Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter til kæreste

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja et bindende svar binder...... Men kun SKAT....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Ja et bindende svar binder...... Men kun SKAT....

jo men får man svar om noget specifikt - så er man jo i ganske høj grad vel kraftigt tilrådet til at følge det råd hvis man gør præcis det man spurgte om, for ellers er man jo ret sikkert taber (ved en kontrol)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
hvis man gør præcis det man spurgte om, for ellers er man jo ret sikkert taber (ved en kontrol)

Et bindende svar er en normal forvaltningsafgørelse som kan påklages som alle andre af SKATs afgørelser. SKAT vinder langt fra alle deres sager. 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt med på problematikken, men behøver det at gøres så indviklet? Jeg kan egentlig ikke se hvad ville en revisor eller advokat hjælpe med i denne sammenhæng. Så det nemmeste er vel at blive gift så? Så kan jeg overdrage alt det jeg vil uden skattemæssige konsekvenser? Det skulle måske præciseres at vi har haft 100% fælles økonomi i mere end 6 år, har fælles ejendom etc.  så nå jeg siger, "fælles penge", så er det noget af vores penge (da vi har fælles økonomi). Jeg oprettede aps i mit navn kun (sammen med en anden en), da det var af praktiske årsager ;). Vi er "reelt" set gift :), men det bliver først om et års tid ca. at vi får papir på det :).

Ikke at jeg søger et konkluderende svar, men ER det hypotetisk muligt, at hvis jeg i dag overdrager hende 35% "gratis", da jeg tager udgangspunkt i værdien på stiftelsestidspunkt (dvs. en gave, da det er ikke er over de 60-70 t. kr.), selvom virksomheden lige nu reelt set er mindre værd end de 50 t. kr., produktet er ikke lanceret, der er ingen købsaftaler etc. OG lad os sige ultimo i år eller for den sags skyld næste år meget længere før tid får en kæmpebestilling og flere aftaler hvorved forventning til en indtjening i fremtiden (=værdien af selskabet stiger markant) . Kan SKAT komme og sige, at overdragelsen var ikke baseret på en reel vurdering og hun bliver beskattet. Årsrapporten skriver, at man forventer en genoprettelse af EK efter lanceringen af produktet. Men teoretisk set, så kan alt ske.

Men som sagt ideen og dermed virksomheden er også hendes, det var bare mere af praktiske årsager, at jeg tog det hele. Og meningen er, at hun skal begynde at blive aktiv i virksomheden nu før lanceringen og mest efter lanceringen - hvor det store arbejde starter.

Jeg er bare lidt bekymret hvis det nu kommer til at gå lidt for godt med virksomheden.

/Martin

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mars Rud:

Jeg er helt med på problematikken, men behøver det at gøres så indviklet? Jeg kan egentlig ikke se hvad ville en revisor eller advokat hjælpe med i denne sammenhæng. Så det nemmeste er vel at blive gift så? Så kan jeg overdrage alt det jeg vil uden skattemæssige konsekvenser? Det skulle måske præciseres at vi har haft 100% fælles økonomi i mere end 6 år, har fælles ejendom etc.  så nå jeg siger, "fælles penge", så er det noget af vores penge (da vi har fælles økonomi). Jeg oprettede aps i mit navn kun (sammen med en anden en), da det var af praktiske årsager ;). Vi er "reelt" set gift :), men det bliver først om et års tid ca. at vi får papir på det :).

Ikke at jeg søger et konkluderende svar, men ER det hypotetisk muligt, at hvis jeg i dag overdrager hende 35% "gratis", da jeg tager udgangspunkt i værdien på stiftelsestidspunkt (dvs. en gave, da det er ikke er over de 60-70 t. kr.), selvom virksomheden lige nu reelt set er mindre værd end de 50 t. kr., produktet er ikke lanceret, der er ingen købsaftaler etc. OG lad os sige ultimo i år eller for den sags skyld næste år meget længere før tid får en kæmpebestilling og flere aftaler hvorved forventning til en indtjening i fremtiden (=værdien af selskabet stiger markant) . Kan SKAT komme og sige, at overdragelsen var ikke baseret på en reel vurdering og hun bliver beskattet. Årsrapporten skriver, at man forventer en genoprettelse af EK efter lanceringen af produktet. Men teoretisk set, så kan alt ske.

Men som sagt ideen og dermed virksomheden er også hendes, det var bare mere af praktiske årsager, at jeg tog det hele. Og meningen er, at hun skal begynde at blive aktiv i virksomheden nu før lanceringen og mest efter lanceringen - hvor det store arbejde starter.

Jeg er bare lidt bekymret hvis det nu kommer til at gå lidt for godt med virksomheden.

/Martin

Du glemmer et vigtigt aspekt - værdien er ikke kun relevant ifht. overdragelsen til din kæreste. Grundet jeres fælles økonomi, er det i virkeligheden nok det mindste problem. Uanset hvordan du gør (salg, gave.. mv.) så vil der være en avance/tab for dit vedkommende, som i givet fald skal beskattes hos dig.

HVis ikke du her og nu får etableret noget dokumentation, som redegører for hvad værdien af virksomheden er her og nu, så vil du reelt set stå rigtig skidt hvis SKAT kommer på besøg om 2-3 år og det er gået over alt forventning (= skattebon). SKAT vil jo, velbegrundet, have den indstilling, at der ikke er nogle som stifter en virksomhed med det formål at have et 0 resultat eller tab. Ja der er  altid en risiko, men det i må værdiansætte virksomheden ud fra, er hvad i konkret har af forventninger som forretningsideen er værd.

Du nævner selv udviklingsprocessen. I kunne evt. kigge på skattekreditordningen efter LL § 8 X og se om i kvalificerer jer til efter disse regler, at kunne få værdien af jeres udvikling udbetalt (mindre underskud fremført skattemæssigt, men penge ud = bedre likviditet).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mars Rud:
ER det hypotetisk muligt, at hvis jeg i dag overdrager hende 35% "gratis", da jeg tager udgangspunkt i værdien på stiftelsestidspunkt (dvs. en gave, da det er ikke er over de 60-70 t. kr.), selvom virksomheden lige nu reelt set er mindre værd end de 50 t. kr., produktet er ikke lanceret, der er ingen købsaftaler etc. OG lad os sige ultimo i år eller for den sags skyld næste år meget længere før tid får en kæmpebestilling og flere aftaler hvorved forventning til en indtjening i fremtiden (=værdien af selskabet stiger markant) . Kan SKAT komme og sige, at overdragelsen var ikke baseret på en reel vurdering og hun bliver beskattet.

ja - skat kan sagtens om et par år sige at du enten gav en kæmpegave og/eller at der er tab/gevinst på aktieavance hvis virksomheden, sådan som du forventer - jo kommer til at gå rigtigt godt - det er derfor der skal overdrages til "korrekt" værdi

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

ok...så er det rimelig op ad bakke. Tænkte ikke at det kunne blive så kompliceret. Så selvom jeg overdragede anparter dagen efter stiftelsen, ville skat kunne komme om 2-3 år og sige, at værdiansættelsen ikke var korrekt. Dagen i dag er  virksomheden nok værd det samme, som den var på stiftelsesdagen, da der er sket meget begrænset. Og jeg er udmærket klar over at værdiansættelsen skal være korrekt, men det betyder så, at man  alt andet lige skal  sætte den alt alt for høj for ikke at risikere at blive skattepligtig.

Er der evt. nogen der kender til nogle domme/afgørelser der viser hvad er praksis for værdiansættelse af mindre virksomheder ifm. overdragelse? Eller hvor lang tilbage vil skal kunne tænkes at gå tilbage.

Jeg er bestemt ikke ude på at snyde, men synes det er lidt vildt, at jeg på ingen måde kan gardere mig mod at det kan gå meget godt. Selv hvis en revisor hjælper, hvad nytter det, hvis det viser sig om 2-3 år at værdiansættelsen ikke var korrekt. Eller det var den vel - der skete bare noget siden at værdien er steget. Selv store koncerner kan overraske markedet. Værdiansættelsen bygger på forventning om fremtiden man har nu, men den ændrer sig jo med tiden....

Eneste jeg kan gøre, er at sætte værdien alt alt for høj lige nu, og give hende en andel svarende til 64 t. kr. (skattefri gave), næste år gør det igen, indtil jeg har givet hende de 35 %.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)