Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.Net og SEO

Side 2 ud af 6 (53 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er klart en fordel med den måde at gribe tingene an på. Men det kræver stadig væk at de navne der så bruges til henholdsvis produkter og kategorier skal laves med omtanke og ikke bare "stol_abd123" da jeg desværre ser det nogle steder. Der skal jeg så sørge for at oplære dem i en bedre skik når de laver navne på specielt produkter.

Fod note : Det er super cool at du gidder bruge tiden på det her. Og du siger bare til hvis jeg spørger for meget.
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 19:21

Hej Martin

Jeg ved ikke så meget om URL Rewrite (endnu ) og hvilke features man har behov for, men her er et eks. på hvordan det kan gøres unden et ISAPI-filter, direkte i .net.
http://www.codeproject.com/aspnet/urlrewrite.asp - du kan jo så selv udvidede det.

Alt om både i Danmark

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:00
Det virker som en meget tung løsning i forhold til et ISAPI filter
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 21:12
Jeg har søgt lidt rundt omkring og fandt frem til at .Net 2.0 har noget de kalder Url Mapping som dog er extreemt begrænset da team''et bag det ikke ville lave mere på det da en Longhorn Server skulle indeholde disse faciliteter og som skulle komme på markedet om et par år. Artiklen nedenfor forklare det hele lidt nærmere :

http://www.developer.com/net/asp/article.php/3581326

I denne artikel henviser de til en side hvor der er tale om en til/overbygning af Url mapping den kan ses i denne artikel om det er super godt ved jeg ikke, men da flere af de projekter jeg laver ligger på servere ude i byen er det jo ikke nemt med den ISAPI Rewrite Filter.

http://www.urlrewriting.net/en/default.aspx

/Martin
Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 13:58
Hej Martin.

En anden mulig løsning kunne være at gøre brug at .Nets evne til at håndtere 404 sider (sider der ikke findes)

Hvis du læser denne artikel om asp.net custom error pages kan du se at du via asp.net kan lave en side der bliver kaldt hver gang der er en forespørgsel til en side der ikke findes på din server.

Du kan så opfange Request.Url.ToString via denne side der kaldes og på den måde finde ud af hvilken side der blev forespurgt på og dermed servere den korrekte fil på din server.

Løsningen er ikke ideel, men hvis man har sin server stående ude i byen og de ikke vil installere isapi rewrite eller lign. må man finde en anden vej.

Jeg kunne forestille mig at ovenstående løsning også efterlader en del entries i din server log, hvert besøg resulterer jo i en 404 fejl.

Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 14:15

Kristian >> Så tror jeg at den løsning de 2 gutter fra tyskland har lavet (se link ovenfor) er bedre der skal jeg blot lave følgende :

<add virtualUrl="^~/(.*)/page(.*).aspx" 

rewriteUrlParameter="ExcludeFromClientQueryString" 

destinationUrl="~/Text/Default.aspx?m=$1&amp;a=$2"

ignoreCase="false"/>

Så kalder jeg mine sider med .../Text/page12.aspx i min kode rundt omkring på mine sider. Det virker helt i top og der er ikke nogen forskel i hastighed efter hvad jeg har kunne måle indtil videre, om det så bliver et problem hvis der kommer for mange omskrivninger på ved jeg ikke, men så mange har jeg heller ikke.

Men tak for dit indput anyway ;o)

/Martin

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 15:09
Hej Martin, ja det er nok den letteste løsning.

Min ide er at anvende URL''en www.hjemmeside.dk/en/eller/anden/side som en del af en forespørgsel. Du tager /en/eller/anden/side og anvender det til at forespørge en XML baseret løsning eller en database hvor du så kan forespørge på "en/eller/anden/side" eller du kan bruge det til at lave en menu struktur med hvor du forespørger på alle sider der ligger under "en/eller/anden".

Men som sagt det er ikke den nemme løsning : )

Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 10:40

Kristian >> Ville din løsning arbejde hurtigere end den anden ?

En anden ting er den view_state der genereres så snart man benytter sig af en eller anden kontrol på en side. Hvis man i toppen af sin side laver en EnableViewState="false" så gælder det for alle kontroller ned over siden. Men da form tagen skal køre som runat="server" genereres der stadigt en view_state på ca. 20 byte. Vil denne have en så stor effekt på søgemaskinerne at det placere en dårligere ?

/Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:52

> Vil denne have en så stor effekt på søgemaskinerne at det placere en dårligere ?

Det er blot en af de faktorer der spiller ind. I sidste ende kan den blive afgørende, men som med alle andre faktorer spiller de dynamisk ind. Hvis man forestiler sig at et konkurrerende site får 100% samme score som jeres - bortset fra view_state "snavset", ja så ka det godt være lige det der gør at du ligger under din kunurrent.

God søgemaskineoptimering er et resultat af summen af alle de små ting der gøres rigtigt :)
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 11:46
Kan du komme med en idé til en workaround på det med viewstate ?

Det eneste jeg kan se som løsning på det er at fjerne runat="server" fra min form tag og så være afskåret fra brugen af de inbyggede kontroller i .net da disse kræver runat="server" i form taggen.

Så skal jeg ud i selv at generere tabeller til visning af data (hvilket ikke er noget problem), men jo klart vil tage længere tid end at bruge et gridview eller en dataliste.

Når nu du arbejder med et site udviklet i .net er det så udelukkende det visuelle for brugere du kigger på eller er det også et evt. bagved liggende admin modul ? Dette har jo ingen relevans for søgemaskinerne da disse sider ikke ønskes tilgængelige for almindelige brugere af siden ?

/Websam
Side 2 ud af 6 (53 indlæg)