|
Her til morgen har jeg modtaget den mest groteske dom jeg i mit liv har set - en dom der klart siger, at hvis man er iværksætter har man ingen krav på den erstatning man ellers ville få, hvis man var lønmodtager! Sagen handler om det hus som jeg og min kone købte sidste år. Kort efter indflytingen finder vi ud af, at sælger har "glemt" at oplyse om det fulde energiforbrug i ejendommen. Helt nøjagtigt oplyste sælger (i samtlige dokumenter i sagen) at de havde et EL-forbrug på ca. 8.500 kw/t - men det korrekte tal var faktisk over 24.000 kw/t, eller det der svarer til ca. 2.300 kroner mere om måneden i EL! (Hvilket naturligvis vil blive endnu mere som energipriserne stiger over årene) Under almindelige omstændigheder ville det udløse en erstatning på 6-10 gange den årlige meromkostning, vi som købere er blevet påført. Men det gælder åbenbart ikke hvis man er iværksætter. Dommeren mener ikke, at vi skal have en krone, på trods af at han understreger i dommen, at sælger og ejendomsmægler bærer det fulde ansvar for de forkerte oplysninger forud for handlen. Huset er købt privat. Der er en del af huset som er afsat til erhverv, og som jeg bruger til en af mine virksomheder - en virksomhed der er 100% ejet af mig selv. Efter anvisning fra revisoren, så vi gør alting helt rigtigt, lejer virksomheden så erhvervsdelen af min kone og jeg privat, og betaler de omkostninger der direkte knytter sig til erhvervsafdelingen. Men det er dog fortsat os privat, der indtil vi eventuelt om mange år sælger huset igen formelt og praktisk hænger på ejendommens omkostninger. Og om min virksomhed fortsætter med at leje erhvervsdelen i al den tid vi skal bo her ved jeg naturligvis ikke. Måske ender vi med at bruge denne del til bolig også - det må vi gerne, og som børnene bliver større er det bestemt ikke utænkeligt. Dommeren mener ikke, at skal have erstatning, fordi han ikke mener, at det er bevist at vi personligt - som er køberne, har lidt et tab. På trods af, at virksomheden er 100% ejet af mig selv, holder dommeren fast i, at der ingen sammenhæng er mellem virksomheden og os privat. Det er somom, at opfattelsen er, at en virksomhed jo er sådan en bundløs kasse med penge man bare kan tage af uden det har nogle konsekvenser. Men det har det naturligvis - det ved alle os iværksættere! De penge der bruges på EL, kan ikke udbetales i løn eller bruges til nye investeringer i mere iværksætteri. Og når virksomheden er 100% ejet af mig personligt og jeg er den eneste ansatte, ja så er der altså kun et sted at "sende regningen" ... Jeps, til undertegnede! Med andre ord, hvis jeg ikke havde været iværksætter, så havde vi fået erstatning. Det er en iværksætter-dom som jeg synes er meget problematisk! Hvis jeg nu ikke havde været iværksætter, og jeg f.eks. havde været ansat med en god løn der bl.a. skulle dække min hjemme-arbejdsplads, ja så havde vi fået erstatning, sådan som jeg forstår dommen. Og det er også det retspraksis har vist i andre lignende sager. Der ligger endda en højesteretsdom med en faktor 10, som ligner vores, og som vores advokat naturligvis har brugt som en del af grundlaget i sagen. Men i den sag var der så heller ikke iværksætteri indblandet. Jeg synes det er virkelig tragisk - ikke bare for mig selv, at denne dom er faldet sådan ud. For signalet er helt klart: Lad være med at være iværksætter, hvis du vil have samme beskyttelse under erstatningslovgivningen som "almindelige" lønmodtagere. En ting er, at erstatningslovgingen i Danmark generelt set er for dårlig, som jeg tidligere har skrevet om på min blog, men det er da katastrofalt, at den begrænsede erstatning man så trods alt burde have mulighed for at få i sager som denne, i henhold til lovgivngen, kan saboteres af at man har valgt at være iværksætter frem for lønmodtager. Det bør da ikke spille ind! Dommen kan naturligvis ankes, og vi har også nogle andre ting i gang, men alt det vil jeg af naturlige årsager ikke skrive om her, i en åben debat. Jeg synes efterhånden der er ved at være lidt for mange af den her type situationer, hvor vi som iværksættere oplever at blive behandlet ringere end alle andre - alene fordi vi er sådan nogle "underlige iværksættere", i stedet for bare at få os et "rigtigt arbejde". Jeg tror ikke lovgiverne som sådan har sat sig ned og tænkt: Nu skal vi rigtig finde alle mulige måder at genere iværksætterne på, men jeg tror til gengæld heller ikke at de har haft særlig meget fokus på de huller i lovene der kan opstå som følge af at folk er iværksættere. Disse huller må og skal lukkes! Hvis vi gerne vil være en iværksætternation nytter det ikke noget, at vi som iværksættere i så mange situationer stilles væsentligt ringere end andre borgere, alene fordi vi er iværksættere. Udover at det ikke stimulerer til mere iværksætteri, så synes jeg ganske enkelt heller ikke at det er rimeligt. Uanset om folk vælger at blive iværksættere eller lønmodtagere, så må og skal de samme basale regler i samfundet gælde os alle - vi skal have den samme beskyttelse, og vi skal stå til samme ansvar. Og naturligvis skal erstatningslovgivningen også gælde uanset hvilket arbejdsliv man iøvrigt har valgt eller hvor godt man tjener.
|
Fuck det er sygt!
Gå til Erhvervsbladet med det, det må være noget for dem.
Dbh Martin
Bliv gratis medlem