Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Telefonisk kontakt til "dårlig" betalere

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen årsag

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:31
Dato: 4/11/2006 3:39:27 PM
Og så bliver kunden ''blot'' smidt i RKI. Og det er efter sigende ikke en fornøjelse:-)

Hvordan smider i folk i RKI hvis de nægter at skylde pengene, og der ikke er faldet dom for det? - Det kan mig bekendt ikke lade sig gøre/bør ikke kunne lade sig gøre.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:42

Hejsa

Man kan godt blive smidt i RKI uden man har en dom. Der vil man så stå indtil man har betalt sin gæld, eller i, tror jeg, 5 år. Så er ret sikker på det sagtens kan lade sig gøre.

Det kan ikke lade sig gøre hvis kunden bestrider kravet. Altså hvis man siger man aldrig eks. har bestilt et produkt. Så kan man faktisk slet ikke sende folk til retslig inkasso.

Men bestrider kunden ikke at de har skrevet under og bestilt og alt det der, men de vil/kan blot ikke betale, så kan man enten hive dem i retten eller få dem smidt i RKI.

Synes faktisk det er ret fornuftigt. At starte gang i en retssag, er vist en ret dyr æffere både for dig, for den der skylder og for samfundet. Så når det drejer som om mindre beløb (Det er selvfølgelig relativt hvad mindre er) synes jeg nu personligt at det er ret fornuftigt at der et alternativ til at sætte retssytemets store tunge hjul igang.
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:51

Hej

Det kan godt lade sig gøre at få en debitor registreret i RKI - også uden dom.

RKI kører med 2 registre:

Det åbne:        Her skal gælden være mere end 1.000,- kr. og der skal være dokumentation for gælden,    
                        f.eks. dom eller skriftlig skyldnererkendelse. En registrering vil være aktiv indtil debitor
                        betaler - dog maksimalt 5 år.

Det lukkede:   Debitor kan registreres for gæld over 200,- kr. og der behøver ikke at være
                        Dokumentation for kravet, som dog ikke må være bestridt. Registreringen er aktiv
                        indtil debitor betaler - dog maksimalt 2 år. Det er KUN den kreditor, der har indberettet
                        den dårlige betaler, der efterfølgende kan se registreringen.

Med venlig hilsen

Jens Lund

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 16:02

"Regler for indberetning 

Som kunde hos RKI må du advare skyldneren om indberetning til RKIs register, når det skyldige, forfaldne beløb er på mere end 200 kroner, og du tidligere skriftligt har rykket mindst 2 gange for beløbet. Betaler skyldneren fortsat ikke inden den givne frist, må du indberette skyldneren til vores register, samtidig med at sagen bliver overgivet til inkasso. "

og længere nede:

"Strid
Der må ikke være strid mellem dig og skyldneren om hverken fordringens eksistens eller beløbets størrelse. En eventuel strid skal afgøres ved eksempelvis en dom, som ikke må være anket, anden retslig afgørelse eller skriftlig skylderkendelse, før skyldneren må blive advaret / indberettet til RKI.

Sletning

Ifølge Persondataloven skal vi slette registreringen efter 5 år, men hvis skyldneren betaler sin gæld til dig, bliver registreringen naturligvis straks slettet."

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 10:26
Jeg har stor erfaring i dette ømtålelige emne, mange spekulerer jo decideret i ikke at betale før de bliver rykket, større firmaer er de værste.

Kontoudtog og skrivelser hjælper ikke, og det er de færreste der betaler rykkergebyrerne, som man så ovenikøbet skal bruge tid på at kreditere, og i sidste ende ødelægger det forholdet til kunden.

Den bedste løsning er at ringe til kunden, aller vigtigst på en sød, venlig, hyggelig, morsom og diplomatisk facon.
Notér dato, tid, person og de enkeltes mere eller mindre dumme undskyldninger, og hvis du er sød og venlig kan du tillade dig at ringe ret ofte og spørge til sagen, og pengene kommer snart i hus - uden at du har ødelagt forholdet til kunden.

Humor betaler sig.
 Du får IKKE brug for dem her
Man kommer bare længere.
Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 23:32

Hej

Jeg er helt enig i at når man ringer til folk første gang og hører så skal man være venlig og helst have et smil på læben. Ingen tvivl om man kommer længere. Men folk skal også forstå at det er altså betaling for en vare de har købt. Så hvis de lover at betale og så ikke gør det, så er det min tålmogighed ret hurtigt slipper op. Så kan folk sige hvis de ikke kan lige nu, eller der er andet. Så kan man finde ud af noget. Men hvis det er fordi bare ikke lige "føler" for det, så er der ingen nåde fra min side

Men det er måske også et temperaments spørgsmål

Det skal dog sige det er få kunder der ikke betaler i første omgang, og meget få der ikke betaler når man har talt med dem. Det er i hvert fald min erfaring
Tilmeldt 8. May 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 03:13
Nej, det er jo netop kunsten ved inkasso.

Jeg sender årligt 40 kunder til inkasso.  Hvis de ikke betaler efter første rykker, er der nul tolerance.  Kunden skal betale inkassoomk. uanset hvad.  Det er sjældent nogen sidder så skidt i det, at man ikke kan tage pant i bare et eller andet.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:09
Der er mange måder at køre inkasso på. Iværksættere kan ved at deltage i et møde, som Inloco Regnskab og Experian A/S (KOB og RKI har slået sig sammen og hedder nu Experian A/S) afprøve systemet med fem gratis rykkere gennem Experian. Samtidig får du adgang til at bruge deres webstatistik, så du kan hente virksomhedsoplysninger på alle virksomheder og regnskaber fra selskaberne helt gratis i et halvt år. Jeg synes selv, at jeg har lavet en rigtig god aftale, og Experian A/S synes tilsyneladende at det er spændende med dette iværskætter-initativ.

Mødet foregår i København, invitationer udsendes senere, man kan forhåndstilmelde sig her:

- og så samtidig overveje at købe Franciskanerseriens 3. bind "Nøgletal i praksis", som er anledning til, at hele denne aftale kom i stand.

Mange hilsner

Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 16:40
Super godt initiativ Anette.

Desværre er et tur til København lige i overkanten for et enkelt møde, så jeg tror bare, at jeg betaler de cirka 500 kr. for at lade RKI køre sagen til dørs.

Hvis der er grundlag for det samme arrangement i Århus, vil jeg meget gerne være behjælpelig med at prøve at skaffe lokaler til det i iværksætter huset IT-Huset Katrinebjerg, hvor jeg har kontor. Så sig bare til

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)