Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.Net og SEO

Side 3 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mener at det grundlæggende er en MEGA fejl i .NET at de forsøger at bevare state i alle mullige sammenhænge hvor det ikke burde være nødvendigt. Internettet er som udgangspunkt et stateless inviroment og jeg synes der opstår for mange problemer, generelt, ved at genemtvinge dette forsøge på at bevare state. Specielt synes jeg det er fuldkommen latterligt i forhold til almindelige tabeller med data og tekster på siderne. I et shopping cart er det naturligvis nødvendigt - men her kommer søgemaskinerne alligevel ikke ind. Et website BØR kunne læses af alle i et stateless version, efter min mening. Men det bliver jeg nok aldrig enig med Microsoft om hehehe

Jeg ved at der er mulighed for at på view_state koden udskrevet i bunden af HTML koden fremfor i toppen. Hvis du gør det bliver problemet mindre. Men med de ekstremt tunge view_state jeg ser rundt omkring kan det alligevel gtive problemer - den værste jeg til dato har set var en view_state på knap 20.000 tegn! - det er over 25 a4 sider hvis man printer det ud. DET er i hvert fald skide dårligt i forhold til søgemaskinerne. Forholdet medllem "støj" og indhold bliver simpelt hen for ringe (og så var denne kode i øvrigt udskrevet i toppen af siden, så søgemaskinerne nåede faktisk aldrig ned til det rigtige indhold!)

Hvis ikke du kan finde på andre løsninger vil jeg anbefale dig at udskrive tabeller og tekst på de almindeligt offentligt tilgængelige sider via almindelige tabeller, så du får en ren, pæn og stateless kode :)

> Når nu du arbejder med et site udviklet i .net er det så udelukkende det visuelle for brugere du kigger på eller er det også et evt. bagved liggende admin modul ?

Begge dele. Back-enden er jo her de tilgænelige faciliteter for websitet styres og de skal bestemt også være i orden, men det er naturligvis det færdige resultat - front-end''en, der tæller i forhold til resultaterne søgemaskinerne. I en produktionssammenhæng kan de to ting do ikke skilles ad og det er ofte nødvendigt at forstå systsmet som helhed for at finde de beste løsninger, samlet set.

Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:14

> Hvis ikke du kan finde på andre løsninger vil jeg anbefale dig at udskrive tabeller og tekst på de almindeligt offentligt tilgængelige sider via almindelige tabeller, så du får en ren, pæn og stateless kode :)

Det kan jeg sagtens, det var mere set i lyset af den "skide" viewstate, den forsvinder først helt hvis runat="server" er fjernet fra form taggen, se de 2 nedenstående eksempler :

MED runat="server" i formtag - 44 linier kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head>
    <title>Untitled Page</title>
</head>

<body>
<form name="form1" method="post" action="Default.aspx" id="form1">
    <div>
    <input type="hidden" name="__EVENTTARGET" id="__EVENTTARGET" value="" />
    <input type="hidden" name="__EVENTARGUMENT" id="__EVENTARGUMENT" value="" />
    <input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE" value="/wEPDwUKMTM2NjQ1ODc5OQ9kFgICAw9kFgICBw8QFgYeDURhdGFUZXh0RmllbGQFCUdyb3VwTmFtZR4ORGF0YVZhbHVlRmllbGQFCVVzZXJHcm91cB4LXyFEYXRhQm91bmRnEBUCCkZvcmhhbmRsZXIGQnJ1Z2VyFQIBMwE1FCsDAmdnZGRkGLP5aDGzeeC4nfeWIVDcFl6yecs=" />
    </div>

<script type="text/javascript">
    <!--
    var theForm = document.forms[''form1''];
    if (!theForm) {
        theForm = document.form1;
    }
    function __doPostBack(eventTarget, eventArgument) {
        if (!theForm.onsubmit || (theForm.onsubmit() != false)) {
            theForm.__EVENTTARGET.value = eventTarget;
            theForm.__EVENTARGUMENT.value = eventArgument;
            theForm.submit();
        }
    }
    // -->
    </script>
    <div>
        <span id="Label1">Label</span>
        <input name="Text1" type="text" id="Text1" /><br />
        <span id="Label2">Label</span>
        <select name="Select1" id="Select1">
            <option value="3">Forhandler</option>
            <option value="5">Bruger</option>
        </select><br />
        <input name="Submit1" type="submit" id="Submit1" value="Send" /><br /><br />
        <a id="HyperLink1" href="Text/Text/1.aspx">HyperLink</a></div>
    <div>
     <input type="hidden" name="__EVENTVALIDATION" id="__EVENTVALIDATION" value="/wEWBALWnomQDwLzlKGwCgLZ6o/aCgLVo8avDjSsKCeqYmGhlPDv/TZ8QKzKgGHu" />
    </div>
</form>
</body>
</html>

UDEN runat="server" i formtag - 20 linier kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http:/
Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 12:14
Hej.

Den væsenligste faktor med hensyn til hastighed i den løsning jeg foreslår tror jeg helt klart er på server niveau idet hver enkelt forespørsel resulterer i en egentlig 404 fejl.

Jeg har selv leget en del med tanken om at lave en løsning der kunne håndtere forespørgsler på denne måde og så netop anvende URL'en som en xpath forespørgsel til et xml dokument.

Måden jeg ville gribe det an på er:

Lave et simpelt xml document der indeholder alle mine html sider, layout og indhold er adskilt - det forstår sig :)

Hver enkelt xml note ville jeg så transformere vha. xslt og gemme det færdige resultat som en asp.net side.

Viewstate problemet: jeg kan ikke umiddelbart se at det fortsat er et problem, med den løsning jeg skitserer har du sådan set kun en side, din default.aspx (hvis det er den er er error document) modtager alle requests, finder den rette XML og transformerer denne vha. xslt.

Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:20
Når nu vi er ved snakken om SEO, har det så nogen betydning at man ved hjælp af css ændre farve, font, størrelse osv. på <h1>, <h2>....... tags så de ikke er så voldsomt store ?

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:46
Ja, det vil normalt være ok - med mindre du gør det for at skjule tekster for brugerne som du fodre søgemaskinerne med.
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 18:54
Nu har jeg ikke læst hele tråden,

men hvorfor ikke holde view_staten på server siden. Enig i at det er noget støj på klient siden, det skal kun ligge på server sessionen..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:55

Du har helt ret - generelt set kan jeg heller ikke forstå hvorfor så mange udviklingssprog og udviklere vælger at placere så meget "junk" på klienten, når det hører meget mere hjemme på serveren end hos brugeren. Dette gælder ikke bare view_state, men en masse andre ting...

Hvorfor anvendes der f.eks. overhovedet så mange, lange og komple uforståelige parmeter navne og ligeså uforståelige values i URLs? Det er fordi udvikler skal bruge denne info så de kan loade det rigtig indhold i templaten - siger de. Og hvad fa''en raver det brugerne? Hvad rager det mig og søgemaskinerne? Hvorfor skal alle de template-nødvendige data overføres via en URL når der findes andre meget bedre løsninger? Det er fordi udviklere i alt for lang tid er sluppet afsted med at bilde kunderne ind at det er den bedste løsning. Det er det bare ikke. Det er en lorteløsning.

I det hele taget synes jeg mange flere burde tænke deres webapplikationer i to selvstændige lag - server side og client side, som skal snakke sammen. Der er krav til klient laget og krav til server laget og i stedet for at finde den dårligste mellemvej, så erkend at der skal bygges bro mellem de to sæt af krav. Det nytter ikke noget at vi, som brugere, og søgemaskinerne med deres begrænsinger, skal finde os I at det interface vi har til web-indhold skal bære så urimeligt meget præg af "IT-teknik". Man lader jo heller ikke en mekaniker designe og indrette en bil :)

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 22:24
Årsagen til at man som udvikler gemmer parametrene i URL''en er ganske simpel: det er den letteste måde at gøre det på! Det er ikke altid den bedste men det er den letteste, klienten kan problemfrit gå frem og tilbage i browserens historik hvis parametrene er gemt i url''en.

Den bedste løsning adskiller business logic og præsentation i to forskellige lag, men det tager tid at designe en sådan arketektur.

Alle dygtige udviklere ved at jo før man går i gang med at skrive koden, jo større er sandsynligheden for at projektet ikke lykkeds, så enkelt kan det siges.
Men som udvikler begynder dig projekt ofte ved tasterne, du skal lige prøve noget af, og inden du ser dig om er du så langt med din applikation at du ikke kan få dig selv til at smide koden væk - og så hænger du på den!

Med hensyn til css og h1, så er det en god ide at anvende noget i stil med:
h1 {display:inline;}
Det gør h1 tagget meget mere medgørligt.

Men hold dig fra at gemme tekst med hvid skrift på hvid baggrund eller på anden måde forsøge at snyde brugerne for at kunne få endnu flere link på siden - den slags går altid galt.
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:39
Dato: 4/4/2006 9:54:46 PM
Forfatter: Mikkel deMib
Hvorfor anvendes der f.eks. overhovedet så mange, lange og komple uforståelige parmeter navne og ligeså uforståelige values i URLs?

Well, det er fordi det er nemmest - med andre ord lazyness.

Ingen tænker kvalitet, udvikler som opgave-stiller, kun at det skal koste gratis. Og så bliver der skåret alle steder, og man ender med noget crap som ingen kan bruge - puha, der fik jeg luft ;)

Jeg har altid postuleret, at hvis man tænker løsningen igennem, rigtige arkitektur og gennemtænker designet og kvalitet, vil løsningen max koste 1 uges ekstra arbejde. Omvendte bliver der ingen øvlebøvle med seo, manglende skalering, dårlig performance, ukomplet test og derude af - som reelt koster de 50% over budgettet...

Men hvis man bestiller en fiat, får man ikke en ferrari– selv om mange tror det.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:42
> Men hvis man bestiller en fiat, får man ikke en ferrari– selv om mange tror det.

Ja, og hvis sælgerne af webløsninger vare bare en anelse mere ærlige end bilsælgerne ville de ikke påstå at man får en ferrari når de faktisk sælger en en trehjulet fiat
Side 3 ud af 6 (53 indlæg)