Her er en artikel om emnet her Inline Css, er når der er angive Css kode i selve html filen. Istedet bør man lægge alt Css kode i en seperat fil. |
.Net og SEO
Lundsby >> Cool, jeg har lige samlignet det stykke software jeg har med den artikel og det er en HttpHandler der er skrevet til dette formål. Man laver simpelt nogle kritere i config filen som går det muliget at lave "pæne" url''er, så der har jeg fat i det rigtige ;o)
Med hensyn til inline CSS så har jeg alle dage lavet det i en seperat fil da det jo livet noget lettere ved redigering og så er "code reuse" et must for ikke at skrive det samme igen og igen.
Men tak for oplysningerne.
/Martin |
Derudover kan man sagtens lave formularer, der fungerer på .NET uden runat="server". Man kan givetvis ikke bruge udviklingsmiljøet i samme udstrækning, men der er jo heller aldrig nogen, der har påstået, at man skal kunne lave det perfekte websted uden omkostninger. CMS kan som værktøj overtage en stor del af opgaverne, men det kan lige så let blive en hæmsko, hvis det ikke er lavet rigtigt.
Jeg er godt klar over at man kan lave alm. html formulare og tilgå dem i codebehind med request.form("element") og så benytte session''s eller andet til at holde en form for viewstate på felter der først skal valideres inden der submittes.
Det korte af det lange er bare at man bliver bombet tilbage til stenalderen og må derfor gå på kompromi med de muligheder der er.
Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om der er nogle der ligger inde med noget dokumentation på at brug af viewstate påvirker søgemaskine resultater negativt? Det har ikke været mig muligt at finde noget dokumentation på det, men uanset hvilken artikel jeg har læst, forum debat jeg har deltaget i så bære det altid præg af at det ikke er godt for SEO. Ligeledes kan man snakke om brugen af div''s til at lave layout i stedet for tabller, det korte af det lange er vel, som mikkel også skriver, at jo mindre "støj" der er på siden jo bedre placeringer vil man vel kunne opnå i søgemaskinerne.
/Martin |
> Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om der er nogle der ligger inde med noget dokumentation på at brug af viewstate påvirker søgemaskine resultater negativt? Hvis man er meget fokuseret på kun at kaste sig ud i noget der er veldokumenteret vil jeg anbefale at man finder et helt andet område end søgemaskineoptimering :) |
> Hvis man er meget fokuseret på kun at kaste sig ud i noget der er veldokumenteret vil jeg anbefale at man finder et helt andet område end søgemaskineoptimering :) Det er ellers nærmest på din anbefaling at jeg er begyndt at interesserer mig for søgemaskine optimering. Jeg har læst din blog om hvordan CMS og Webshop systemer bør gøre mere for dette område.
Da jeg leder udviklingen af et shopsystem, er det nok meget fornuftigt at jeg sætter mig lidt ind i det. Har en ide om at det kan blive en vigtig konkurrence parameter for os.
Jeg kan da også sagtens acceptere råd og vejledning, der bygger erfaring og gut feeling. Men jeg vil nok altid foretrække og favorisere veldokumenteret viden, det lidt en miljø skade ved en naturvidenskabelig baggrund.
|
Jeg har kigget en del efter en løsning til mange til en problemet. Jeg har en HttpHandler der omskriver parameter url''er til læse venlige url''er, men den oprindelige url kan stadigt tilgåes og så har jeg mange til en problemet. Er der nogle der har set/læst om dette nogle steder som kan komme med et link ?
/Martin |
Hej Martin Jeg vil tro at du kan løse problemmet via Items collection''en. Hvis du i din HttpHandler f.eks. sætter Items["NiceUrl"] = true, så vil du i selve siderne kunne check via Items["NiceUrl"] != true, også redirectet til en Page Not found fejl. På denne måde vil dine sider kunne nås fra en og kun en url.
|
Og når du mener tjek det på siderne er det så i codebehind, for det virker ikke som en ret fleksibel løsning. /Martin |
|
Hej igen,
Lundsby >> Jeg fandt ud af at jeg ved nogle ganske få ændringer i min HttpHandler kunne styrre det hele derfra, således at alle indgange til en side ender op i den omskrevne url.
For at samle tråden lidt, prøver jeg at lave en opsummering af hvad der er diskuteret her og havd jeg har kunne snuse op på andre sites.
Opsummering
1. En af de ting jeg har erfaret er at man skal undgå postbacks i så mange tilfælde som det overhovedet er muligt. Det er ikke muligt for søgemaskinerne at aktivere dem.
2. Venlige url''er /news/show-one/detail22.aspx fremfor /news/default.aspx?m=show&a=one&id=22 er bedre da søgemaskinerne har lettere ved at håndtere disse frem for de dynamiske. Der skal dog tages højde for at de oprindelige url''er ikke er tilgængelige.
3. Når der dynamisk genereres indhold på en side er det vigtigt at administratoren af et system har mulighed for at kunne lave titles og metatags så disse bliver forskellige på alle sider. Det er også en fordel at disse kan genereres automatisk i f.eks et produkt katalog som kan indeholde flere tusinde produkter.
4. Viewstate er også vigtigt set med SEO øjene da denne kan blive vildt stor (10.000-20.000 tegn, måske mere) sørg for at begrænse brugen af den så ofte som det er muligt. Og evt. flytte den til bunden af siden. For helt at undlade den kan man fjerne runat="server" i form taggen, dette resultere dog i at de fleste indbyggede kontroller ikke kan anvendes.
5. Sørg for at generer sigende links i stedet for "Læs mere her" da et link med sigende indhold letter vil blive fundet af søgemaskinerne.
6. Billeder på siden skal altid have en alt eller title med da dette også har betydning for søgemaskinerne.
7. Lav overskrifter med <h1>, <h2>, osv. da det er bedre en alm. brødtekst med en <b>Overskrift</b> eller <span class="headline">Overskrift</span> omkring.
Dette var noget af det der har været snakket om i denne og andre tråde som jeg lige kunne komme frem til set med udvikler øjne. Hvis der er ting jeg ikke har med i listen er i velkommen til at komme med input. Jo mere vi kan hjælpe hinanden jo bedre opgaver kan vi levere i sidste ende.
/Martin |