Du må ikke glemme at du også skal huske billedets oprindelige værdi, hvor meget det koster at købe det. Dvs kunne Jakob have købt rettigheder til at poste billedet for feks 100kr
Når man køber billeder hos et professionelt bureau koster de altså mere end 100 k - 3.000 som, bureauet har krævet, er garanteret listeprisen.
Og uanset om man synes man driver virksomhed eller ej, må man ikke bruge andres billeder uden at få tilladelse.
Du må ikke glemme at du også skal huske billedets oprindelige værdi, hvor meget det koster at købe det. Dvs kunne Jakob have købt rettigheder til at poste billedet for feks 100kr
Når man køber billeder hos et professionelt bureau koster de altså mere end 100 k - 3.000 som, bureauet har krævet, er garanteret listeprisen.
Og uanset om man synes man driver virksomhed eller ej, må man ikke bruge andres billeder uden at få tilladelse.
MVH KIrsten
Okay Kirsten, vis mig én stock-photo side hvor et billede koster mere end 100k (100.000 kroner). Det er ret tydeligt, at du ikke aner hvad du snakker om.
MVH KIrsten
Okay Kirsten, vis mig én stock-photo side hvor et billede koster mere end 100k (100.000 kroner). Det er ret tydeligt, at du ikke aner hvad du snakker om.
ah. Mon ikke der bare mangler et er - i mere end 100 kr og ja - prof billeder fra bureau koster jo mere end 100 kr
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Denne havde jeg faktisk allerede læst, var ikke klar over det var den samme. Jeg er lidt nysgerrig efter at vide om Copyright Agent reelt set tager nogle sager til retten overhoved? ..og hvor stort beløbet i tvivl skal være, før de synes det er kræfterne værd? I og med de fører sager for klienter, så går jeg ud fra at deres betaling udgør en procent-del af hvad de kan inddrive, hvorfor det pludselig ikke bliver tid og løn værd, at kæmpe en mindre sag i retten, fx i størrelsesorden 2-4.000 kroner.
Spændende læsning! Har en lignende sag, med exact samme beløb - og det med de opskruede priser kan jeg kun give ret i. De listepriser de sender fra Scanpix på 1.250 er til redaktionel anvendelse på forsiden; listeprisen for et billede til redaktionel anvendelse som ikke er forsiden er kun 750 kroner. Hvilket Copyright Agent selvfølgelig ikke informerer om når de sender deres opskruede krav ud.
De lister også en pris for at dække for retsplejelovens § 83.3, hvilket de, i min bedste overbevisning, ikke kan. Scanpix har måske ophavsretten på billedet, men det er kun ophavsmanden (fotografen) som påkalde en godtgørelse for ideele krænkelser som retsplejeloven § 83.3. Ham repræsenterer Copyright Agent ikke, efter min bedste overbevisning.
Så vidt jeg kan læse mig til, så vil godtgørelser heller ikke altid give 100% af vederlaget når der er tale om privat-regi og altså ikke til kommercielle formål, som din side synes at være (altså privat).