Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-Handelsprisen - interessekonflikt?

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, nu startede jeg ikke tråden, men det kunne da sparke lidt liv i den, at jeg kom til at skrive, at det umiddelbart så ud til, at kåringen af de bedste danske webbutikker var foretaget uden at handle der. Hvis der rent faktisk er handlet i de kårede butikker (og her taler jeg ikke om alle deltagere - kun de nominerede/kårede), så har jeg bestemt ingen forbehold for kåringen (men så vidt jeg har læst af tråden, er der ikke nogen, der har skrevet, at der rent faktisk blev prøvehandlet). Der sker fejl i alle butikker. Og længere er den jo ikke. Jeg synes dog stadig, at det er problematisk, at netop vinderen har en procedure, der halter lidt, når den rent faktisk er lovmæssigt bestemt og butikken har eksisteret i pænt mange år.

Jeg er ikke i tvivl om, at der ligger et stort arbejde bag kåringen. Men hvis man helt ærligt mener, at vi, der ikke er medlemmer af klubben eller ikke er med i juryen, ikke har ret til at undre os, så bør man måske nøjes med at "fejre branchen" i foreningens interne nyhedsbrev.

Det eneste, der rigtig er bekræftet indtil nu, er, at den tilfældige fejl, jeg kom ud for, også tilfældigvis er opstået for mindst én anden Amino-bruger. Og jeg har talt med andre, der har haft samme oplevelse.

Jeg kan til dels godt forstå, at E-handelsforeningen forventer, at tingene er i orden hos en e-mærket butik. Så problemet må vel egentlig være e-mærkets. De tager jo da alligevel betaling for at give butikkerne en blåstempling.

Never mind. Jeg køber heller ikke musik baseret på en anmeldelse, men hvis jeg læser en anmeldelse tillader jeg mig alligevel at gå ud fra, at anmelderen har hørt musikken.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:08

House of kids:

Mht. det med ikke at give fragten tilbage hos smartguy, er jeg ked af at måtte fortælle at min mand oplevede det samme, da han for nogle måneder siden returnerede alle varer han havde købt. Det kan jo være et tilfælde... (i øvrigt synes jeg at loven er meget forkert på det område - men det er en helt anden snak). 

Det forstår jeg ikke. Loven siger at din man skal have refunderet fragtbeløbet som han har betalt til Smartguy. Synes du dette er meget forkert????? Hvis han ikke har fået dette beløb tilbage er det hverken efter gældende regler eller efter SmartGuys egne handelsbetingelser. Forklar venligst for jeg kan ikke få ovenstående til at give mening.

/Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:11

Mikkel deMib Svendsen:

Peder, der var eksterne juridisk kyndige, som vurderede alle de nominerede og informerede juryerne om der var nogle problemer, netop for at sikre, at priserne ikke gik til virksomheder, der ikke overholder gældende lovgivning. Så dette punkt var der taget hånd om :)

Hej Mikkel

Mon ikke de primært har kigget på om deres handelsbetingelser, privatlivs-regler m.m. er i orden på hjemmesiden. Som Martin siger har de ikke haft ressourcer til at købe ved butikkerne, og har derfor ikke kunnet afsløre om de prædiker en ting i deres betingelser, men fører en anden praksis end den skrevne.

Mvh Jesper 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:23

Jesper, jeg ved ikke hvordan de juridiske rådgivere har grebet det an. Det er udenfor mit område som jurymedlem. Jeg skulle alene tage stilling til min oplevelse af butikken og så forholde mig til evt. juridisk kritik. Den var der ingen af i Internationaliseringsprisen, som jeg sad med.

Men forestillingen om, at der skulle foretages prøvekøb er helt urealistisk. I så fald skulle alle (50!) jurymedlemmer først have været udstyret med hver sit kredit kort (Nej, jeg har IKKE tænkt mig at bruge mit kreditkort i forbindelse med denne form for frivilligt arbejde). Det er i praksis helt urealistisk. Og som sagt, hvis der skulle bruges endnu mere tid som jurymedlem havde jeg ikke gjort det gratis, og så ville det simpelthen blive for dyrt at deltage.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Skrevet kl. 11:53

Hehe. Nogle forstår også at overdrive.

Som jeg har nævnt tidligere, så er jeg i princippet ligeglad med købsoplevelsen i de fleste kategorier.

Brancheprisen er tildelt med bedømmelsen "Det er helt enkelt en super gennemført og radikal enkel butik, der præsenterer brugeren for en hurtig og effektiv købsoplevelse" og "Det kan faktisk ikke blive nemmere at komme ind i webbutikken, hive billige mærkevarer ned fra hylderne, betale og så modtage dem med posten efter et par dage".

De andre kategorier er baseret på helt andre kriterier.

Så der er faktisk kun tale om 1 sølle køb, hvor man kunne have testet returvarehåndteringen. Hvis vinderen dumpede, så skulle man gennem det samme med nr. 2, inden de kunne kåres som vinder ud fra samme bedømmelse.

Så i bedste fald skulle der måske udføres 3 køb, medmindre det da halter hos alle butikkerne.

Men da bagmændende og jurymedlemmerne er rasende travlt optagede, så kunne processen speedes op ved at sige til vinderen, at der er lige det og det problem, men I får lov til at vinde, hvis I retter det inden kåringen. Så var den potte ude.

Og umiddelbart er det jo nogle kompetente mennesker, der har deltaget i hele arrangementet, og med PBS som sponsor kunne man nok have arrangeret noget med at få lavet et kreditkort, som man kunne handle med.

Så sværere er det altså heller ikke.

Så det kan jo betrages som et velment tip til næste års kåring. Jeg melder mig gerne frivilligt til at lave prøvekøb næste år – og jeg vil gerne flotte mig ved at gøre det for både Brancheprisen (alt efter emnet) og Købmandsprisen. Så det er hele 2 køb, jeg skal sætte tid af til. Selvom jeg også er travlt optaget (også med frivilligt og ulønnet arbejde i helt andre sammenhænge), så flotter jeg mig og sætter tiden af til det.

Og da en af ideerne med prøvekøbet alligevel er at returnere varerne for at teste hele købsoplevelsen, så tør jeg også godt satse ved at bruge mit eget kreditkort, da pengene jo meget gerne skulle komme retur.

Min timeløn er heldigvis ikke særlig høj, så det koster mig ikke det store at foretage 2 onlinekøb med beskrivelsen "hurtig og effektiv købsoplevelse".

Og det hele kan klares hurtigere, end det tager at deltage i denne tråd ;-)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 8. Dec 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:44

....og igen en af dem der var med både som jury og nomineret. 

Der blev i hver kategori valgt 5 virksomheder til en finalerunde. De fik alle mulighed for at få lavet en FDIH barometer analyse af deres site.

Det er et spørgeskema som rammer brugerne på sitet og netop opsummere den erfaring som brugerne har haft over tid. Analysen kan I læse mere om her. Det tal jeg syntes er vigtigt i den analyse er kundernes vilje til at anbefale shoppen til andre. Her kommer det efterlyste element omkring den løbende service, den gode kundeoplevelse og alle de andre oplevelser man ikke har som jury.

Og endnu vigtigere, her er det ikke juryen der vurderer det, men de mennesker der besøger shoppen og har oplevet det på egen krop.

Jeg sad selv i "Innovationsprisen" og man skal også huske at der sidder 10-12 mennesker i hver jury, det er ikke nemt for en person at opfinde en vinder. Der skal altså gode solide argumenter til.

Max

TrendyBaby

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Skrevet kl. 14:02

Endelig én der argumenterer for, at der blev gjort en god indsats. Tak for det.

Men jeg tvivler nu heller ikke på, at det er gået rigtigt for sig, selvom diskussionen er endt under tråden med "interessekonflikt".

Og jeg synes bestemt også, at vinderen er en god butik, men der var bare lige den ene ting, der smuttede, den ene gang jeg skulle bruge det. Så den ting kunne jeg godt tænke mig blev testet næste gang.

Man kan så sige, at de tilfredshedsanalyser, der udføres af et firmas egne kunder altid har det problem, at man ikke får fat i dem, der er utilfredse. Men de er jo så også stort set umulige at finde.

Meget apropos tilfredshedsanalyser deltog jeg i en kort en fra Renault i dag. Til mange af spørgsmålene var der kun svarmulighederne "Meget tilfreds" og "Ikke helt tilfreds". Jeg er ret sikker på, at de ikke får et særlig negativt resultat ud af den analyse. ;-)

- Johnny

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 23:26
Jeg skulle finde denne tråd igen og se, hvordan diskussionen gik og brugte Aminos søgefunktion.
Den første tråd jeg fandt, handlede om denne pris i 2006 - og der er netop du Mikkel på krigsstien over, at SAS vandt en pris, når du havde en dårlig kundeoplevelse med det de vandt en pris for. :-)
Og skriver i øvrigt at prisen er "For en gruppe venner, der mødes for at finde ud af, hvilket af deres egne websites de synes er bedst".

Det fik mig bare til at smile.
I mellemtiden har du så meldt dig ind, er blevet jurymedlem, er blevet en del af "vennerne" (dine ord, ikke mine) og har lavet en masse frivilligt arbejde og ser nu sagen fra en helt anden side. Det er fair nok - og hatten af for det frivillige arbejde og for at "lære af sine fejl" og skifte mening.
Men du skal bare ikke glemme, at dine ankepunkter var præcis de samme, som nogle af dem der bliver fremsat her - og nu, hvor du er i en position, hvor du rent faktisk har en smule indflydelse er det endnu vigtigere at huske dem.

Personligt har jeg ikke den store holdning til e-handelsprisen og mindre interessekonflikter kan vel ikke undgås, så længe det er branchen der hylder sig selv. Sådan er det jo også indenfor musik-, film- og reklamebranchen, hvor der findes tonsvis af lignende priser. Og der bliver priserne jo heller ikke givet udfra hvilken reklame der solgte flest produkter eller billetter - men udfra hvad branchen mener er det fedeste, lækreste eller mest kreative. Oscarnatten ville i hvert fald blive en kedelig affære, hvis alle priser gik til de film der havde solgt flest billetter - til gengæld kæmper de med evigt faldende seertal, fordi uddelingen nu opfattes som elitær og indspist, når de store blockbusters bliver holdt udenfor og de smalle film vinder. Sådan må man jo vælge, hvordan man indretter sin prisuddeling og hvem målgruppen er - og det har e-handelsprisen også gjort.
Men så må den også bare eksistere på de vilkår og rulle med de slag der måtte komme.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:43

Der skal vist lige korrigeres lidt her - for min første kritik af eHandelsprisen startede efter jeg selv havde været med i det. Og det meste af den kritik står jeg ved - jeg synes stadig i bund og grund, at det alt for ofte ender som en ligegyldig ryklapperpris.

Men i stedet for blot at brokke mig over denne pris er jeg så gået med for at forsøge at gøre mit til at det bliver så godt som muligt - at det faktisk er nogle spændende virksomheder og websites der vinder. Men nu er jeg så bare kun 1 ud af 8-12 medlemmer, af den ene af flere jury-grupper, så min indflydelse er naturligvis begrænset.

Og jeg har da også masser af kritik af dette års eHandelspris - jeg synes bare ikke at det meste af den kritik der bliver rejst her er så rimelig.

Min største anke er at jeg synes det var et virkelig skuffende udvalg af virksomheder der havde ansøgt. Jeg kan huske, at det første jeg tænkte var: SHIT! Hvis det her er Danmarks bedste online forretninger så er vi sgu fucked! Der var da bestemt nogle gode nogle med, men de var få, og flere havde vundet før (ikke at det med de nuværende regler gør at man ikke kan vinde igen, en alligevel ...) og rigtig mange var virkelig dårlige (efter min ydmyge mening). I skal iøvrigt huske, at vi så på en del flere end de 5 udvalgte/nominerede.

Nu er udvalgtet af website der ansøger til eHandelsprisen jo ikke nødvendigvis dækkende for hvad der sker i markedet. Jeg ved at der er andre websites, der laver spændende ting, og som ikke har ansøgt.

Hvis vi endelig skal have sådan nogle priser, synes jeg det må være et mål i sig selv, at så mange som muligt - som har nogen som helst mulighed for at vinde, ansøger. Det tror jeg egentligt heller ikke FDIH er uenige i.

Samme kritik - om at det kun er et lille udsnit af virkeligheden vi ser i disse konkurrencer, er meget lig den som f.eks. Dansk Grammy (eller Danish Music Award, som det vist heder nu) har oplevet. Her har kritikken også ofte været, at det kun var de store selskaber, som har store økonomiske interesse i den promovering af deres artister som et sådan show normalt skaber, der reelt kan vinde en Grammy.

Den skrøne punkterede jeg selv lidt, for nogle år tilbage, med et lille "stunt". Jeg havde et (meget!) lille pladeselskab, sammen med nogle af de drenge der drev Rock Shows. Pladeselskabet hed Headroom Records. Vi udsendte en plade med bandet Nude, som havde Kennth Thordal i spidsen. Da vi skulle vælge cover var vi så heldige, at få en af reklamebranchens virkelige spidser til at lave det (gratis, fordi vi jo vare sådan noget fattigt kultur-noget - og iøvrigt en god ven af Kennth ...). Han spurgte så: Skal jeg lave et cover der får en Gramy. Vi grinede. Det kan man da ikke, sagde jeg. Jo, jo, sagde manden. Det kan man sagtens. Skal vi gøre det? Ja, for satan, jublede vi. Og så lavede han en CD uden cover - men med serigrafisk minimalistisk tryk udenpå æsken. Den vandt årets Grammy for bedste cover, som han havde sagt den ville. Jeg "hader" sådan nogle folk :)

Og hvad kan man så lære af det?
Jeg har da i hvert fald lært, at man ikke skal tro på, at det man gerne vil ikke kan lade sig gøre. Men også, at det kræver en indsats og et sats at ændre på ting.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 02:44
Hej Mikkel.

Hvis udvalget af ansøgere er skuffende, så må det jo være jeres ansvar (eller i hvert fald interesse) at tiltrække de virksomheder i mener har en bedre chance for at vinde prisen. I bund og grund, er det jo prisuddelingens skyld, hvis de ikke tiltrækker de rigtige virksomheder. Ikke virksomhedernes.
Hvis I ikke tiltrækker dem på nuværende tidspunkt, må I jo aktivt ud og bejle for dem, for at trække vinderne op på et niveau, hvor I - branchen - mener at de bør ligge.
Om det gøres ved at jurymedlemmer indstiller en håndfuld virksomheder, der personligt bliver inviteret til at deltage, eller om det foregår ved at lægge markedsføringen af prisuddelingen om, eller lave priser der tiltaler de pågældende virksomheder må jo være totalt op til jer. Men ansvaret er jeres.
Pt. har I jo fået noget meget fin feedback, på hvad der eksempelvis tilbageholder nogle virksomheder fra at deltage - at man ved et kig på juryen og tidligere års nominerede/vindere kan afskrækkes ved tanken om at smide 500 kr. (og vigtigere endnu: Tid og energi) ud af vinduet, på at se en af juryens egne virksomheder vinde.
At det måske ikke er sådan det foregår er jo fuldstændigt underordnet, hvis det er sådan det opfattes af befolkningen og hos virksomhederne, I gerne vil tiltrække (såvel som dem I ikke vil).

Man kunne også kontakte de virksomheder, man mener ville have været interessante i kategorierne og spørge dem, hvorfor de ikke ønskede at deltage og bruge deres feedback til at ændre på proceduren. Det kunne jo eksempelvis være, at de slet ikke anede at uddelingen eksisterede, hvornår den var, eller at de selv skulle melde sig til.

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)