrigt stadig hos jer?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:51

Forholdet mellem støj og signal har altid været et vigtigt aspekt af kodeoptimering til søgemaskiner. Dette gælder ikke blot for view_state, men også inline CSS, dybe table-konstruktioner osv Særlig slemt bliver det når støjen helt overdøver signalet, som på nogle .NET sites hvor jeg har set op til næsten 19.000 tegn i en view_state kode!

Med hensyn til linieskift eller ej har det ikke nogen særlig betydning. Jeg har dog erfaring for at det afktisk renderer lidt hurtigere i mange browsere, når linieskift droppes, men det gør så også debugging lidt mere besværligt :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:01
Hej Troels

Mht. viewstate på vores egen side www.easyflow.dk, så er det fordi den er bygget i EasyFlow systemet, der generisk bygger hele layoutet udfra indstillinger i databasen, derfor har der nogle gange at clientside koden, bliver mindre end optimal, simplethen for at mindske kompleksiteten af den bagved liggende kode.

Selvfølgeligt optimerer vi koden, alle de steder hvor vi finder signifikantet uhensigtsmæssigheder.
Men ærligtalt tror jeg ikke at en viewstate størrelse på 40 tegn falder i denne kategori (Men jeg vil dog alligevel spørge udviklerne om det er noget de kunne tænke sig at gøre noget ved ).

Mht. til inline stylesheet, så er vi bestemt opmærksomme på det, vi har også skitseret en løsning, men det er lidt komplekst da der ligger en substansiel kodebase bag, som vi ikke umiddelbart er villige til at gå på kompromis med vedligeholdelses venligheden af.
Pointen er det kommer, men vi har andre opgaver som vigtigere (Med en side størrelse på 17 KB er der vist heller ikke akut brug for en slankekur).

Allan arbejder ikke hos os længere, han har valgt at blive selvstændig massør, og såvidt jeg ved klarer han sig rigtigt godt.

Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 15:14

Lundsby >> Kunne du komme med et link til et eksempel på hvordan man laver url-rewriting med HttpHandler ?

Og så spørger jeg sikkert dumt men med inline css mener i da følgende :

body{font-family:Verdana;font-size:10pt} osv......

frem for :

body
{
    font-family:Verdana;
    font-size:10pt;
}

/Martin
Side 4 ud af 6 (53 indlæg)