Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-Handelsprisen - interessekonflikt?

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre ofte kontroversielt at holde holde hyldestarrangementer i Danmark og det er også tilfældet her. Tak for interessen for ehandelsprisen.

Jeg sidder til dagligt hos FDIH som arrangerer ehandelsprisen. Jeg kan forsikre om at der ikke er tale om interessekonflikt i juryen til ehandelsprisen. Du kan læse mere om jury og processen på ehandelsprisen.dk, men ehandelsprisen er ikke én pris, men otte forskellige priser. Ligeledes er de 50 meget kompetente jurymedlemmer fordelt i forskellige kategorier. Medlemmerne har i øvrigt brugt meget tid på at gennemgå de ialt 175 virksomheder der har stillet op i konkurrencen. I de tilfælde hvor der har været en mulig interessekonflikt med et jurymedlem har han/hun forladt juryen og skiftet til en anden kategori. Jeg håber at I vil anerkende juryens store arbejde. Vi skal nok gøre mere ud af kommunikationen fremover.

Så til det med kvinder og mænd kan jeg kun sige at jeg er helt enig - gerne flere kvinder tak. Rigtig mange netbutikker startes af dygtige kvinder og det kommer der super gode forretninger ud af. Alle er nok enige i at de faglige kompetencer er afgørende og det er på den baggrund at jurymedlemmer skal vælges. Hos FDIH søger vi altid efter kompetente personer af begge køn som er positive og som vil engagere sig. Så kom frem.

Mange hilsener

Morten Kamper

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 09:06

Der må være en eller anden form for konflikt.

Jeg kan se, at SmartGuy vandt Brancheprisen.

Min hustru har netop returneret en vare fra smartgirl.dk (som jo er samme firma), og de sendte en mail om, at de har tilbagebetalt beløbet fratrukket den oprindelige fragt. Da vi selv har webbutik, ved vi jo godt, at det ikke er lovligt, og jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er en enkeltstående smutter fra deres side af. Så skulle deres systemer da være manuelle, og det er de nok ikke.

Det skal til deres ros siges, at de rettede fejlen på 5 minutter, men det virker lidt som om, at "går den, så går den". Og så er man efter min mening ikke værdig til at vinde denne pris.

Så jeg undrer mig over, om jurymedlemmer overhovedet har prøvet at handle hos de nominerede butikker. Hvis man skal bedømme, hvem der er den bedste netbutik, så er man næsten nødt til at teste den faktiske service, leveringstid og returpolitik. Det er ikke nok at læse, hvad firmaet lover.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:20

Johnny Speiermann:

Der må være en eller anden form for konflikt.

Jeg kan se, at SmartGuy vandt Brancheprisen.

Min hustru har netop returneret en vare fra smartgirl.dk (som jo er samme firma), og de sendte en mail om, at de har tilbagebetalt beløbet fratrukket den oprindelige fragt. Da vi selv har webbutik, ved vi jo godt, at det ikke er lovligt, og jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er en enkeltstående smutter fra deres side af. Så skulle deres systemer da være manuelle, og det er de nok ikke.

Det skal til deres ros siges, at de rettede fejlen på 5 minutter, men det virker lidt som om, at "går den, så går den". Og så er man efter min mening ikke værdig til at vinde denne pris.

Så jeg undrer mig over, om jurymedlemmer overhovedet har prøvet at handle hos de nominerede butikker. Hvis man skal bedømme, hvem der er den bedste netbutik, så er man næsten nødt til at teste den faktiske service, leveringstid og returpolitik. Det er ikke nok at læse, hvad firmaet lover.

Nu skal man lige huske på ,at jurymedlemmer laver et kæmpe stykke frivilligt arbejde. Jeg har selv siddet i mange juryer og man kan nemt komme til at  bruge mange dage på at vurdere bare små konkurrencer. Hvis jurymedlemmerne skulle have prøvekøbt varer i alle de e-butikker der var med i konkurrencen og teste nyhedsbreve, sende varer retur, ringe til supporten og hvad ved jeg, så ville det tage ugers ekstra arbejde og det kan man bare ikke få frivillige til. Dertil ville det koste kassen at administrere og det er med andre ord bare ikke realistisk at gøre.

Så husk, at når man deltager i den slags konkurrencer, så vil meget altid være baseret på vurderinger og mavefornemmelser og det er uanset om hvilken pris vi snakker om.

Dbh Martin

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Skrevet kl. 09:52

Jeg tvivler bestemt ikke på, at det er et stort arbejde. Og man kan bestemt også kun være imponeret over SmartGuys succes.

Der er 8 kategorier med 5 nominerede i hver eller noget i den stil. Så man kunne jo nøjes med at prøvekøre de virksomheder, som ellers på overfladen gør det rigtig godt.

Men nu afholdes konkurrencen altså af en organisation, der gerne vil være med helt fremme i skoene, når det gælder de e-handel, og som på deres hjemmeside gør opmærksom på, at de er i bestyrelsen for e-mærket. Og selve E-handelsprisen er nok alligevel en kostbar affære med afholdelse på SAS Radisson osv. Og så synes jeg godt, at fodarbejdet kunne have omfattet et prøvekøb de nominerede steder.

Så jeg mener bare, at hvis de vil slå en prisuddeling så stort om, som de gør, så bliver vinderne og de andre kårede hurtigt et mål og et forbillede for os andre. Og hvis de så ikke er helt fine i kanten, så falder konceptet efter min mening lidt fra hinanden.

Alternativt kunne man jo bare se på virksomhedernes regnskaber - så vil det være tydeligt at se, hvem der klarer sig bedst, og det vil bestemt ikke tage lang tid.

Jeg synes især, at man må kunne forvente lidt ekstra arbejde inden for kategorierne Brancheprisen og Købmandsprisen. Vinderne af Innovationsprisen og Nystarterprisen behøver ikke nødvendigvis have en velsmurt maskine, da det ikke er det, de kåres på.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:53

Hvor mange gange skal man så købe varer og over hvor lang tid, for man kan da ikke bedømme butikken ud fra enkeltoplevelser vel?
Så det er vel fair at man laver 5-10 prøvekøb over en 3 måneders periode og i samme tidsrum tester support, retur, oppetid osv.
Hvis man ikke gør det, så giver det ingen mening...
Og med den ambition, så vil det komme til at koster mange tusinde kroner at være med og så ryger ideen til prisen helt.

Jeg tror at du må se i øjnene at næsten alt her i livet er fyldt med kompromisser og dette er et af dem.

Dbh Martin

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Skrevet kl. 14:15

Sidst jeg tjekkede var oppetid og support ikke omfattet af lovgivningen for e-butikker, så det behøves vist ikke at blive testet.

Du har helt ret i, at det er lidt tyndt baseret på ét tilfælde, hvor loven blev tilsidesat. Men det er til gengæld i en procedure, som man næsten må forvente kører automatisk i en butik af den størrelse, så jeg tror ikke på, at det var en helt tilfældigt opstået fejl. Med 250.000 kunder om året tror jeg ikke på, at e-mails i forbindelse med returvarer er en manuel proces.

Så jeg mener bare, at hvis man vil stille sig frem og kåre en butik som den bedste, så må man som minimum gøre sig den ulejlighed at være kunde i butikken bare en enkelt gang. Og det ser det umiddelbart ikke ud til er tilfældet her.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 15:27

Det er godt nok tyndt at generalisere på grundlag af en eneste handel, det er jo ren og skær mavefornemmelse du kommer med.

Så hvis de skal handle i flere gange for at "teste" dem, vil jeg mene at du burde lave 5-10 ordre mere hos smartguy inden du kan sige det ikke bare var en tilfældig fejl!!!

Jeg sidder selv som administrator for en webshop og kom ved en fejl til at gennemfører en dankort transaktion inden varen var sendt. Jeg overså ganske enkelt 2 ens beløb og valgte så selvfølgelig den forkerte. Jeg ville godt nok blive ked at det hvis kunden efterfølgende på samme måde som dig, fik det til at lyde som noget vi gjorte hver eneste gang!! 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:43

Jeg er en af de der "onde mænd" der har siddet i juryen både i år og sidste år, og jeg vil da gerne komme med et par kommentarer, for der er øjensynligt en masse misforståelser og halve sandheder her ...

> Alternativt kunne man jo bare se på virksomhedernes regnskaber - så vil det være tydeligt at se, hvem der klarer sig bedst, og det vil bestemt ikke tage lang tid.

For det første er det langt fra alle de virksomheder der deltager, hvor det er muligt at få regnskaber der kun dækker web-delen. Et eksempel er Lego. Et andet eksempel er virksomheder der endnu ikke har fremlagt regnskab. Derudover er der mange irksomheder der laver meget begrænsede offentlige regnskaber, så det i praksis er umuligt at se ret meget ud af dem. I alle fald er det noget vrøvl, at det vil være hurtigt at gennemgå sådanne regnskaber.

I forhold til snakkem om fordelingen af mænd og kvinder må jeg sige at jeg synes det er fuldkommen latterligt. Hvorfor skal kvinder, som gruppe, have en særstatus? Hvad med araberne? Hvad med dem under XX år? Hvad med de rødhårede, bøsserne og de kristne? (Læs iøvrigt min artikel om netop det, at jeg synes vi i højere grad på kæmpe for lige muligheder for MENNESKER frem for KØN). Det må og skal i sidste ende være de mest kvallifierede der vælges til en jury - ikke en eller anden politisk korrekt fordeling mellem kvinder, arabere, bøsser og rødhårede - for nu bare at vælge nogle få grupper ud.

I forhold til hvor lang tid jurymedlemmerne bruger på at vurdere de enkelte sites er det sådan set meget enkelt: Skal der bruges væsentligt mere tid - og det skal der hvis alle ovenstående ønsker skal tilgodeses, så gør jeg det gerne personligt, men så bliver det mod betaling af mine sædvanlige honorarer. Og så bliver det satme dyrt at tilmelde sig den konkurrence! Det tror jeg bestemt ikke vil gavne - faktisk så er jeg siker på, at det vil dræbe den fuldkommen.

Til slut vil jeg gerne understrege det Morten skriver ovenfor: Der hvor der har været væsentlige interessekonflikter, er jurymedlemmerne trådt tilbage, trådt udenfor døren eller skiftet jury. Mindre interessekonflikter kan ikke undgås - det må vi leve med. F.eks. sad Peter Friis fra Google med i min gruppe og hvem bruger ikke AdWords hvis de driver en online butik? Skulle Peter så være udelukket fra at deltage i juryen? Nej, det mener jeg bestemt ikke på trods af, at 99% af de deltagende virksomheder er kunder i den forretning han bestyrer (Google).

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:58

Du har selvfølgeligt ret i at det er komplet umuligt at lave en gennemgående analyse af alle de opstillede kandidater for at finde den bedste inden for den givne kategori.

Men alligevel så ender det med at være en smule hult hvis en af en af vinderne har procedurer som er i strid med lovgivningen (jeg skal overhovedet ikke vurdere på hvorvidt det er tilfældet, men det er dog ikke blevet dementeret endnu).

Jeg har overhovedet ikke fantasi til at forestille mig hvad man evt. kunne gøre for at rette op på det, vil blot påpege at jeg finder det problematisk og at der burde være nogen som var klogere end mig som burde finde en løsning på problemet.

Tja, det blev så en smul ukonstrutivt og fantasiforladt, men sådan går det jo engang i mellem.

/Peder 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:21

Hvis du vil udelukke alle virksomheder fra konkurrencen, der har blot EN kunde der brokker sig over noget, så kan man ligeså godt droppe den konkurrence. Det krav kan ingen virksomheder leve op til.

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)