Dato: 13-03-2007 16:16:39 Forfatter: Mark P. Fries
Jeg forstår slet ikke hvordan du Hr. Thorborg kan komme med sådan et snæversynet indlæg. Hvis du ikke kan li'' manden, fair nok, men at stemple ham for alt han har gjort som dybt kriminel og nærmest psykotisk, ''in public'', det er for lavt af en mand med dit ''format''.
Jeg skrev for mange mange år siden (Nok 14-15 år siden) en hovedopgave på HH der hed ''The rise and fall of Riskaer'', har lavet flere interviews med ham og studeret hele hans ''karriere'' til bunds (det man nu kan skaffe sig adgang til) og jeg er langt fra enig med dig, men nu er jeg også i den heldige position at jeg ikke er en kendt Dansk personlighed, så jeg kan tillægge mig enhver holdning uden at præge andre end min personlige omgangskreds.
Tænk før du ''taler'' - Det mener jeg er på sin rette plads her.
Hej Mark
Det lyder som om du er blevet lige så forblændet af ham, som så mange andre. Du kan så glæde dig over at du ikke har haft penge i klemme. Du skulle måske tage en dyb indånding og tage dine kritiske briller på. Jeg kender ham fint og jeg står ved hvert et ord jeg har skrevet og 7 år i spjældet cementerer ligesom det indblik jeg har.
Jeg underkender ikke at Klaus Riskjær på tomandshånd sikkert kan være charmerende og spændende at snakke med. Men hans historie viser at han ikke kender grænsen mellem at være smart og kriminel!
Jeg har faktisk haft et par handler med ham i de gamle dage som endte ganske lykkeligt, men der var han måske ikke så psykotisk endnu, så jeg kan ikke klage og jeg tror jeg kender en hel til mere til den kære Hr. Riskær end du lige umiddelbart ved. Mine briller er pudset, med fin styrke og vedligeholdt, så der skal ingen justering til herfra, jeg er bare af en anden holdning til mange af de kritiske ting som han igennem årene har begivet sig ud i, dermed ikke sagt at jeg finder dem allesammen korrekt fordi det gør jeg ikke, men det er langt fra alt han har lavet der har været på grænsen til det kriminelle.
Er helt enig med Thorborg. Jeg kan ikke se ham som en seriøs iværksætter - det var også derfor jeg startede denne tråd for ca. 1 år siden. For mig personligt, så tænker en iværksætter ikke kun på de penge han kan tjene hjem ASAP. Han tænker samfundsmæssigt - altså; hvordan gavner mit projekt samfundet, hvordan gør det livet lettere for andre. Men... Når alt kommer til alt, så er det da klart, at det profitten der sætter rammerne, men ideen, der motiverer. Forstår I hvad jeg mener?
Dette kan man bare ikke sige om Riskjær. Han har kun kigget på profit - om det var ved at snyde i skat eller moms, eller at snyde personer - det er han ligeglad med. Så derfor er han, efter min vurdering, ikke "danmarks ubestridt største iværksætter". Derimod, nok efter Thorsen og Brixtofte, "danmark måske ubestridt største fusker" ;)
Det er fint du har den holdning med at det skal gave samfundet, men det har intet specifikt at gøre med om man er iværksætter eller ej. Man er iværksætter uanset hvad, nogen med et mere ideologisk grundlag og holdninger end andre, fred være med det. Størstedelen af alle iværksættere gør det de gør fordi de har en drøm, en personlig drøm om det at være selvstændig og leve den drøm to the max, for de fleste vedkommende for at se om de kan opnå økonomisk uafhængighed, næppe for at lave noget der gavner samfundet :) Men det er fint du tænker sådan, ville jo være kedeligt hvis vi allesammen var ens.
PS: Skal man have et vist antal posts herinde for at kunne smide sit billede på eller er jeg bare ideal science retarderet? :)
Jeg er enig, men i det du nævner, der føler jeg bare ikke man kan kategorisere Riskjær.... Det kan da ikke være en drøm at tømme firmaer og snyde andre...!
Sidst jeg kiggede efter har jeg ikke et prædikat der siger "Riskær fan" på ryggen af mig. Jeg er bare ikke så forudindtaget og ser ikke ting som sort/hvidt, men jeg mener (som en af dem der nok ved lidt mere end gns. om hele Danmarks fallerede finansmand) til d.d. at mange af hans små finurligheder og skattetekniske indgreb var ganske gennemtænkte og når man kigger tilbage på diverse tiltag og ideer, var mange af dem ret gennemførte. Når det så er sagt så har han også lavet ting som er svære at komme uden om og som kategoriseres som økononomisk kriminalitet og han er dømt for det, jeg er altså ikke hjernevasket fra faderhuset, Men det faktum at jeg har brugt meget tid på den kære mand gør nok også at jeg ser sider og kender til detaljer som andre ignorerer fordi det er så meget lettere bare at sige at han er 100% gennemført slyngel.....end nogen gange at se at en skidt mand kan også gøre gode gerninger. I min verden, der ligger han på en 80/20 regel pt, hvor 80 er the black side, så nej er ikke Riskær idealist ;) Bryder mig blot ikke om når folk stempler mine holdninger som noget der er blåøjet eller ser mig som en hjernevasket eller indoktrineret person, de holdninger jeg har er tilegnet fordi de er ganske gennemtænkte og vel analyserede, ikke bare for at være en eller anden kegle der vil være anderledes.
Dato: 13-03-2007 16:29:04 Forfatter: Mark P. Fries Jeg har faktisk haft et par handler med ham i de gamle dage som endte ganske lykkeligt, men der var han måske ikke så psykotisk endnu,....
Linket til artiklen var for at sætte tingene på spidsen....!
Kan udemærket forstå at alt Hr. Riskjær foretager sig ikke er på den forkerte side af loven, men det gør ham vel ikke mindre kriminel. Han har jo nu 3 domme! Fordi en bankrøver indimellem vælger at tjene sine egne penge er han vel stadig kriminel?
Men Mark, vi er vel dybest set enige om de faktiske forhold, men vælger så at reagere på to måder - det er der jo ikk enoget galt i og vi når nok heller ikke længere ved at diskutere det :)
> Bryder mig blot ikke om når folk stempler mine holdninger
Jeg synes du lige skal se tilbage på det første du skrev her, på den foregående side, hvor DU netop stempler Martins holding, og ovenikøbet mener han ikke bør have den. Så dæmp lige charmen lidt du! Hvis du ikke kan tåle at dine holdninger bliver underkendt af andre, så skulle du nok holde dig fra at gøre det selv.
Faktum er, at Riskjær er en forbryder af værste skuffe. Og det har han nu fået 7 år i spjældet for. Godt! Gennem de sidste mange år har den ene dom afløst den anden, og alligevel har han fortsat i samme spor. (Hvilket jo så iøvrigt er et glimrende argument for at straf alene ikke hjælper!)
Han har øjensynligt kun haft en ting for øje i sit liv: Personlig begunstigelse på alle andres bekostning. En så asocial indstilling, nærmest grænsende til det psykopatiske, er bestemt ikke karakteristisk for iværksættere. Faktisk kender jeg ikke en eneste iværksætter, der tænker sådan - og jeg kender mange. Også mange med masser af succes. Man behøver ikke at træde på alle folk på sin vej for at nå toppen. Nogle er bevidste om dette - andre er skideligeglade. Riskjær hører bestemt til den sidste kategori.