Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For meget udbetalt løn igennem 24 måneder?

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kære Amino,

Tusinde tak for tidligere svar til mine tidligere indlæg, vi er ved at få løst problemerne, og har fulgt rådene, blandt andet at betale resterende løn til vores tidligere bogholder, selvom vi nu har fundet endnu en graverende fejl!

Nemlig lønudbetalinger, der er systematisk sket overbetalinger til vores ansatte igennem de sidste 24 måneder i forhold til aftale ved indgåelse af kontrakt, vores tidligere bogholder har fulgt en overenskomst selvom vi ingen har indgået, og vores medarbejdere har underskrevet en kontrakt hvor dette står.

Derfor er mange tillæg blevet udbetalt, selvom medarbejderne ingen ret har til dem via deres kontrakt, så hvordan forholder vi os nu? Trækker det i de kommende lønninger, det er jo store beløb det drejer sig om.

Vi synes ikke der er noget amoralsk ved dette, medarbejdere har vel ikke krav på at beholde penge som de har fået udbetalt uretmæssigt, på samme måde som vi prompte betaler en medarbejder det han er skyldig hvis vi har fået udbetalt for få timer i forhold til det antal der er arbejdet. Derfor går det vel begge veje?

Det er et cirkus, og I forstår vel bedre og bedre vores vrede imod vores tidligere bogholder, ved godt alting i sidste ende er vores ansvar, men er der en forældelse på hvor længe man kan opkræve udbetalinger som er udstedt via fejl i lønningerne?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej igen,

Godt at høre at I er ved at få styr på det.

Nu vil jeg så sige, at dette er endnu mere eksplosivt, end tidligere.

Mit bud er at begynder du at trække folk i for meget udbetalt løn, så vil du modtage en stribe af opsigelser meget hurtigt - og velbegrundet! Det er ikke medarbejdernes skyld, at administrationen sejler. Det vil de føle er meget uretfærdigt og da de fleste - inclusive mig selv - har svært ved at gennemskue lønsedler, så vil det bestemt ikke føles retfærdigt, at der skal betales tilbage.

Du må gøre dine medarbejdere opmærksom på, at der er sket graverende fejl tidligere og dem retter I nu op på i fremtiden. Men du må ikke begynde at kræve pengene tilbagebetalt. Kald det for bonus og ros dem for deres indsats. Men vil du beholde dem, så skal du glemme alt om at kræve tilbage.

Meddel dem, at de får løn som aftalt i kontrakten fra og med 1. september og få så styr på det derfra. Medarbejdere hader når de ikke kan have tillid til deres ledelse. Så efter denne gang, så vil det være endnu sværere at meddele en ændring, som går ud over dem.

Held og lykke med det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kender jeg selvfølgelig ikke detaljerne med antal medarbejdere, beløbets størrelse, virksomhedens evne til at overleve fremover osv, men jeg er meget enig med Flemming.

Hvis ikke virksomhedens overlevelse afhænger af at få de penge tilbage, så bør i gøre som Flemming skriver.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ib Leif:
Hvis ikke virksomhedens overlevelse afhænger af at få de penge tilbage, så bør i gøre som Flemming skriver.



Rent principielt, så kan jeg slet ikke tilslutte mig ovenstående.

Men undskyld mig, hvor er det nemt, at man som lønmodtager bare kan slå ud med armene, og erklære at man ikke kan forstå sin egen lønseddel.



Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

Generelt er du bare en mega dårlig leder, som ikke har styr på noget som helt i din virksomhed. At du så giver dine medarbejdere skylden (bogholderen) over dine manglende evner som leder, gør det ikke bedre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

med mindre beløbene har været så klart for høje at medarbejderne har vidst det var galt men bare beholdt beløbet - så er løbet kørt her. Så kan du ikke kræve beløb så langt bagud tilbage. 

Det kan sagtens være medarbejdere der har sagt til bogholderen af denne lige skal huske at de jo efter overenkomst skal have xx osv - selv de ikke skulle (og måske har de glemt alt om kontrakt og bare set på at "alle" inden for det område har den ret

Du skal videre uden krav om penge retur - med mindre du kan finde en god HR advokat der vil støtte dig i at medarbejderne var i ond tro - og du får sikkert også et hyr med fremtiden - ved nu at fjerne "opnåede" goder

Der er dog ingen af de punkter der normalt kunne tale for at kræve beløbet tilbage som kan bruges FORMODENTLIG?

jeg tager dem fra det tidl. link - da det er korrekt i sin bedømmelse:

  • Skyldes fejludbetalingen en fejl fra lønmodtagerens side, f.eks. fordi han har afgivet forkerte oplysninger til arbejdsgiveren? Eller er udbetalingen ligefrem sket som følge af snyd fra lønmodtagernes side?
  • Er lønudbetalingen meget større end normalt? I så fald burde lønmodtageren have været opmærksom på fejlen
  • Foreligger der forhold, hvorefter lønmodtageren burde have udvist særlig opmærksomhed f.eks. lønmodtagernes generelle kendskab til lønforhold?
  • Har arbejdsgiveren taget forbehold for udbetalingen?
  • Har arbejdsgiveren reageret inden rimelig tid?

Du har overladt for meget ansvar til en bogholder - uden at føre ledelsesmæssig eller revisionsmæssig tilstrækkelig kontrol. Jeg kan sagtens synes det er synd for dig og du har jo heller ikke været i ond tro - men fejlen ligger i firmaet - og det er dit.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er en forældelsesfrist på 5 år, jf. forældelseslovens § 4.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164746#id0d7b77b8-e08a-41e7-8bed-35fe10724699

Moderniseringsstyrelsen skriver i deres personaleadministrative vejledning, at de 5 år bl.a. gælder arbejdsgiverens krav på tilbagebetaling af for meget udbetalt løn mv.

http://pav.perst.dk/Publikation/Tilbagebetalingefterbetaling%20af%20lon%20pensio/Foraeldelse.aspx

Jeg kan desværre ikke svare på, hvordan sagen ville falde ud ved domstolene, da det ikke er så sort/hvidt. Der findes en afgørelse, hvor en ansat i god tro kunne beholde for meget udbetalt løn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasco:
Der findes en afgørelse, hvor en ansat i god tro kunne beholde for meget udbetalt løn.
masser - netop med god tro Du vil ikke kunne trække langt tilbage hvis ikke du kan sige at det her burde medarbejderen have kunnet se - Når det er tillæg af div art (efter en overenskomst som de så godt nok IKKE SKULLE følge) så tror jeg den ender klart i god tro  med mindre beløbene har været meget store - og dermed stukket tydeligt af

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
masser - netop med god tro Du vil ikke kunne trække langt tilbage hvis ikke du kan sige at det her burde medarbejderen have kunnet se - Når det er tillæg af div art (efter en overenskomst som de så godt nok IKKE SKULLE følge) så tror jeg den ender klart i god tro  med mindre beløbene har været meget store - og dermed stukket tydeligt af

vh John Hannover

Det tror jeg også, men særligt for en lønmodtager med ansættelse under 2 år, dvs. en der har fået for meget udbetalt fra starten. Der vil det jo være vanskeligt for vedkommende at opdage, medmindre det er et større beløb.

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)