Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar 125.000 til et ApS og få et 100% lovligt selskab og de samme rettigheder som i et ApS

Side 4 ud af 15 (146 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til Michael samt alle i andre der på en sober måde diskutere smba som jeg har lagt op til.

Ja jeg blev voldsomt ireteret på Peter revisor over den nedladende måde hvorpå han gik ind i debatten. Til Peter sorry men jeg bliver eder spændt rasende når kritikken ikke længere er saglig men nedladende. Så svinger jeg mit vikinge sværd.............

Som Michael skriver, alle der driver I/S eller privat reg. virksomhed lav et selskab smba, ApS eller A/S det er ikke rigtigt klogt ikke at have det.

En forklaring på mit tab er ganske enkel.

Jeg havde et privat firma med mig som ejer og havde lejet et autoværksted. Da jeg ikke selv er mekanikker fik nogle mekanikkere lov til at bruge lokalerne mod at de betalte huslejen. Og min virksomhed var reg. på adressen og benyttede ikke firmaet og det var afmeldt mons.

Da jeg fik et brev fra en advokat på min privat adresse viste det sig at de i 1½ år ikke havde betalt en klink i husleje, al korrespondance var sendt til firmaadressen hvor jeg ikke længere drev virksomhed og at jeg ville blive sat ud af fogeden dagen efter. Regningen som der i øvrigt kørte en retsag på som jeg selvfølgelig tabte kostede mig 350.000,- 100.000 i husleje, 190.000 til istandgørelse og 60.000 til sagsomkostninger. For ikke at tale om at mekanikkerne havde bestilt varer i mit firmanavn det kostede yderligere 110.000 fordi jeg hæftede personligt.....................

Min advokat rystede på hovedet af mig fordi jeg ikke havde et selskab. Fordi det ikke var et selskab var det mig der personlig kom til at hænge på de regninger og det var aldrig kommet til en retsag.

Ang. leverandørkreditter

Mange virksomheder tillader at efter du har handlet med dem et stykke tid at du får en kredit. Alt fra 10.000 til 200.000 kr. Hvis selskabet ikke overlever har leverandørerne tabt pengene, hvis det var et privat firma ville man hænge på regningen indtil den var bestalt eller der var indgået et forlig, men stadig koster det ejeren penge.....

For lige at runde af hvad angår smba.

Er der nogen der har tænkt tanken at siden der er ingen der kan komme med noget negativt om smba modellen at der ikke er nogen ulemper, men vi som danskere ser noget nyt som noget der ikke er godt nok.......

Hvis nogen nære tvivl om retsgyldigheden og hvad der er ret til og hvad der lovgivet om så står det i 651 af 15/06 2006.  Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Herunder et link til loven her kan man få svar på hvad man kan og må.

http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=Lov19940123  o

Og til Peter revisor

Her står også om at omdanne et smba til et Aps eller A/S med link til http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?hashparam=K15&schultzlink=LOV19730370#K15 

Så salgs gas er det ikke det er trykt sort på hvidt

Mvh

Hans

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 22:42 | Låst

Hej,

Til Hans, jeg er sådan set helt enig med dig.

Til Matthias: Man må ikke uanset selskabsform lave forretning som ikke er bærdygtige, hvis man lvaer noget som er overlagt, så er man ovre i straffeloven og så hjælper ingen selskabsform. Årsagen til at man skal gardere sin og sin families fremtid, skyldes ikke at man agter at foretage sig noget overlagt, men den simple grund at enhver selvstændig foretager sig noget som har en større risiko end at være løn slave.  Risiko som man nogen kan forudsige og andre gange ikke. Fx. en håndværksmester som har et par svende som bygger om og nærmest skal lave fx. 6 måneders arbejde om fordi svende har lavet noget lort. dette kan koste de fleste mindre håndværkere forretningen og deres fremtid. Men der er rigtig mange andre årsager, og når jeg skrev kreditorer, kan det være hvem som helst. DERFOR I må kun lave virksomheder i privat regi og I/S hvis i har mulighed for at afdække disse risici. Hvordan kan man det? nogen gange er det nok hvis man er helt alene og kun sælger ens egne timer så er der måske ikke den store risiko. Men hvad nu vist du så sælger nogle varer. EN dag vil/kan din kunde ikke betale og du hænger ligepludselig på en leverandør regning på 500.000 - ikke sjovt vel?? Derfor Selskab. Og nej der er ikke noget amoralsk som sådan i dette, det er risiko afdækning.

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53 | Låst

Hmmm..hvor står der helt konkret, at et SMBA kan omdannes til selskab?

Hans..Din historie med tab af penge. Jeg kan kun se, at det som du skriver det er selvforskyldt, og næppe kan

tilskrives selskabsformen. Du kunne have sikret dig uanset.

Det er hverken nedladende eller hvad du kalder det, men en nøgtern konstatering.

Og nej, jeg kan stadig ikke se fordelen ved at etablere et SMBA!

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:56 | Låst

Michael:

Men hvad nu vist du så sælger nogle varer. EN dag vil/kan din kunde ikke betale og du hænger ligepludselig på en leverandør regning på 500.000 - ikke sjovt vel?? Derfor Selskab. Og nej der er ikke noget amoralsk som sådan i dette, det er risiko afdækning.

Hej Michael

Mit indlæg skal ikke forstås derhen at jeg er modstander af risikoafdækning gennem selskabsetablering. Slet ikke. Jeg prøver at sammenholde risikoafdækning gennem ApS og A/S med SMBA. Der er påfaldende forskelle (nogle vil sige "fordele"), som først og fremmest går på manglende gennemskuelighed for medkontrahenten, lempeligere krav til kapitalbeskyttelse og mindre offentlighed. Det er dette faktum, jeg forholder mig kritisk til.

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 22:58 | Låst

Har kigget med på tråden, som jeg synes er interessant. Jeg har ikke begreb om, hvad der er godt eller skidt ved det ene eller andet, men jeg er blevet nysgerrig. Jeg har stor tillid til dine råd her på Amino Peter (revior), så vil du ikke fortælle hvilke problemer du ser ved et smba i forhold til en enkeltmandsvirksomhed?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:07 | Låst

Hej Henrik!

Jamen jeg stiller mig bare kritisk, og stiller nogle spørgsmål, som ikke besvares.

f.eks. Hvor står der helt konkret, at et SMBA kan omdannes til et Aps eller A/S.

Der kommer en henvisning fra Hans...som siger ja det kan man..men hvor står det helt konkret i henvisningen, som fylder rigtig mange uigennemskuelige sider?

Jeg mener overskriften i tråden er misvisende, man sparer ikke 125 tkr til  et ApS. Pengene er frie få timer efter stiftelsen af et ApS.

Desuden påstande, at de koster 5000 kr, at stifte et ApS. Jeg har stiftet rigtig mange ApS`er og nej det koster det ikke. 

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 23:21 | Låst

Peter - Revisor:
Hej Henrik!
Jamen jeg stiller mig bare kritisk, og stiller nogle spørgsmål, som ikke besvares.
f.eks. Hvor står der helt konkret, at et SMBA kan omdannes til et Aps eller A/S.
Der kommer en henvisning fra Hans...som siger ja det kan man..men hvor står det helt konkret i henvisningen, som fylder rigtig mange uigennemskuelige sider?
Jeg mener overskriften i tråden er misvisende, man sparer ikke 125 tkr til  et ApS. Pengene er frie få timer efter stiftelsen af et ApS.
Desuden påstande, at de koster 5000 kr, at stifte et ApS. Jeg har stiftet rigtig mange ApS`er og nej det koster det ikke. 

Ja, det er jeg helt med på. Jeg kan heller ikke umiddelbart finde noget konkret om omdannelse til et ApS. Jeg kan godt se igennem salgsgassen, men jeg fik på baggrund af dine kommentarer opfattelsen af, at du er vidende om problemer ved et smba i forhold til enkeltmandsvirksomhed. Og det er dem er jeg interesseret i at vide noget om.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33 | Låst

Nej...jeg er ikke vidende om problemer.

Har læst en del om SMBA, og jeg har jævnligt forespørgsler fra kunder angående SMBA, hvor jeg fraråder, idet

jeg ikke kan se fordelen. Spar dog pengene for stiftelsen af SMBA, og kom igang med et personligt firma i første omgang.

Derefter omdan til ApS, når kapitalen er tilstede enten i kontanter eller i aktiver.

Et af mine spørgsmål går på, kan man omdanne fra SMBA til ApS?

Jeg kender selv svaret, men får ikke svaret underbygget med lovtekst mv. fra en, der prøver at sælge SMBA-stiftelser! Besynderligt ikke?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:14 | Låst

Peter du siger: 

Hvad menes med at pengene er frie på få timer?

For de kan kun anvendes til driften i virksomheden du kan ikke tage dem ud og du må ikke låne dem som ejer...

Mvh

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:33 | Låst

Peter jeg har nærlæst loven og på et punkt adskiller smba sig og det er ved opløsning og det er negativt i forhold til hvis virksomheden skylder " nogen penge"

Direkte citeret:

Kapitel 6
Opløsning

§ 20. For likvidation af virksomheder med begrænset ansvar gælder aktieselskabslovens kapitel 14 med de fornødne afvigelser under hensyn til virksomhedernes særlige karakter.

§ 20 a. I virksomheder med begrænset ansvar, der har betalt alle kreditorer, kan virksomhedsdeltagerne over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgive en erklæring om, at al gæld, forfalden som uforfalden, er betalt, og at virksomheden er opløst. Virksomhedsdeltagernes navne og adresser skal være angivet i erklæringen.
   Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan kun registrere opløsningen, hvis erklæringen er modtaget i styrelsen senest 2 uger efter underskrivelsen. Erklæringen skal vedlægges en erklæring fra told- og skattemyndighederne om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende virksomheden.
   Stk. 3. Virksomhedsdeltagerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. I det omfang der er overskydende midler, fordeles disse til virksomhedsdeltagerne.

Ændringer:
Indsat 1/4 2006 ved 2006-03-27-ÆL.246 (LF 51 05-06), jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne.

§ 21. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at virksomheder med begrænset ansvar skal opløses af skifteretten, hvis virksomheden ikke har den i vedtægterne foreskrevne ledelse, eller hvis styrelsen ikke rettidigt har modtaget erklæring efter § 11, stk. 2, 2. pkt., eller årsrapport eller undtagelseserklæring efter årsregnskabsloven og mangelen ikke afhjælpes inden udløbet af en frist, der fastsættes af styrelsen.
    Stk. 2. Tvangsopløsningen gennemføres efter bestemmelserne i § 117 i lov om aktieselskaber med de fornødne afvigelser under hensyn til virksomhedernes særlige karakter.

Så du havde ret i en del af din skepsis. Det medgiver jeg dig. Men er der ikke gæld så hælder jeg til smba.

Mvh

Hans

Side 4 ud af 15 (146 indlæg)