Hej til Michael samt alle i andre der på en sober måde diskutere smba som jeg har lagt op til. Ja jeg blev voldsomt ireteret på Peter revisor over den nedladende måde hvorpå han gik ind i debatten. Til Peter sorry men jeg bliver eder spændt rasende når kritikken ikke længere er saglig men nedladende. Så svinger jeg mit vikinge sværd............. Som Michael skriver, alle der driver I/S eller privat reg. virksomhed lav et selskab smba, ApS eller A/S det er ikke rigtigt klogt ikke at have det. En forklaring på mit tab er ganske enkel. Jeg havde et privat firma med mig som ejer og havde lejet et autoværksted. Da jeg ikke selv er mekanikker fik nogle mekanikkere lov til at bruge lokalerne mod at de betalte huslejen. Og min virksomhed var reg. på adressen og benyttede ikke firmaet og det var afmeldt mons. Da jeg fik et brev fra en advokat på min privat adresse viste det sig at de i 1½ år ikke havde betalt en klink i husleje, al korrespondance var sendt til firmaadressen hvor jeg ikke længere drev virksomhed og at jeg ville blive sat ud af fogeden dagen efter. Regningen som der i øvrigt kørte en retsag på som jeg selvfølgelig tabte kostede mig 350.000,- 100.000 i husleje, 190.000 til istandgørelse og 60.000 til sagsomkostninger. For ikke at tale om at mekanikkerne havde bestilt varer i mit firmanavn det kostede yderligere 110.000 fordi jeg hæftede personligt..................... Min advokat rystede på hovedet af mig fordi jeg ikke havde et selskab. Fordi det ikke var et selskab var det mig der personlig kom til at hænge på de regninger og det var aldrig kommet til en retsag. Ang. leverandørkreditter Mange virksomheder tillader at efter du har handlet med dem et stykke tid at du får en kredit. Alt fra 10.000 til 200.000 kr. Hvis selskabet ikke overlever har leverandørerne tabt pengene, hvis det var et privat firma ville man hænge på regningen indtil den var bestalt eller der var indgået et forlig, men stadig koster det ejeren penge..... For lige at runde af hvad angår smba. Er der nogen der har tænkt tanken at siden der er ingen der kan komme med noget negativt om smba modellen at der ikke er nogen ulemper, men vi som danskere ser noget nyt som noget der ikke er godt nok....... Hvis nogen nære tvivl om retsgyldigheden og hvad der er ret til og hvad der lovgivet om så står det i 651 af 15/06 2006. Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Herunder et link til loven her kan man få svar på hvad man kan og må. http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=Lov19940123 o Og til Peter revisor Her står også om at omdanne et smba til et Aps eller A/S med link til http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?hashparam=K15&schultzlink=LOV19730370#K15 Så salgs gas er det ikke det er trykt sort på hvidt Mvh Hans
|
Hej,
Til Hans, jeg er sådan set helt enig med dig.
Til Matthias: Man må ikke uanset selskabsform lave forretning som ikke er bærdygtige, hvis man lvaer noget som er overlagt, så er man ovre i straffeloven og så hjælper ingen selskabsform. Årsagen til at man skal gardere sin og sin families fremtid, skyldes ikke at man agter at foretage sig noget overlagt, men den simple grund at enhver selvstændig foretager sig noget som har en større risiko end at være løn slave. Risiko som man nogen kan forudsige og andre gange ikke. Fx. en håndværksmester som har et par svende som bygger om og nærmest skal lave fx. 6 måneders arbejde om fordi svende har lavet noget lort. dette kan koste de fleste mindre håndværkere forretningen og deres fremtid. Men der er rigtig mange andre årsager, og når jeg skrev kreditorer, kan det være hvem som helst. DERFOR I må kun lave virksomheder i privat regi og I/S hvis i har mulighed for at afdække disse risici. Hvordan kan man det? nogen gange er det nok hvis man er helt alene og kun sælger ens egne timer så er der måske ikke den store risiko. Men hvad nu vist du så sælger nogle varer. EN dag vil/kan din kunde ikke betale og du hænger ligepludselig på en leverandør regning på 500.000 - ikke sjovt vel?? Derfor Selskab. Og nej der er ikke noget amoralsk som sådan i dette, det er risiko afdækning.