Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.Net og SEO

Side 1 ud af 6 (53 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
For ikke at ødelægge den forige tråd (Google optimering) jeg skrev lidt i opretter jeg denne så vi kan få en snak om .Net og SEO.

Mine spørgsmål til dette er som følger :

1. Ved brugen af postbacks kan ens url''er blive "pæne" i den forstand at der ikke længere bruges side.aspx?cid=1&id=12, men ved postbacs med link buttons får man så et nok uforståeligt link for søgemaskinerne at tolke :

javascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("Send1$btn_Send", "", true, "", "", false, true))

Bare som eksempel. Ved f.eks et produkt katalog er mange tilbøjelig til at benytte links alá ....katalog/default.aspx?m=cat&id=12 som indikere at man bliver sendt til en kategori med id 12 som så generere dennes produkter.

Hvordan kan man omgåes dette i .Net

2. Ved brugen af view_state genereres der en bunke af krypteret informationer i toppen af siderne hvor kontroller har view_state sat til true. Brugen af view_state kan deaktiveres i enten toppen af den pågældende side eller på de enkelte kontroller.

Men ved formulare med validering som brugere skal udfylde er det jo klart en fordel at benytte view_state da info ellers vil gå tabt hvis valideringen støder på fejl, hvordan skal den så drejes ?

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:14

> Hvordan kan man omgåes dette i .Net

ISAPI Rewrite filter :)

> Men ved formulare med validering som brugere skal udfylde er det jo klart en fordel at benytte view_state da info ellers vil gå tabt hvis valideringen støder på fejl, hvordan skal den så drejes ?

Jeg er normalt ikke den store fortaler for server side validering af formularer. Jeg kan ikke se hvorfor brugerne skal sidde og vente på det! Brug client side validering, eller lav evt. en AJAX løsning.

I alle tilfølde er det ret ligegyldigt i forhold til søgemaskineoptimering, da søgemaskinerne ikke udfylder formularer :)
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 14:24
ISAPI Rewrite filter >> taler vi her om noget i stil med det Scott Mitchell beskriver i hans artikel om URL Rewriting in ASP.NET ?

De indbyggede kontroller i .Net til validering kan benyttes både serverside og clientside så det volder ikke problemer for mit vedkommende.

Lige bortset fra det, så vil et modul til håndtering f.eks artikler vel også tage sig bedre ud for søgemaskinerne hvis man vælger at oprette en fysisk fil på serveren og så gemme stien til denne fil i databasen, fremfor at gemme hele artiklen i databasen og så hente den med ....aspx?aid=12 søgerobotterne kan vel lettere finde frem til den fysiske fil ikke ?

Og hvis brugeren i samme ombæring har mulighed for at udfylde felter til <title>, <meta description> osv. så bliver siderne unikke og tilgængelige for søgerobotterne, selvom de omtalte sider indeholder andre funktioner til visning af seneste nyheder, seneste topics ect. ?

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:38

Nej, det er en megetdårlig strategi at lave statiske filer på serveren. Brug URL-omskrivning i stedet - det er en langt bedre og mere fleksibel løsning. Jeg bruger normalt ISAPIRewrite, der har stort set alle de samme funktioner som du finder i Apaches mod_rewrite.

Manuel udfylding af Titles og META-koder vil jeg IKKE anbefale på store systemer med mange redaktører, forums, blogs osv. Det SKAL automatiseres på en ordentlig optimeret måde.

Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 15:52
1. Jeg formoder at der er tale om denne http://www.isapirewrite.com/ men er den gratis version de har optimal nok eller skal det være den fulde version ?

2. Skal denne installeres på selve serveren, for hvis dette er tilfældet er det ikke super godt da jeg ikke hoster selv ?

Med hensyn til indtastning af meta tags og titles så kan jeg ikke helt se hvorfor det ikke skulle være ok at gøre det i forbindelse med oprettelse af en side ?

Jeg kan forholde mig til det i forbindelse med et forum el. artikel modul hvor det ikke er selve ejeren af siden der laver alle indlæg.

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:06
1) Jeps, det er den :)
Den gratis version er kan sådan set det meste men den understøtter kun EN config file for hele serveren, så du kan ikke sætte specielle reler op for hvert site på serveren, hvis du har flere sites kørende på den. Den købte version er dog så billig at det ikke er noget problem.

2) Og ja, ISAPI filtre skal instaleres på selve serveren - af en admin med root rettigheder, og herefter assignes til det enkelte website for at virke.

At skrive gode Titler og META-koder kræver en god portion indsigt - en indsigt som de færreste skribenter og web-redaktører har. Det er derfor ofte bedre at denne del centraliseres og administreres af nogle der faktisk har forstand på det :)
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 16:23

Der var også mere for at høre om den skulle installeres på serveren, da jeg laver løsninger for folk som har deres sites liggende på severe ude i byen er det jo ikke sikkert at jeg får dem til at installere det for mig, så derfor er jeg nok nødt til at skal finde en løsning alá den artikel jeg linkede til tidligere.

Med hensyn til diverse tags så er min primære opgave at lave en søgemaskine venlig programmering. Delen med at finde de korekte søgeord og sætninger til diverse tags må være op til folk der ved noget om det ;o)

Men jeg takker for hjælpen jeg er da blevet klogere på række punkter jeg ikke var klar over.

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:31

Hvis taggingen skal automatiseres er det et "back-end job" som du skal stå for - det kan kunderne ikke selv efterfølgende lave :)

Om du vil tilbyde dette eller ej er naturligvis helt op til dig selv, men hvis du lader være må du også forberede dig på at kunderne kommer rendende senere og brokker sig over disse "mangler" hvis de konsulterer en søgemaskine-idiot som mig :)

Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 17:13

Ok så lad os tage et givent eksempel :

En bruger kan oprette forskellige kategorier og produkter, ved hjælp af formularer

Hvis jeg her tilføjer 2 felter, 1 til title og en til metadescriptions, så kan en bruger/ejer selv styre det helt ned på produkt niveau.

Hvis ikke du mener at der i denne formular skal have felter til titles og metatags hvor skal jeg så ligge dem ?

Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at du (som sømaskine ekspert) ville finde en bunke fejl i mine projekter, men jeg skal jo starte et sted for at komme nærmere noget der ligner søgemaskine venlig programmering ;o)

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:23

Det er glimrende at have både TITLE og META-tags som felter på de enkelte sider, kategorier og produkter. Der bør altid være en mulighed for manuel overwrite at de automatiseringer der evt. laves. Og for små sites, med få sider og kun en person der vedligeholder det, kan en 100% manuel tilgang til det godt fungere - med den rette viden hos den person der skal skrive teksterne. Men på store websites, med tusindvis, eller millioner af sider er det ikke en realistisk løsning. Det er heller ikke en god løsning hvis der er alt for mange forskellige skribenter der bidrager til websitet, da det er for svært og tidskrævende at lære dem alle at skrive ordentlige titler og meta-koder.

En ny kunde jeg arbejder med lige for tiden, som vi er ved at skulle flytte til den .NET platform har 350.000 produkter i sin shop. Det nytter naturligvis ikke noget, at lave title og meta-kode felter for alle produkterne og å forvente at de skriver det ind manuelt. Hvis en person kan skrive 10 i timen, vil det tage 35.000 mandetimer - svarende til små 20 års arbejde. Ikke realistisk :)

Automatisering skal kunne opdeles i forskelige sektioner af sitet. Det er f.eks. ikke sikkert at det samme TITLE-script vil fungere på både kategorier og produkter.

Et "script" er blot en simpel formel for hvordan titler og meta-koder skal udskrives, som baseres på en blanding af faste tekster og dynamiske informationer relevante for den pågældende side - f.eks. produktnavn, pris, kategori, type etc.

En titel kunne f.eks se således ud:

Køb [product_name] og andre [product_category] hos CompanyName

Som du kan regne ud løber man hurtigt ind i forskellige udfordringer ved at lave sådanne automatiseringer, hvis teskten skal se ordentlig ud på alle sider - som f.eks. i forhold til flertals og entalsformer af ord, tiltaleform etc. Men det finder du ud af hvis du begynder at lege med det :)
Side 1 ud af 6 (53 indlæg)